Vad rekommenderas som första bil?

speeddream
3 maj 2023 · 15 Inlägg

Har precis tagit körkort och ska nu skaffa min första bil. Vill ha något manuellt.

Har runt 30000kr som budget men håller mig helst under.

Vill gärna ha något bakhjulsdrivet, men det är inget jätteviktigt. Har kikat på bland annat volvo 940, men de flesta är antingen utanför min budget eller skruvade på något sätt.

Är öppen för alla förslag, vill bara hitta något vettigt som jag kan köra några år och inte ha några stora problem med. Ju billigare försäkring och skatt samt drift desto bättre.

Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj 2023 · 17 559 Inlägg

Jadu. En vettig kälke för 30 papp är ju en Yaris...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
speeddream
3 maj 2023 · 15 Inlägg

Något särskilt att titta efter om man kollar på en Yaris? Särskilda årsmodeller/motorstorlek osv?
Edit:
Tycker inte något gott om utseendet på Yaris, men en bra bruksbil är en bra bruksbil. Håller mig dock i första hand helst borta från just Yaris, men kommer ha den i åtanke

Senast redigerat av speeddream (3 maj 2023)

xXSammy
4 maj 2023 · 6 585 Inlägg

Nästan vad som, egentligen.
Första bilen kommer alltid vara speciell även om ägandet inte alltid blir långvarigt eller bra

Föreslår något med låg effekt dock, mest för de var kul att behöva ge "full" gas vid acceleration och kunna öka effekten med åren.
Första bilen var en Volvo 340 1.4 med 68 hk.. kostade 2000kr Första seriösa bilen blev en Alfa Romeo 156 2.0 TS 155 hk

Kollar du på något med 1.6 motor så får du både en vettig hum om förbrukning samt så går det att sälja bilen när du lessnat på den.

De/Dem
Mossan1
4 maj 2023 · 2 879 Inlägg

Första bilen skall vara något man har råd att både köpa, köra och äga.

Sönderskruvade (majoriteten) gamla bakhjulsdrivna Volvos är både törstiga, dyra i skatt och i INKÖP om man ser till att dom är ca 30år gamla. Därtill ofta väldigt slitna pga hårt körda.
Deras "odödlighet" är kraftigt överdriven.

Förnuftet säger en opopulär framhjulsdriven småbil.
Riktigt billiga är bara för händiga, annars blir dom riktigt dyra.

Tråkigt? Ja. Men man ska börja någonstans och den första har man ofta inte så länge, för livssituationen förändras så fort helt naturligt i den åldern. Vilket också ändrar vilken typ av bil man behöver.  Allt från storlek till prisklass.

torsen
4 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Kanske inte alla som håller med mig - men jag vill föreslå en Nissan Almera.
En av dom tråkigaste bilarna, och därför den minst eftertraktade, och följdaktligen med sämsta andrahandsvärdet.
Man får således väldigt mycket bil för en ringa slant.
Nissan Almera är en japansk bil och därmed driftsäker, jämfört med européerna.
Finns 24 st Nissan Almera på Blocket.
Så gott som alla ryms inom din budget.
Hur bra bilen är beror till syvende och sist på hur ägaren/ägarna skött bilen.
Ett önskemål är en en-ägarbil som endast körts i Norrlands inland, där man inte saltar vägarna, av en pensionär.
Många ägare på kort tid är "no no".
Likaså om yngre, som du själv, och gasglada ynglingar använt den som första-bil.

Bilarnas föregående ägare och annan historia kollar du lätt upp på biluppgifter.se och car.info - som båda är gratis.
Där ser du bl a om bilarna är belagda med någon form av krediter = är belånade.

Ett sista råd är att köpa privat i denna prisklass, och akta dig för alla oseriösa MENA-bilhandlare.

Brådhis * Voff voff *
4 maj 2023 · 10 303 Inlägg

Köp något kul som du vill ha. Alla bilar går sönder, men går en bil man gillar sönder är det lättare att öppna plånboken än om du hatar den...

Förnuftig kan du vara senare, första bilen ska vara kul!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
4 maj 2023 · 2 396 Inlägg

Som vanligt så rekommenderar jag en gammal hederlig Volvo S/V40.
2003 & 2004 så fick dom hyfsat bra rostskydd, sedan är de årsmodellerna bäst enligt mig.
Skulle säga att 2.0t (163hk?) är det trevligaste motoralternativet.
Ingen större skillnad mellan 2.0t och T4, bortsett att T4orna nog har fått smaka en hel del högerfot i sina liv.

Hade en -04 1.8 och pendlade med till jobbet.
Snittade 0.65 och hade en hyfsat tung högerfot.
Har kört en 2.0t från Örebro till Skavsta ToR och snittat 0.63.
Problembilar kan man inte direkt säga att det är heller.

