Vad rekommenderas som första bil?

Jesper328
4 maj 2023 · 2 396 Inlägg

speeddream skrev:

Jesper328 skrev:

speeddream skrev:

Har kollat på både s40 och s70, verkar som ganska bra alternativ. Finns ganska många s40 2.0t med runt 20k mil för runt 20 tusen kr. Inte dumt alls. Dock hört att de inte är särskilt bränslesnåla. Lite synd att den är just framhjulsdriven, men det är vad det är.

Allting är ju relativt.
En s40 kan köras hyfsat billigt, likaså en stadsbil kan köras dyrt.
S70 sitter det däremot en femcylindrig maskin i som kanske inte kan räknas som speciellt ekonomisk.

Min sambo ägde tidigare en Fiat 500 med en 1.2 sugis.
Drog piss och ingenting inne i stan, men på motorvägen så hällde den i sig ~0.7l/milen.

De går som sagt bra också.
Duger gott och väl som förstabil.
Vill du ha någon bakhjulsdriven som inte dricker allt för mycket är det väl isåfall Bmw 316/318 det enda vettiga.
Lexus is200?
Har däremot aldrig själv ägt en sådan så jag vet inte hur ”bra” bil det är.

Har faktiskt kollat en hel del på just BMW 316/318, men också BMW 320/325, tycker de verkar schyssta.
Hittar få Lexus is200 och is300 till under 30000. Verkar också vara bra bilar, men tror kanske de fina exemplaren kostar över budget.

Allright, de är inte så pjåkiga de heller.
Vet att någon Bmw-modell med lilla fyran har problem med kamkedjeriet.
Kommer inte ihåg vilken av motorerna.

Up the RA
speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

Jesper328 skrev:

speeddream skrev:

Jesper328 skrev:

Allting är ju relativt.
En s40 kan köras hyfsat billigt, likaså en stadsbil kan köras dyrt.
S70 sitter det däremot en femcylindrig maskin i som kanske inte kan räknas som speciellt ekonomisk.

Min sambo ägde tidigare en Fiat 500 med en 1.2 sugis.
Drog piss och ingenting inne i stan, men på motorvägen så hällde den i sig ~0.7l/milen.

De går som sagt bra också.
Duger gott och väl som förstabil.
Vill du ha någon bakhjulsdriven som inte dricker allt för mycket är det väl isåfall Bmw 316/318 det enda vettiga.
Lexus is200?
Har däremot aldrig själv ägt en sådan så jag vet inte hur ”bra” bil det är.

Har faktiskt kollat en hel del på just BMW 316/318, men också BMW 320/325, tycker de verkar schyssta.
Hittar få Lexus is200 och is300 till under 30000. Verkar också vara bra bilar, men tror kanske de fina exemplaren kostar över budget.

Allright, de är inte så pjåkiga de heller.
Vet att någon Bmw-modell med lilla fyran har problem med kamkedjeriet.
Kommer inte ihåg vilken av motorerna.

Ajdå. Något man kan kolla/fråga om på plats när man tittar på bilen?

uhlin
4 maj 2023 · 2 834 Inlägg

Varför föreslår de flesta en småbil till nån som just tagit körkort?

Jag skulle säga tvärtom.... Satsa på en större bil. Skulle nåt hända så sitter du säkrare i en stor bil än en liten sardinburk.

Jag skulle se efter Volvo S/V70. Säkra bilar och håller ganska bra. Kör själv en V70 som pinnar på bra utan krångel. Inte särskilt törstig heller, ca 07-08 liter/mil om man kör normalt. Men klämmer man på vill den ha mer.
Dock inte bakhjulsdrift.

Men är driftsäkerhet A och O så finns det inga som slår asiater.

Utmarks-Loke
4 maj 2023 · 5 878 Inlägg

speeddream skrev:
Har kollat lite på typ BMW e46 320, 325, 318 osv. Finns ganska många från runt år 2000 som gått runt 20k mil och som kostar under 30k. Bra alternativ?

Välj 318i, allt blir så mycket enklare och billigare med en fyrcylindrig. Sexorna är roligare men inte så mycket att det är värt de extra kostnaderna.

speeddream
4 maj 2023 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

speeddream skrev:
Har kollat lite på typ BMW e46 320, 325, 318 osv. Finns ganska många från runt år 2000 som gått runt 20k mil och som kostar under 30k. Bra alternativ?

