3424
Sök

Nej Nu Har Jag Fått Nog Av Den Nya Regeringen!!!!

DFFL
9 020 Inlägg
8 februari 2007
Precis som om sossarna hade varit bättre för oss (med oss så menar jag mina föräldrar) som har pengar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

121 Inlägg
8 februari 2007
Betalar mer än gärna pengar om jag vet att det tillfaller vägarna osv så de blir bättre och att de inte försvinner till annat i statens utgifter.... Ska var och en betala för sin egen kostnad så ska det väl gälla allt? Varför bara belasta billismen hela tiden?

Att komma två är att förlora!

1 418 Inlägg
8 februari 2007
tobi skrev:
Fått nog av alla jävla partier... dom bara ljuger å hycklar med demokrati å bla bla bla plus ingen vågar säga ett piss om dom svåra frågorna tex invandrar politik!

men det jag hatar mäs e fan jurnalister.. skriver så jävla mycke skit!

word^

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

562 Inlägg
8 februari 2007
Tack för att någon är på min sida big_smile

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
8 februari 2007
Och så kommer tant Ellen in och påpekar lite försynt att man inte ska dra alla över en kam... smile

Journalister tex. Varför hata någon som sitter på en lokalredaktion och försöker informera om vad som händer i just den kommun där man bor? Som berättar om mögel på dagis (så att man kan påverka en sanering så att barnen inte behöver bli sjuka), omorganisation inom äldreomsorgen (så att farmor kan vara kvar på hemorten), musikskolans avslutning (se, där är ju xx tös, vad stor hon har blivit!) och ser till att man hinner säga ifrån om det är tokiga kommunala beslut på gång?

Visst finns rejäla rötägg även i vår branch, men de flesta av oss försöker få fram information som gör att människor kan påverka sin situation.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

12 086 Inlägg
8 februari 2007
Grejen är den att högerns politik går ut på att man betalar för sig själv och inte för andra.
Alltså, ist för att alla betalar skatt för att tex köra på våra svenska vägar så får de som verkligen kör på de betala. Jag förstår inte vad som är fel i de?
Senast redigerat av JapMax (8 februari 2007)

-utan 940
1 728 Inlägg
8 februari 2007
"Syftet är att överföra kostnaderna för trafikskador från samhället till trafikkollektivet."

Vilka är det som betalar skyhöga bensin/diesel-skatter, samhället eller trafikkollektivet?
Borde inte bränsleskatten som betalas av bilägare mer än väl täcka skadorna som orsakas av bilägare?

121 Inlägg
8 februari 2007
Med tanke på all vägskatt som vi betalar in så borde vi köra på ekparkett.....

Att komma två är att förlora!

2 594 Inlägg
8 februari 2007
JapMax skrev:
Grejen är den att högerns politik går ut på att man betalar för sig själv och inte för andra.
Alltså, ist för att alla betalar skatt för att tex köra på våra svenska vägar så får de som verkligen kör på de betala. Jag förstår inte vad som är fel i de?

ja så du menar att vi som bor i norland som måste ta bilen till jobbet eftersom man inte kan ta gräddfilen eller va fan ni kallar det ska vi måsta btala mer i skatt då?
tjänner väldigt många som ärarbetslösa som knappt har råd att leva som har det ännu sämmre nu tackvare det borjeliga tänket det är ju bara å kolla i usa hur stor klyftorna i sammhället är där, buch är ju reinfelts idol så snart lär det bli som i usa inga skyddsnät
alla får klara sig skjälv lika bra man skaffar sig ett torp å flyttar ut i skogen å lever som man gjorde på 20talet

