13 juni 2023
Trådstartare
Plockade ur kamaxeln ur toppen i helgen o tog en titt
Oj då
Det som hände när lampan tändes var förmodligen att oljan i denna oljekanal sprutade rakt ut då kamaxeln var nerkörd o inte längre ”höll emot” oljan.
Sen att lampan plötsligt slocknade efter ett par omstarter o inte tändes med var nog för att kamaxeln ”fick grepp” om skuren metall o ”pluggade igen” oljekanalen o trycket kom tillbaka så jag kunde köra hem
Det som förmodligen hände är nig det ni skriver. Vevhusventilationen frös då bilen användes i -23 grader o tryckte ur sig massa olja o luktade. O ca 2 mil efter dom -23 hände detta.
Men jag får inte riktigt ihop det. Varför skär den pga av det. Är ventilationen frusen borde ju övertrycket i motorn hjälpa till att trycka runt oljan så den borde få änu bättre smörjning. Eller kan det vara så att den tryck undan oljan? Men varför tändes inte lampan tidigare?
Ska man kanske i framtiden rengöra vevhusventilationen en gång om året?
Sist var typ augusti 2018
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.