17 april 2023
Trådstartare
Hej,
Här kommer ett långt inlägg ang någonting som gör mig GALEN.
Har en Volvo v70 D4 2016 som rullat 17.000 mil.
Bilen började plötsligt att få ett enormt undertryck i expansionskärlet och varnade för låg kylarvätskenivå. När jag skruvade upp locket så gick nivån upp till MAX igen. Efter körande i cirka 30min så varnade den igen och så höll det på så. Vid 4 av 10 tillfällen så värmde det inte i kupén heller utan kom bara kalluft, men vid övriga tillfällen värmer den som den ska.
Dieselvärmaren har även strulat och inte velat starta som den ska. Fick en felkod där den erfordrade service.
Bilen utgav inga tecken på trasig topplockspackning, dvs det bubblade inte i kärlet, inget vit/brunt klet på oljelocket och ingen olja i kylarvattnet, det luktade inte avgaser i kylarvattnet och bilen rök inte vitt.
Hade in bilen på verkstad där man misstänkte termostaten som nu är bytt.. MEN..
När jag provkörde bilen nu så noterade jag att motortempen varierar beroende på om jag kör fort eller sakta. Låg jag i 110km/h så låg tempen strax under strecket, och sänkte jag hastigheten så åkte även tempen ner. Stod jag helt stilla så gick tempen upp till strax under linjen.
Noterade även att övertrycksventilen hade öppnat då det låg lite kylarvätska utanför runt locket samt att den tjocka kylarslangen framför motorn var STENHÅRD (förlåt för dålig beskrivning, kan noll om bilar).
Jag testade att skriva upp locket och släppa på trycket, för att sedan starta motorn och se vad som händer och då bubblade det lite i kärlet (ytterst lite i ena kanten) vilket det inte gjorde tidigare. Noterade även någonting som såg ut som små små metallspån som flöt runt i kylarvätskan..
Nu tänker jag direkt att domedagen är här.. precis i samband med att jag tänkte sälja bilen för att uppgradera.
Vad tror ni?
Topplockspacknkng, Vattenpump, tempgivare?
Något strul med dieselvärmaren/dieselvärmarens termostat/pump?