V4Bergman skrev:
[äEnligt en som kan det mesta om SAAB är det tre möjliga fel om man ska gå rent på motorlampan.
1: små misständningar som knappt märks men som systemet snappar upp eftersom det är lite för överkänsligt.
2: vevhusventilationen börjar bli lite dålig
3: någon yttertemeratursensor.
Nej nej nej, det finns MASSOR av möjliga anledningar till tänd motorlampa. Hundratalet, minst.
Ett galet fel påstående oavsett bilmodell i fråga om den inte är ifrån tidigt 90tal när systemen "inte fattade just någonting". Då rör det sig om nått tiotal möjliga felkoder och brukar då också vara av typen blinkande lampa i viss rytm. Sk Flashkoder. Ingen scanner nödvändig utan annat tillvägagångsätt.
Alla OBD2 scanners för hundralappar läser bara motorns koder. ISO 9121, och KWP protokollen i regel. ibland nån "CAN nånting nånting" också.
Felkoden/erna kommer börja med "P" följt av fyra siffror. ISO standard.
Med det menar jag att dom hittar samma sak. = Lika lite men anledningen till lysande motorlampa bör dom berätta i ISO-formatet.
Kan dock vara luddigt ibland, men inte alltid.
Prisskillnaden (enstaka hundring hit o dit) på billiga scanners är mest märket eller om den har färgskärm, osv.
Inte direkt protokollen.
Ska du ha nått mer heltäckande som även läser ABS, SRS, osv så får du gå upp på flera tusenlappar och då köpa en SAAB-specifik.
Ev kan den ingå i GM....