Mossan1 skrev:
Återigen då:
Smörja bromskolvar GÅR INTE om man ska vara krass.
Anledningen är att i ett friskt ok saknas direktkontakt med kolv och lopp. Bara packningen där kolven glider innuti = ingen smörja nödvändig. Ska heller inte vara någon utom när kolven monteras i oket. För att packningen inte ska ta skada.
Bromsvätskan innuti är smörja nog och rostar det så kolven blir något grövre och/eller loppet trängre så det nyper är enda raka att demontera kolven,putsa den, hona upp loppet och montera med ny tätning och dammskydd.
Eller nytt ok.
Smörjan är borta på nolltid pga värme, mm, samt att när oket blir varmt av normal inbromsning sväller kolven och fastnar mer och därför värms ytterligare.. osv osv.
Smörja eller "motionera" bromskolvar är och förblir konstgjord andning utan att fixa grundfelet. Därför går det inte kort sagt.
Som att
Oftast rostar det utifrån pga salt och liknande kommer innanför dammskyddet. Slitna belägg så kolven är långt ute gagnar inte. Vatten i bromsvätskan ser många som anledning, men utan syre borde det inte rosta. Tvivlar därför på den teorin, men bromsvätskan skall bytas ändå för den tål värmen så mycket sämre innehållande vatten.
Petroliumprodukter är alltid förkastligt i allt ang bromshydrualiken. Döden för tätningarna. På glidpinnar eller beläggens glidytor = ok.