Försäkringen på en sådan kostar inte ens 100kr på mig, däremot så är jag 28 och inte 18.
Så du skriver ju givetvis bilen på en förälder om du fortfarande bor hemma. big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (4 maj 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2023 · 13 776 Inlägg

så snål och ny bil du har råd med.. en liten bil så klart.     det är bättre att ha en liten full slö bil som man har råd att köra runt med än en stor törstig bil som man inte har råd att använda..

min första bil när jag tog körkort var en Fiat Uno 1.1l 59hk från 1986  gav 1500kr
byggde stereo för runt 50k i den  kapade fjädrar monterade fälgar från en Golf mk2 fick slå in rambenen bak för att hjulen skulle rulla fritt.. byggde 2" sportsystem det var bara 59hk men en gammal 745 med b230f hade noll och ingen chans mot den bilen..  smile
hade otroligt roligt i den bilen..  sen gick allt åt helvete när grabben föddes sen var det slutlekt..  så skaffa inga barn och kör en billig bil så har du roligast...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kudzk
4 maj 2023 · 1 Inlägg

Körde en mazda 6 2008 med 2.0 diesel (140hk)

Den var riktigt bra som första bil, snål och hyffsat billig i försäkring och drift. De enda dyra var delarna men drack 0.45 på motorväg och man fick plats med allt o lite till (om de nu är intressant). Men annars hade jag satsat på en mindre stadsbil som inte är så gammal. Kanske tråkigt som första bil, men de kommer ändå kännas snabbt och roligt att köra bil.

speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

Tack för alla svar!

Kollar kontinuerligt blocket och letar bilar som verkar schyssta. Inser att mina önskemål är orimliga i denna prisklass, sånt är livet.

Verkar som att det "bästa" alternativet är någon framhjulsdriven japanare från ~2000-2010. Dessa verkar finnas för ganska mycket under min budget vilket är bra. De mest tilltalande är typ honda civics.

Som många påpekat måste jag också ha råd att köra och äga bilen. Jag jobbar en del men tjänar ju inte direkt jättebra. Viktigt att ha i åtanke. Någon som vet hur bra den blandade bränsleförbrukningen angiven av car.info stämmer med verkligheten?

Jag vill gärna ha något fränare, även om det inte är det förnuftigaste.

Det jag menar är att jag vill lägga mig längre ifrån det absolut förnuftigaste, men inte köpa något idiotiskt. Känner hur hjärtat och hjärnan vill olika saker.

Ge gärna lite tips på bilar som kanske inte är den absolut bästa första bilen från ett ekonomiskt perspektiv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2023 · 17 559 Inlägg

BMW 1-serien?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
BMW 1-serien?

Finns typ inga runt 30000 på blocket

Edit:
Har kollat lite på BMW 3-serien. Något att ha?

Senast redigerat av speeddream (4 maj 2023)

Mossan1
4 maj 2023 · 2 879 Inlägg

Förnuftigaste är inte nödvändigtvis bästa men bra att veta.
Så du resonerar rätt,

En bra medelväg anser jag lika som en föregående tyckare vara en Volvo S/V40 med 2.0t motorn på 163hk. 2003/2004 typ. Haft en sådan och den gick som f@n faktiskt, med bra vägkontakt och känsla.  En underdog.
2.0 är dessutom en Volvomotor och har en Volvolåda så det är ganska bra grejer i den. Inte bakhjulsdriven.
Bakhjulsdriven = sönderskruvad/sladdad till väldigt stor sannolikhet

spillolja
4 maj 2023 · 4 043 Inlägg

rent sporadisk:

Renault Clio med 1.2 litermotor borde vara billi drift ocg försäkring
annars VW Golf med Fsi/Tsi motor gåt inte av för hackor men risken 'r att bara bottensedimentet finns tillgängligt vid ca 30.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
4 maj 2023 · 7 285 Inlägg

spillolja skrev:
rent sporadisk:

Renault Clio med 1.2 litermotor borde vara billi drift ocg försäkring
annars VW Golf med Fsi/Tsi motor gåt inte av för hackor men risken 'r att bara bottensedimentet finns tillgängligt vid ca 30.000:-

Visst kan man ha tur med Golf och Clio - men varför riskera alla pengarna.
Dessutom är ingen av dem bakhjulsdriven, vilket ts önskar.

speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

Mossan1 skrev:
Förnuftigaste är inte nödvändigtvis bästa men bra att veta.
Så du resonerar rätt,

En bra medelväg anser jag lika som en föregående tyckare vara en Volvo S/V40 med 2.0t motorn på 163hk. 2003/2004 typ. Haft en sådan och den gick som f@n faktiskt, med bra vägkontakt och känsla.  En underdog.
2.0 är dessutom en Volvomotor och har en Volvolåda så det är ganska bra grejer i den. Inte bakhjulsdriven.
Bakhjulsdriven = sönderskruvad/sladdad till väldigt stor sannolikhet

Har kollat på både s40 och s70, verkar som ganska bra alternativ. Finns ganska många s40 2.0t med runt 20k mil för runt 20 tusen kr. Inte dumt alls. Dock hört att de inte är särskilt bränslesnåla. Lite synd att den är just framhjulsdriven, men det är vad det är.

