2817
Sök

Bästa Smörjmedel till bromsok?

3 356 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#1
Hej! Dags att smörja bromsarna på min gamle saab.  Då de tar lite ojämnt.

Vilka produkter rekommenderar ni för glidpinnarna och för att smörja kolven, spray form skulle vara smidigt för kolven.

Jag har smörjt med biltemas bromsokfett på glidpinnarna. Funkar men känns att man får göra det ofta.


3 133 Inlägg
23 april 2023
#2
Glidpinnarna smörjes med valfritt fett egentligen.  Det SKA inte bli så varmt där att högtemperatur ska behövas.
Men det skadar inte.
Glidpinnar som löper i gummi är siliconfett bäst.

Bromskolvar skall inte smörjas öht då dom inte har mekanisk metall-metall kontakt med loppet. Om, man nu promt vill lägga något för att hålla bort fukt, tex, så skall alla petroliumprodukter hållas långt ifrån bromshydrualiken. Gummit är avsett för bromsvätska (glykolbaserad) och tål därför inte petrolium
Senast redigerat av Mossan1 (23 april 2023)

142 Inlägg
23 april 2023
#3
Jag skall själv göra detta snart tänker att Biltemas bromsoksfett fungerar tillräckligt bra?


3 356 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Glidpinnarna smörjes med valfritt fett egentligen.  Det SKA inte bli så varmt där att högtemperatur ska behövas.
Men det skadar inte.
Glidpinnar som löper i gummi är siliconfett bäst.

Bromskolvar skall inte smörjas öht då dom inte har mekanisk metall-metall kontakt med loppet. Om, man nu promt vill lägga något för att hålla bort fukt, tex, så skall alla petroliumprodukter hållas långt ifrån bromshydrualiken. Gummit är avsett för bromsvätska (glykolbaserad) och tål därför inte petrolium
Tack, för att "smörja" kolven är bromsvätska dugligt då? Har smörjt tidigare när oket kärvat och lagt lite bromsvätska för motionera upp kolven. Men brukar bara funka ett tag. Trodde de fanns andra produkter😅 tips på vilken silikon fet är bra?


112 Inlägg
2 maj 2023
#5
Har du ständigt återkommande problem med att kolven börjar kärva så bör du se över damask och kolvtätningen, för är de två felfria kärvar inte kolven fast
En annan sak är att bromsa ordentligt med jämna mellanrum så att kolven i oket och beläggen bak får röra på sig, bakbromsen aktiveras sällan med de lätta bromsningar man gör i vardagstrafik och kan då kärva fast.

Mekonomen har stora tuber ATE bromcylinderfett(silikon) för en hundring för att smörja glidpinnarna med, att köpa Biltemas 6g småtuber för dryga 50 lappen styck är rena rånet.

3 356 Inlägg
3 maj 2023
Trådstartare
#6
Koster skrev:
Har du ständigt återkommande problem med att kolven börjar kärva så bör du se över damask och kolvtätningen, för är de två felfria kärvar inte kolven fast
En annan sak är att bromsa ordentligt med jämna mellanrum så att kolven i oket och beläggen bak får röra på sig, bakbromsen aktiveras sällan med de lätta bromsningar man gör i vardagstrafik och kan då kärva fast.

Mekonomen har stora tuber ATE bromcylinderfett(silikon) för en hundring för att smörja glidpinnarna med, att köpa Biltemas 6g småtuber för dryga 50 lappen styck är rena rånet.
Det kärvar lite grann. Ena blir varmare än andra. Nu är det nästan att en är varm och en nästintill ljummen. Antar att den ljumna sidan kärvar?... brukar smörja båda samtidigt med biltemasbromsok fett. Var förbi biltema för några dar sedan och köpte denna. https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … gwQAvD_BwE

Blev tveksam nu när det inte står specifikt till glidpinnarna.  Kanske ska gå o köpa från Mekonomen.