Colaberoende
1 219 Inlägg
8 februari 2007
Ibland så funderar man på hur allt kommer att sluta.
Partierna (alla) tar ju och fixar skatter på det som folk behöver mest av allt.
Bensinen hade gått upp i vilket fall som helst så det kan man inte beskylla Moderaterna för.
Förstår däremot inte varför trafikförsäkringen skulle höjas.
Varför kan dom inte visa framfötterna, ge oss hopp, en framtid att tro på istället för att höja en massa avgifter hit och dit.
Det jag skulle få extra varje månad har redan ätits upp i andra höjda avgifter.
Höj trafikföräkringen - kanske bilskatten men börja med att bygga bättre vägar först.
Sänk bidragen och a-kassan men börja med att fixa fram mer jobb, mer rehabiliteringar. Ta bort alla hjälpmedel för att få företagen att ta in praktikanter. Dom flesta utnyttjar bara systemet.
Det ska kännas att man jobbar. Det ska kännas att man inte jobbar.
Men som det blev nu så lägger dom straff på folk som inte har ett fast jobb.

Har ingen fast anställning, jobbar och sliter på timmar så mycket jag orkar.
När vi har lågsäsong och jag inte jobbar så är jag lika mycket värd som en person som aldrig har velat jobba, en grov narkoman, personer som utnyttjar systemet.

Jag är rädd för att fler kommer ha sämre försäkringar på bilarna, inte har råd att hålla bilen i samma skick som innan i längden. Många vänder på sina sista pengar redan nu och värre kommer det att bli.

Dom som har byggt upp detta landet klarar sig knappt längre med deras pensioner. Är dom värda det?

/Ena
Senast redigerat av Ena (8 februari 2007)

Maizer
8 februari 2007
Trådstartare
Har ni inte tänkt på det positiva för oss icke-adel nu då? Nu har vi rätt att gnälla wink big_smile

562 Inlägg
8 februari 2007
vulture skrev:
Och så kommer tant Ellen in och påpekar lite försynt att man inte ska dra alla över en kam... smile

Journalister tex. Varför hata någon som sitter på en lokalredaktion och försöker informera om vad som händer i just den kommun där man bor? Som berättar om mögel på dagis (så att man kan påverka en sanering så att barnen inte behöver bli sjuka), omorganisation inom äldreomsorgen (så att farmor kan vara kvar på hemorten), musikskolans avslutning (se, där är ju xx tös, vad stor hon har blivit!) och ser till att man hinner säga ifrån om det är tokiga kommunala beslut på gång?

Visst finns rejäla rötägg även i vår branch, men de flesta av oss försöker få fram information som gör att människor kan påverka sin situation.

// Ellen smile

kanske det.. men hallå ni skriver ju om massa saker som fan ni inte vet ett piss om? som tex fotbolls hulliganer, sätter fan en 10a på att 80% inte vet vad en hulligan är i dagens fotbolls värld...

sedan kan jag ju dra upp annat med men det gäller mäst kvälls tidningarna (stora rubriker "Carolinia gynning vill vika ut sig" å sedan så står det en liten rad om kanske tex "mögel på dagis" då börjar man undra vad fan är det, en skvaller tidning lr? om jag vill ha en "skvaller tidning" så köper jag väl .nu lr någon annan skvaller tidning....

Btw. sorry att jag bytte ämne på tråden ett litet tag xD

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

2 258 Inlägg
8 februari 2007
Men problemet ligger inte hos den ena eller andra regeringen. Det är ett mer långgående problem än så.
Jag är en handfull år äldre än många av er andra på detta forum, 32 för att vara lite mer precis.

Jag gick ut skolan med en yrkesdröm, och började också jobba direkt. Tyvärr utan fast tjänst, men jag tog alla inhopp och vik jag kunde få. Och så slet jag i åtta år. Ett par månader innan jag skulle fylla 25 sa kroppen tvärt ifrån.
Jag blev snurrig, svimmade, kräktes, magen pajjade, jag fick värk, visste inte i vilken stad jag befann mig, kunde inte mitt eget telefonnummer längre... En del prover och utredningar gjordes, men man hittade inga fel. Alltså hänvisades jag till psyket, fast hela min ämnesomättning havererat!

Nu har jag varit sjuk i sju år utan att komma på fötter. På egen bekostnad har jag fått viss hjälp (det visade sig att jag var kopparförgiftad, och jag har hittils behandlats för cirka 120 000 kronor och fått viss hjälp, men nu verkar mina organ ha packat ihop för nu är det tvärstopp).

Nu kommer ett lite räkneexempel:
Efter några års sjukskrivning skulle jag flyttas över på pension. Obs - detta är under
sossarnas regeringstid!
Då fick jag alltså först min vikarielön, som vikarie står man kvar på ingångslön år ut och år in. Som sjukskriven fick jag 80% av denna vikarielön. När jag sedan skulle över på pension skulle jag få 64% av min inkomst. Men eftersom jag varit sjukskriven länge visade det sig att pensionen skulle räknas på sjukpenningen! Jag fick alltså 64% av de 80%, vilket blev cirka 50% av den lön jag hade när jag blev sjuk fem år tidigare!

Så idag sitter jag då, 32 år gammal, utan rehabiliteringsstöd och med en familj att ta hand om med cirka 6000 kronor i månaden. OK det är inte helt uselt, men med tanke på att den behandling jag nu hittat kostar mig 2000 per månad eftersom sjukvården inte anser sig kunna hjälpa mig, och jag dessutom har bostad och barn kan ni ju själva räkna på fingrarna och se...
Jag är tacksam att jag har en sambo som har jobb, annars hade vi gått på öronen här.

JAG har varit med och röstat fram en ny regering (röstade dock ej på M) för att jag tycker att man ska ha valmöjligheter. Jag tycker att man ska få lön för sitt arbete. Jag tycker att man ska ha rätt till den vård man ändå betalar för.

Det är inte bara rikt folk som tröttnat på bidragssystemet. Vi som vill välja själva har också tröttnat, även om vi har ont om pengar.

Jobben är det viktigaste av allt, utan fast jobb måste man hela tiden försöka bevisa att man duger och är värd en fast tjänst. Det tar sönder unga människor. Samma unga människor som saknar fast jobb har också svårt att komma igång med livet: Vem vågar skaffa familj när inkomsten är osäker? Hus är inte att tänka på, utan fast inkomst får man inga lån!

Undra på att sjukskrivningarna ökar när det inte finns några stabila faktorer att planera livet kring längre!

// Ellen

2 594 Inlägg
8 februari 2007
gammal är älst håller med dig ellen vet hur det är

2 258 Inlägg
8 februari 2007
tobi skrev:
men hallå ni skriver ju om massa saker som fan ni inte vet ett piss om? som tex fotbolls hulliganer, sätter fan en 10a på att 80% inte vet vad en hulligan är i dagens fotbolls värld...

sedan kan jag ju dra upp annat med men det gäller mäst kvälls tidningarna (stora rubriker "Carolinia gynning vill vika ut sig" å sedan så står det en liten rad om kanske tex "mögel på dagis" då börjar man undra vad fan är det, en skvaller tidning lr? om jag vill ha en "skvaller tidning" så köper jag väl .nu lr någon annan skvaller tidning....

Btw. sorry att jag bytte ämne på tråden ett litet tag xD

Gick in på tidingsutgivarnas sida och hittade bland annat följande info:

Några korta fakta om dagstidningar i Sverige:
- Det finns ca 170 svenska dagstidningar och därtill 50-talet gratistidningar med nyhetskaraktär
- Ca 120 av de svenska dagstidningarna kan man även läsa på internet
- Lokala nyheter är det som läsarna - oavsett kön och ålder - är allra mest intresserade av att läsa om
- Ca 26 000 människor är sysselsatta i dagstidningsföretagen

Och så tänker vi till lite... jag kan på rak arm nämna tre kvällstidningar som det ofta pratas om... Och bland de 26 000 som är sysselsatta i dagstidningsföretagen skulle jag tro att mindre än 1000 tillhör kvällspressen... Det betyder i så fall att cirka 25 000 INTE arbetar på kvällstidningarna...

Jo, men visst är alla jorunalister idioter... wink

// Ellen big_smile

1 171 Inlägg
8 februari 2007
Jag måste säga att jag också är trött på svenska myndigheters hantering av sjukdom och arbetslöshet. Det är för lätt att trilla mellan stolarna utan att få bra stöd för att klara ut situationen själv. Det är lite curlingföräldrar över hela sättet sverige hanterar personliga problem. Man tror att man är snäll och solidarisk när man sjukpensionerar folk när man i själva verket stympar människors inbyggda drivkraft och tron på sig själv. Det är inte utvecklingsfrämjande. Man behöver vara flexiblare än så.

Skatten på trafikförsäkrningen är väl inte så farlig. Det är ju bara några 100-lappar/år. Hur mycket kostar inte en bil bara i sevice och reparationer eller värdeminskning? Som princip är det väl bra att man betalar sina egna försäkringar när man har egna intressen i dem. Det är ju så det ser ut i vårt grannland finland tex. Det kan ju gynna bilar som är miljövänliga också iom att de ofta har lägre försäkring.

4 554 Inlägg
8 februari 2007
tycker varen de blivit bättre eller sämre om jag ska vara ärlig de enda jag märkt va att akassan va lite dyrare men de gör mej inget... tycker de är helt rätt av dom att tvinga folk att söka jobb mot att dom får akassa osv de jag inte gillar är hur dom förflyttar skatterna men de hade jag nästan räknat med.. men jag tror inte de hade blivit bättre om sossarna hade fått makten då hade alla pengarna liksom även nu till nått helt annat än skatten förser... sen tycker jag det är okej att höjja avgifter för utsläpp för de är trotsallt inte de miljövänligaste folket vi tillhör jag är knappast miljöpartist men såpass inser nog alla vart jorden är påväg(undantag amerikaner som blundar och tycker synd om sig själva när dom inte alls fattar var alla oväder kommer ifrån) mitt resonemang iaf

873 Inlägg
8 februari 2007
Andreas 940 skrev:
"Syftet är att överföra kostnaderna för trafikskador från samhället till trafikkollektivet."

Vilka är det som betalar skyhöga bensin/diesel-skatter, samhället eller trafikkollektivet?
Borde inte bränsleskatten som betalas av bilägare mer än väl täcka skadorna som orsakas av bilägare?

Nej nej.
Dom pengarna tar de för givet och lägger på annat.

De pengarna borde mer än täcka ett bättre vägnät än det vi har, och kostnaden för olyckor.

Men det kommer de aldrig svara på om du frågar dem.

Nej den inkomsten tillhör alla.
Men den borde gå till vägnätet och miljöåtgärder mm.

Don't get mad, get even.

-utan 940
1 728 Inlägg
9 februari 2007
Sandman skrev:
Nej nej.
Dom pengarna tar de för givet och lägger på annat.

De pengarna borde mer än täcka ett bättre vägnät än det vi har, och kostnaden för olyckor.

Men det kommer de aldrig svara på om du frågar dem.

Nej den inkomsten tillhör alla.
Men den borde gå till vägnätet och miljöåtgärder mm.

Så sant, de miljarderna räknas väl inte eftersom de betalas på annat sätt än genom försäkringspremie.

RushRacing.tk
278 Inlägg
9 februari 2007
zoopåse skrev:
Jag måste säga att jag också är trött på svenska myndigheters hantering av sjukdom och arbetslöshet. Det är för lätt att trilla mellan stolarna utan att få bra stöd för att klara ut situationen själv. Det är lite curlingföräldrar över hela sättet sverige hanterar personliga problem. Man tror att man är snäll och solidarisk när man sjukpensionerar folk när man i själva verket stympar människors inbyggda drivkraft och tron på sig själv. Det är inte utvecklingsfrämjande. Man behöver vara flexiblare än så.

Skatten på trafikförsäkrningen är väl inte så farlig. Det är ju bara några 100-lappar/år. Hur mycket kostar inte en bil bara i sevice och reparationer eller värdeminskning? Som princip är det väl bra att man betalar sina egna försäkringar när man har egna intressen i dem. Det är ju så det ser ut i vårt grannland finland tex. Det kan ju gynna bilar som är miljövänliga också iom att de ofta har lägre försäkring.

Bara några "hundralappar" på trafikförsäkringen... Har en trafikförsäkring på 6000 kr redan...

Sök