Jesper328
4 maj 2023 · 2 396 Inlägg

speeddream skrev:

Mossan1 skrev:
Förnuftigaste är inte nödvändigtvis bästa men bra att veta.
Så du resonerar rätt,

En bra medelväg anser jag lika som en föregående tyckare vara en Volvo S/V40 med 2.0t motorn på 163hk. 2003/2004 typ. Haft en sådan och den gick som f@n faktiskt, med bra vägkontakt och känsla.  En underdog.
2.0 är dessutom en Volvomotor och har en Volvolåda så det är ganska bra grejer i den. Inte bakhjulsdriven.
Bakhjulsdriven = sönderskruvad/sladdad till väldigt stor sannolikhet

Har kollat på både s40 och s70, verkar som ganska bra alternativ. Finns ganska många s40 2.0t med runt 20k mil för runt 20 tusen kr. Inte dumt alls. Dock hört att de inte är särskilt bränslesnåla. Lite synd att den är just framhjulsdriven, men det är vad det är.

Allting är ju relativt.
En s40 kan köras hyfsat billigt, likaså en stadsbil kan köras dyrt.
S70 sitter det däremot en femcylindrig maskin i som kanske inte kan räknas som speciellt ekonomisk.

Min sambo ägde tidigare en Fiat 500 med en 1.2 sugis.
Drog piss och ingenting inne i stan, men på motorvägen så hällde den i sig ~0.7l/milen.

De går som sagt bra också.
Duger gott och väl som förstabil.
Vill du ha någon bakhjulsdriven som inte dricker allt för mycket är det väl isåfall Bmw 316/318 det enda vettiga.
Lexus is200?
Har däremot aldrig själv ägt en sådan så jag vet inte hur ”bra” bil det är.

Up the RA
speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

torsen skrev:

spillolja skrev:
rent sporadisk:

Renault Clio med 1.2 litermotor borde vara billi drift ocg försäkring
annars VW Golf med Fsi/Tsi motor gåt inte av för hackor men risken 'r att bara bottensedimentet finns tillgängligt vid ca 30.000:-

Visst kan man ha tur med Golf och Clio - men varför riskera alla pengarna.
Dessutom är ingen av dem bakhjulsdriven, vilket ts önskar.

Jag är inte så intresserad av väldigt små bilar, bakhjulsdriften är inget måste utan något som blir ett stort plus för en bil.

Har kollat lite på typ BMW e46 320, 325, 318 osv. Finns ganska många från runt år 2000 som gått runt 20k mil och som kostar under 30k. Bra alternativ?

speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

Jesper328 skrev:

speeddream skrev:

Mossan1 skrev:
Förnuftigaste är inte nödvändigtvis bästa men bra att veta.
Så du resonerar rätt,

En bra medelväg anser jag lika som en föregående tyckare vara en Volvo S/V40 med 2.0t motorn på 163hk. 2003/2004 typ. Haft en sådan och den gick som f@n faktiskt, med bra vägkontakt och känsla.  En underdog.
2.0 är dessutom en Volvomotor och har en Volvolåda så det är ganska bra grejer i den. Inte bakhjulsdriven.
Bakhjulsdriven = sönderskruvad/sladdad till väldigt stor sannolikhet

Har kollat på både s40 och s70, verkar som ganska bra alternativ. Finns ganska många s40 2.0t med runt 20k mil för runt 20 tusen kr. Inte dumt alls. Dock hört att de inte är särskilt bränslesnåla. Lite synd att den är just framhjulsdriven, men det är vad det är.

Allting är ju relativt.
En s40 kan köras hyfsat billigt, likaså en stadsbil kan köras dyrt.
S70 sitter det däremot en femcylindrig maskin i som kanske inte kan räknas som speciellt ekonomisk.

Min sambo ägde tidigare en Fiat 500 med en 1.2 sugis.
Drog piss och ingenting inne i stan, men på motorvägen så hällde den i sig ~0.7l/milen.

De går som sagt bra också.
Duger gott och väl som förstabil.
Vill du ha någon bakhjulsdriven som inte dricker allt för mycket är det väl isåfall Bmw 316/318 det enda vettiga.
Lexus is200?
Har däremot aldrig själv ägt en sådan så jag vet inte hur ”bra” bil det är.

Har faktiskt kollat en hel del på just BMW 316/318, men också BMW 320/325, tycker de verkar schyssta.
Hittar få Lexus is200 och is300 till under 30000. Verkar också vara bra bilar, men tror kanske de fina exemplaren kostar över budget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang