3396
Sök

"köpråd"......toyota yaris eller mazda 2

7 Inlägg
9 april 2023
Trådstartare
hejsan..är på väg att köpa en bil..funderar på någon av dess 2..

årsmodell 2018-2021....

vilken bil är bullrigast

vilken är roligast bekvämast att köra.

mazdan har väl 10 års garanti å yarisen 10 år TKG om man köper dessa hos en återförsäljare

vet inte om jag ska köpa en hybrid eller inte,men det är väl bara yarisen som har det,på äldre bilar..

kör inte speciellt långa sträckor mest till jobbet

har väl tänkt å ha bilen ca: 4 år

mvh roland

Forummoderator
18 013 Inlägg
9 april 2023
Väldigt okunnig om M2 men Yaris är ju bra bilar. Hybrider är vanliga i dessa årsmodeller och tycker nog du ska köpa en sådan. Dessutom blir det ju då automatlåda. Vill du få något i inbyte för bilen om 4-5 år så bör det nog vara det.

Skärmen de har tryckt dit mitt i panelen sitter för högt/malplacerad enligt mig. Smaksak. I övrigt är ju instrumenten fullt normala om man jämför med äldre modeller... En service på en Yaris HSD på en Toyotaverkstad kostar ofta 1995:- och då kollar de hybridsystemet och ger 12 månaders garanti på detta med! Jag vet, servar alltid vår Prius på det sättet. Kamkedja. Som håller!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
9 april 2023
Trådstartare
har hittat en el/hybrid yaris 2019 i södertälje...gått 10600 mil...för 129000kr

men när jag tittar på andra 2019 som gått runt 4500-6500 mil  så ligger de på ca: 170-175000kr

hur kan det skilja så mycket...?

är yarisen som gått 10600 mil ett bra köp?

Forummoderator
18 013 Inlägg
9 april 2023
rutan67 skrev:
har hittat en el/hybrid yaris 2019 i södertälje...gått 10600 mil...för 129000kr

men när jag tittar på andra 2019 som gått runt 4500-6500 mil  så ligger de på ca: 170-175000kr

hur kan det skilja så mycket...?

är yarisen som gått 10600 mil ett bra köp?

Upp till 30000 mil håller de fint. De flesta går 40000 mil innan problem kommer. Men kolla så AC kyler bra. Ett stenskott på fel ställe så är det inte inte bara att "fylla på".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
9 april 2023
Som att välja mellan pest eller kolera när det finns Honda Jazz och Suzuki Swift!
Men Toyota och Mazda är näst bästa alternatvet.

Hustrun köpte en ny Mazda 2 och avverkade 16.000 mil på 5 år.
Behövde inte göra något utöver de rekommenderade servicearna - inte ens däcken behövde bytas. (Michelin Energy)

Föregångaren Citroen AX gick i o f sig lika långt på samma tid med samma resultat = noll påkost förutom service. (också Michelin Energy)
Men en Citroen kan man väl inte rekommendera? - eller hur?
Har själv aldrig varit utan en Citroen i vagnparken de senast 50 åren - med det är en helt annan sak - jag är obotlig Citroenist som är partisk.

Sammanfattningsvis - provkör en Honda Jazz först! - innan du bestämmer dig.

Men köp för guds skull ingen europeisk bil - om du inte bor nära respektive märkesverkstad och har bra buss-, tunnelbane- eller pendeltågsförbindelse nära bostaden.

511 Inlägg
9 april 2023
Yaris är väl en riktig pensionärsmodell??

7 454 Inlägg
9 april 2023
krambriw skrev:
Yaris är väl en riktig pensionärsmodell??

Javisst - och för dom(mot Ranelid) yngre personer med problem i rörelseapparaten.
Med yngre menar jag dom(mot Ranelid) som är under 50 år och förstört kroppen på ishåcki och fopåll.(i stället för att meka MC eller bil)

511 Inlägg
9 april 2023
"jag är obotlig Citroenist som är partisk"

Jag har aldrig ägt någon själv men fick åka med en längre sträcka för många år sedan i den man kallade "paddan". Minns den fantastiska komforten och hur mjukt o fint den gick. Tjocka fotmattor var det också, var ju som en mjuk sängmadrass tror jag

7 Inlägg
9 april 2023
Trådstartare
torsen skrev:
Som att välja mellan pest eller kolera när det finns Honda Jazz och Suzuki Swift!
Men Toyota och Mazda är näst bästa alternatvet.

Hustrun köpte en ny Mazda 2 och avverkade 16.000 mil på 5 år.
Behövde inte göra något utöver de rekommenderade servicearna - inte ens däcken behövde bytas. (Michelin Energy)

Föregångaren Citroen AX gick i o f sig lika långt på samma tid med samma resultat = noll påkost förutom service. (också Michelin Energy)
Men en Citroen kan man väl inte rekommendera? - eller hur?
Har själv aldrig varit utan en Citroen i vagnparken de senast 50 åren - med det är en helt annan sak - jag är obotlig Citroenist som är partisk.

Sammanfattningsvis - provkör en Honda Jazz först! - innan du bestämmer dig.

Men köp för guds skull ingen europeisk bil - om du inte bor nära respektive märkesverkstad och har bra buss-, tunnelbane- eller pendeltågsförbindelse nära bostaden.

har inte tänkt på de 2 andra..

gillar swiften..då den finns som automat å hybrid..

men hur är garantin på den?

mazdan å toyotan har ju ganska bra..

1 Inlägg
27 september 2023
Rutan! Jag funderar mellan dessa två också nu. Lutar (ganska starkt) mot Mazda, men de är betydligt mer sällsynta på marknaden än Yaris. Blev det nåt köp för dig?

Sök