Bytte förra året bromsok och skivor bak då de strula. Blir väl fram närmaste tiden 😅


3 133 Inlägg
3 maj 2023
#7
Återigen då:
Smörja bromskolvar GÅR INTE om man ska vara krass.
Anledningen är att i ett friskt ok saknas direktkontakt med kolv och lopp. Bara packningen där kolven glider innuti = ingen smörja nödvändig. Ska heller inte vara någon utom när kolven monteras i oket. För att packningen inte ska ta skada.
Bromsvätskan innuti är smörja nog och rostar det så kolven blir något grövre och/eller loppet trängre så det nyper är enda raka att demontera kolven,putsa den, hona upp loppet och montera med ny tätning och dammskydd.
Eller nytt ok.
Smörjan är borta på nolltid pga värme, mm, samt att när oket blir varmt av normal inbromsning sväller kolven och fastnar mer och därför värms ytterligare..   osv osv.

Smörja eller "motionera" bromskolvar är och förblir konstgjord andning utan att fixa grundfelet. Därför går det inte kort sagt.
Som att
Oftast rostar det utifrån pga salt och liknande kommer innanför dammskyddet.  Slitna belägg så kolven är långt ute gagnar inte.  Vatten i bromsvätskan ser många som anledning, men utan syre borde det inte rosta. Tvivlar därför på den teorin, men bromsvätskan skall bytas ändå för den tål värmen så mycket sämre innehållande vatten.

Petroliumprodukter är alltid förkastligt i allt ang bromshydrualiken. Döden för tätningarna.  På glidpinnar eller beläggens glidytor = ok.
Senast redigerat av Mossan1 (3 maj 2023)

3 356 Inlägg
3 maj 2023
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Återigen då:
Smörja bromskolvar GÅR INTE om man ska vara krass.
Anledningen är att i ett friskt ok saknas direktkontakt med kolv och lopp. Bara packningen där kolven glider innuti = ingen smörja nödvändig. Ska heller inte vara någon utom när kolven monteras i oket. För att packningen inte ska ta skada.
Bromsvätskan innuti är smörja nog och rostar det så kolven blir något grövre och/eller loppet trängre så det nyper är enda raka att demontera kolven,putsa den, hona upp loppet och montera med ny tätning och dammskydd.
Eller nytt ok.
Smörjan är borta på nolltid pga värme, mm, samt att när oket blir varmt av normal inbromsning sväller kolven och fastnar mer och därför värms ytterligare..   osv osv.

Smörja eller "motionera" bromskolvar är och förblir konstgjord andning utan att fixa grundfelet. Därför går det inte kort sagt.
Som att
Oftast rostar det utifrån pga salt och liknande kommer innanför dammskyddet.  Slitna belägg så kolven är långt ute gagnar inte.  Vatten i bromsvätskan ser många som anledning, men utan syre borde det inte rosta. Tvivlar därför på den teorin, men bromsvätskan skall bytas ändå för den tål värmen så mycket sämre innehållande vatten.

Petroliumprodukter är alltid förkastligt i allt ang bromshydrualiken. Döden för tätningarna.  På glidpinnar eller beläggens glidytor = ok.
Kommer absolut inte smörja bromkolv med något. Läste någon hemsida där dom smörjde cylindern. Därav frågade jag här:)

Konst gjord andning absolut! Bytte för några år sedan bak bromsok, då de kärva.


Smörja ska man inte. Men jag lyckades masera en bromskolv med bromsvätska med en liten spruta som jag lyckades spruta under damskyddet.  Rätt eller fel, funka i 2 år sedan bytte jag.smile


3 356 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#9
Finns det olika typer utav silikon fett? Har denna silikon fett hemma funkar det till glidpinnarna tro?
https://www.bauhaus.se/smorjmedel-silik … escription
Senast redigerat av Low (4 maj 2023)


112 Inlägg
5 maj 2023
#10
Så länge det tål höga temperaturer och inte innehåller petroleum så fungerar allt silikonfett. De som är tillverkade speciellt för bromscylindrar (bromscylinderfett) brukar dock vara lite tjockare än andra silikonfetter.

3 356 Inlägg
5 maj 2023
Trådstartare
#11
Koster skrev:
Så länge det tål höga temperaturer och inte innehåller petroleum så fungerar allt silikonfett. De som är tillverkade speciellt för bromscylindrar (bromscylinderfett) brukar dock vara lite tjockare än andra silikonfetter.
Hmm.. står inget om tempratur på denna. Kanske ska köra med min bromsokfett denna gång också. Blir bromsokbyte oavsett nätmaste tiden.



Sök