Välj 318i, allt blir så mycket enklare och billigare med en fyrcylindrig. Sexorna är roligare men inte så mycket att det är värt de extra kostnaderna.

Det var någon tidigare i tråden som sa raka motsatsen, att man skulle hålla sig borta från deras fyrcylindriga motorer. Vad är det som blir mycket dyrare? Driftkostnad eller?

Utmarks-Loke
5 maj 2023 · 5 878 Inlägg

speeddream skrev:

Utmarks-Loke skrev:

speeddream skrev:
Har kollat lite på typ BMW e46 320, 325, 318 osv. Finns ganska många från runt år 2000 som gått runt 20k mil och som kostar under 30k. Bra alternativ?

Välj 318i, allt blir så mycket enklare och billigare med en fyrcylindrig. Sexorna är roligare men inte så mycket att det är värt de extra kostnaderna.

Det var någon tidigare i tråden som sa raka motsatsen, att man skulle hålla sig borta från deras fyrcylindriga motorer. Vad är det som blir mycket dyrare? Driftkostnad eller?

Drift, reparationer, bränsleförbrukning osv. Jo, det var problem med kamkedjorna på någon motor, under några år, men jag minns inte exakt vilken. Men det är nog åtgärdat för länge sedan nu när bilarna är 20 år gamla

speeddream
5 maj 2023 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

speeddream skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Välj 318i, allt blir så mycket enklare och billigare med en fyrcylindrig. Sexorna är roligare men inte så mycket att det är värt de extra kostnaderna.

Det var någon tidigare i tråden som sa raka motsatsen, att man skulle hålla sig borta från deras fyrcylindriga motorer. Vad är det som blir mycket dyrare? Driftkostnad eller?

Drift, reparationer, bränsleförbrukning osv. Jo, det var problem med kamkedjorna på någon motor, under några år, men jag minns inte exakt vilken. Men det är nog åtgärdat för länge sedan nu när bilarna är 20 år gamla

Okej, men det är kanske något man ska fråga om folk bytt när man kollar på en fyrcylindrig bmw? Tänker att jag kollar på både fyr- och sexcylindriga. Tror det viktigaste är att hitta en som är i godast skick inom budgeten.

Mossan1
5 maj 2023 · 2 879 Inlägg

uhlin skrev:
Varför föreslår de flesta en småbil till nån som just tagit körkort?

Jag skulle säga tvärtom.... Satsa på en större bil. Skulle nåt hända så sitter du säkrare i en stor bil än en liten sardinburk.

Njaaae, visst, men det är ju heller inte 1982 längre med Golf1'or, Nissan Micra1, eller Fiat Uno som småbilar.
Som man nog kunde sparka blåmärken i föraren genom dörren utifrån.

Småbilar idag (majoriteten av dom i trafik idag) är faktiskt riktigt säkra bilar när allt kommer omkring.

Se bara när ett av engelska bilprogrammen smackar ihop en Renault Megane Senic med en stor rambyggd LandRover Discovery.
Dom i Renaulten bedömdes klara sig bäst. Inte vad man gissat.

Men självklart är en stor Volvo säkrare än en liten Toyota (av samma årgång).
Men därmed är inte Toyotan nödvändigtvis farlig på något vis.

Senast redigerat av Mossan1 (5 maj 2023)

torsen
5 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Jesper328 skrev:

speeddream skrev:

Jesper328 skrev:
Allting är ju relativt.
En s40 kan köras hyfsat billigt, likaså en stadsbil kan köras dyrt.
S70 sitter det däremot en femcylindrig maskin i som kanske inte kan räknas som speciellt ekonomisk.

Min sambo ägde tidigare en Fiat 500 med en 1.2 sugis.
Drog piss och ingenting inne i stan, men på motorvägen så hällde den i sig ~0.7l/milen.

De går som sagt bra också.
Duger gott och väl som förstabil.
Vill du ha någon bakhjulsdriven som inte dricker allt för mycket är det väl isåfall Bmw 316/318 det enda vettiga.
Lexus is200?
Har däremot aldrig själv ägt en sådan så jag vet inte hur ”bra” bil det är.

Har faktiskt kollat en hel del på just BMW 316/318, men också BMW 320/325, tycker de verkar schyssta.
Hittar få Lexus is200 och is300 till under 30000. Verkar också vara bra bilar, men tror kanske de fina exemplaren kostar över budget.

Allright, de är inte så pjåkiga de heller.
Vet att någon Bmw-modell med lilla fyran har problem med kamkedjeriet.
Kommer inte ihåg vilken av motorerna
.

Åhörde för något år sedan (i hundparken) några BMW-ägare som rådde en annan presumtiv BMW-köpare att att passa sig för BMW:s egna motorer utan i stället köpa en med driftsäker Citroen-motor.(minns inte modell eller motor).

Och det kan ju vara analogt med en viss Land Rover-motor - för den sämsta Land Rover-motorn är den som BMW konstruerade under sin tid som ägare av Land Rover.

Vi har ägt 4 BMW i familjen, och just motorn har i samtliga fall varit akilleshälen, förutom bakaxel och drivaxlar samt elsystem.

En BMW köper man ny - eller i alla fall inte äldre än att den har maskinskadeförsäkring - anser jag.

Utmarks-Loke
5 maj 2023 · 5 878 Inlägg

torsen skrev:

Jesper328 skrev:

speeddream skrev:

Har faktiskt kollat en hel del på just BMW 316/318, men också BMW 320/325, tycker de verkar schyssta.
Hittar få Lexus is200 och is300 till under 30000. Verkar också vara bra bilar, men tror kanske de fina exemplaren kostar över budget.

Allright, de är inte så pjåkiga de heller.
Vet att någon Bmw-modell med lilla fyran har problem med kamkedjeriet.
Kommer inte ihåg vilken av motorerna
.

Åhörde för något år sedan (i hundparken) några BMW-ägare som rådde en annan presumtiv BMW-köpare att att passa sig för BMW:s egna motorer utan i stället köpa en med driftsäker Citroen-motor.(minns inte modell eller motor).

Och det kan ju vara analogt med en viss Land Rover-motor - för den sämsta Land Rover-motorn är den som BMW konstruerade under sin tid som ägare av Land Rover.

Vi har ägt 4 BMW i familjen, och just motorn har i samtliga fall varit akilleshälen, förutom bakaxel och drivaxlar samt elsystem.

En BMW köper man ny - eller i alla fall inte äldre än att den har maskinskadeförsäkring - anser jag.

Allt det där har du sagt förut och då visade sig att den kassa Land Rover-motorn egentligen inte alls var den som BMW gjorde. För övrigt köpte jag själv en bmw som gått över 20k mil och var långt förbi maskinskadeförsäkring. Den har nu gått 33k mil och motorn har startat varenda gång, den har aldrig tvekat någonsin. Det enda jag bytt på motorn var generatorremmen med spännrulle och det var för att den gnisslade, men jag hittade inga synbara fel på grejerna jag bytte ut. Bakaxeln är också orörd och de de går inte sönder om inte man "börnar". Drivaxlarna brukar inte heller krångla eftersom de sitter bak och drivknutarna inte behöver röra på sig lika mycket som på framhjulsdrivna bilar.

Det finns mycket problem på bmw, liksom på alla teknikspäckade bilar. Det är därför man skall välja en fyrcylindrig utan fyrhjulsdrift, luftfjädring, automat, AC och så vidare. Det gäller alla bilmärken som har modeller med onödigt avancerad teknik.

speeddream
5 maj 2023 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:

Jesper328 skrev:

Allright, de är inte så pjåkiga de heller.
Vet att någon Bmw-modell med lilla fyran har problem med kamkedjeriet.
Kommer inte ihåg vilken av motorerna
.

Åhörde för något år sedan (i hundparken) några BMW-ägare som rådde en annan presumtiv BMW-köpare att att passa sig för BMW:s egna motorer utan i stället köpa en med driftsäker Citroen-motor.(minns inte modell eller motor).

Och det kan ju vara analogt med en viss Land Rover-motor - för den sämsta Land Rover-motorn är den som BMW konstruerade under sin tid som ägare av Land Rover.

Vi har ägt 4 BMW i familjen, och just motorn har i samtliga fall varit akilleshälen, förutom bakaxel och drivaxlar samt elsystem.

En BMW köper man ny - eller i alla fall inte äldre än att den har maskinskadeförsäkring - anser jag.

Allt det där har du sagt förut och då visade sig att den kassa Land Rover-motorn egentligen inte alls var den som BMW gjorde. För övrigt köpte jag själv en bmw som gått över 20k mil och var långt förbi maskinskadeförsäkring. Den har nu gått 33k mil och motorn har startat varenda gång, den har aldrig tvekat någonsin. Det enda jag bytt på motorn var generatorremmen med spännrulle och det var för att den gnisslade, men jag hittade inga synbara fel på grejerna jag bytte ut. Bakaxeln är också orörd och de de går inte sönder om inte man "börnar". Drivaxlarna brukar inte heller krångla eftersom de sitter bak och drivknutarna inte behöver röra på sig lika mycket som på framhjulsdrivna bilar.

Det finns mycket problem på bmw, liksom på alla teknikspäckade bilar. Det är därför man skall välja en fyrcylindrig utan fyrhjulsdrift, luftfjädring, automat, AC och så vidare. Det gäller alla bilmärken som har modeller med onödigt avancerad teknik.

Varför skulle fyrcylindrig vara så mycket mindre strul än en sexcylindrig?

torsen
5 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Vad Utmarks-Loke, som är en klok man, menar är att alla bilar med starka motorer, oavsett fabrikat, bör undvikas som begagnade eftersom att det är troligt att "folk" som köper bilar med stora starka motorer, förmodligen kommer att utnyttja den extra effekten, som inte bara sliter på bromsar och drivlina m m.
Själv har jag haft problem med just drivlinan - koppling, bakaxelväxel och drivaxlar samt kamaxeltranmissionen med lyftare och lite annat - på mina BMW som varit lite "sportiga".
En son är inne på sin tredje X3 utan större problem.
Den senast har körts mer än 30.000 mil och går ofta mellan Mälardalen och Lappland med lastad släpvagn.

speeddream
5 maj 2023 · 15 Inlägg

torsen skrev:
Vad Utmarks-Loke, som är en klok man, menar är att alla bilar med starka motorer, oavsett fabrikat, bör undvikas som begagnade eftersom att det är troligt att "folk" som köper bilar med stora starka motorer, förmodligen kommer att utnyttja den extra effekten, som inte bara sliter på bromsar och drivlina m m.
Själv har jag haft problem med just drivlinan - koppling, bakaxelväxel och drivaxlar samt kamaxeltranmissionen med lyftare och lite annat - på mina BMW som varit lite "sportiga".
En son är inne på sin tredje X3 utan större problem.
Den senast har körts mer än 30.000 mil och går ofta mellan Mälardalen och Lappland med lastad släpvagn.

Ni menar alltså att det är bättre att skaffa sig en 316/318 istället för 320? Just pga att de förmodligen inte körts lika hårt?

Utmarks-Loke
5 maj 2023 · 5 878 Inlägg

speeddream skrev:

torsen skrev:
Vad Utmarks-Loke, som är en klok man, menar är att alla bilar med starka motorer, oavsett fabrikat, bör undvikas som begagnade eftersom att det är troligt att "folk" som köper bilar med stora starka motorer, förmodligen kommer att utnyttja den extra effekten, som inte bara sliter på bromsar och drivlina m m.
Själv har jag haft problem med just drivlinan - koppling, bakaxelväxel och drivaxlar samt kamaxeltranmissionen med lyftare och lite annat - på mina BMW som varit lite "sportiga".
En son är inne på sin tredje X3 utan större problem.
Den senast har körts mer än 30.000 mil och går ofta mellan Mälardalen och Lappland med lastad släpvagn.

Ni menar alltså att det är bättre att skaffa sig en 316/318 istället för 320? Just pga att de förmodligen inte körts lika hårt?

Bland annat. Men en rak sexa är också känsligare för kokning än fyror eftersom toppen är längre och lättare blir skev. Och bmw:s topplock slår sig direkt om motorn kokar, åtminstone de sexcylindriga. Bara för att nämna en skillnad. Sedan har du 50% fler tändstift att byta, mera olja, 50% fler spridare som skall funka, tändspolar osv. Dessutom blir bilen framtung och det blir trångt i motorrummet. På en 320i har du dessutom sexornas alla problem, men bara marginellt mer effekt än på en fyrcylindrig. Därför tycker jag 320i är den sämsta sexcylindriga man kan köpa och det återspeglar sig ju även i priset som är lägre än för 325i, 330i osv. Men visst, ljudet är häftigare än de fyrcylindriga.

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2023 · 10 303 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

speeddream skrev:

torsen skrev:
Vad Utmarks-Loke, som är en klok man, menar är att alla bilar med starka motorer, oavsett fabrikat, bör undvikas som begagnade eftersom att det är troligt att "folk" som köper bilar med stora starka motorer, förmodligen kommer att utnyttja den extra effekten, som inte bara sliter på bromsar och drivlina m m.
Själv har jag haft problem med just drivlinan - koppling, bakaxelväxel och drivaxlar samt kamaxeltranmissionen med lyftare och lite annat - på mina BMW som varit lite "sportiga".
En son är inne på sin tredje X3 utan större problem.
Den senast har körts mer än 30.000 mil och går ofta mellan Mälardalen och Lappland med lastad släpvagn.

Ni menar alltså att det är bättre att skaffa sig en 316/318 istället för 320? Just pga att de förmodligen inte körts lika hårt?

Bland annat. Men en rak sexa är också känsligare för kokning än fyror eftersom toppen är längre och lättare blir skev. Och bmw:s topplock slår sig direkt om motorn kokar, åtminstone de sexcylindriga. Bara för att nämna en skillnad. Sedan har du 50% fler tändstift att byta, mera olja, 50% fler spridare som skall funka, tändspolar osv. Dessutom blir bilen framtung och det blir trångt i motorrummet. På en 320i har du dessutom sexornas alla problem, men bara marginellt mer effekt än på en fyrcylindrig. Därför tycker jag 320i är den sämsta sexcylindriga man kan köpa och det återspeglar sig ju även i priset som är lägre än för 325i, 330i osv. Men visst, ljudet är häftigare än de fyrcylindriga.

Hur ofta kokar en bil idag?

Jag har haft många bilar sedan jag tog körkort 1999 och jag har råkat ut för kokning på två, den ena en -88 och den andra en -91...

Nu är det förstås möjligt att BMW kokar oftare, har bara haft en BMW själv och sambon en, och båda var extremt mycket strul med...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
6 maj 2023 · 2 173 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

speeddream skrev:

Ni menar alltså att det är bättre att skaffa sig en 316/318 istället för 320? Just pga att de förmodligen inte körts lika hårt?

Bland annat. Men en rak sexa är också känsligare för kokning än fyror eftersom toppen är längre och lättare blir skev. Och bmw:s topplock slår sig direkt om motorn kokar, åtminstone de sexcylindriga. Bara för att nämna en skillnad. Sedan har du 50% fler tändstift att byta, mera olja, 50% fler spridare som skall funka, tändspolar osv. Dessutom blir bilen framtung och det blir trångt i motorrummet. På en 320i har du dessutom sexornas alla problem, men bara marginellt mer effekt än på en fyrcylindrig. Därför tycker jag 320i är den sämsta sexcylindriga man kan köpa och det återspeglar sig ju även i priset som är lägre än för 325i, 330i osv. Men visst, ljudet är häftigare än de fyrcylindriga.

Hur ofta kokar en bil idag?

Jag har haft många bilar sedan jag tog körkort 1999 och jag har råkat ut för kokning på två, den ena en -88 och den andra en -91...

Nu är det förstås möjligt att BMW kokar oftare, har bara haft en BMW själv och sambon en, och båda var extremt mycket strul med...

Har ingen erfarenhet av nyare, men på min gamla BMW E39 pillade jag med kylsystemet två gånger under de år jag hade den. Första gången var strax efter inköp, då jag bytte ut det mesta i förebyggande syfte - kylare med expansionskärl (som ofta spricker), vattenpumpen byttes till en uppgraderad med aluminiumimpellrar istället för plast, som det är original (även den är känd för att kunna ge upp med tiden) och.. jag tror det var termostathuset, där jag också monterade ett i aluminium istället för plast. (De 6orna är även notoriskt svårluftade - tills man upptäcker exakt hur man ska göra, då går det snabbt och enkelt varje gång.)
Efter några år fick jag ändå ett läckage från botten av kylaren, men det var en eftermarknadsdel som jag hade monterat så inte precis BMWs fel. Läckaget upptäcktes i tid och byte av kylare (igen) löste problemet.

Hade absolut kunnat tänka mig en sådan igen, sjukt trevlig bil att köra, men jag hade absolut uppgraderat samtliga punkter igen. Kylsystemet original är känsligare än på många andra bilar. Finns dock uppgraderade eftermarknadsdelar som eliminerar problemen och inte är speciellt dyra, definitivt värt det eftersom motorerna inte tål att gå i kok. Det viktiga är egentligen att stanna DIREKT om något händer så tempgivaren går mot det röda.

Lucif3r
6 maj 2023 · 2 234 Inlägg

Första bil bör vara en du tycker ser bra ut, som du trivs med, ser bra ut ur och framförallt sitter bra i. Massa motoreffekt bör vara ganska långt ner på listan, så länge det finns kraft att hålla laglig hastighet och göra säkra omkörningar behövs inte mer.
Visst är det *kul* med mer effekt, men det är sån lyx man bör titta på när man blivit en van förare, anser jag smile

Exakt vad det är för bil varier person till person. Min egna första bil var ju en 945GL -92 - och det var ju den snabbaste bilen i världen, tyckte man iaf dom första månaderna man satt själv i den tongue.
Fantastisk bil som ligger varmt om hjärtat men... Inget jag skulle rekommendera till någon som inte vill skruva - ibland oförskämt mycket...
"Det finns inte mycket som kan gå sönder på dom" tänker vissa.. Jag tänker att det är precis därför det är en dålig bil... När något går sönder så resulterar det nästan alltid med bärgare. Bilen har inget att falla tillbaka på så pass att man tar sig hem som nyare diton, där i princip halva bilen kan gå sönder och man ändå tar sig hem, om än långsamt och plågsamt...

Refined98
6 maj 2023 · 12 Inlägg

S80 2,4 170 hästars hadde jag som första bil hadde gått 30000 mil när jag tog över den drar 0,7-0,8 blandad körning körde den till den dog vid 44000 mil under den tiden så var det enda som gjordes med motorn oljebyten tändstift och ett kamremsbyte i övrigt byte bromsar och bytte till coils när stötdämparna var slut går o köpa under 20000kr och går bra på vägarna o sköna o åka i även 850,v70, s70 och s60 är bra alternativ också

Nybergrobin
6 maj 2023 · 2 385 Inlägg

Rekommendation av bil är alltid knepigt.   Hur många mil blir det? Fram och tillbaka till jobb (10mnil per dag) eller pluggar du fortfarande?

Kom gärna med önskemål/Krav

pelpet
9 maj 2023 · 94 Inlägg

En mindre asiatisk bil med låg skatt borde vara det mest ekonomiska valet. Asiatiska bilar har oftast minst problem. Små motorer innebär lägre skatt och ofta lägre bränsleförbrukning. Små bilar drar mindre bränsle än större och har lägre försäkringskostnader. Mindre motorer har också lägre frekvens av motorskador

https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ … t_2020.pdf

Här kan jag ha fel, men jag upplever att mindre bilar också har billigare reservdelar. Ju mindre hjul, desto billigare däck.

Behöver du ha med dig mycket grejor? Köp en begagnad takbox. En ihopfällbar Thule Range 90 rymmer en massa väskor och är rimligt enkel att förvara.

Många lite äldre bilor har kass belysning men om man polerar upp lyktglasen blir det stor skillnad. Mycket bättre än extraljus som man bara har nytta av när man kör på helljus. Finns också halogenlampor som lyser starkare än standard, t.ex. Osram Nightbreakers. Nackdelen är att de har kortare livslängd.

Byte av stereon i en äldre bil gör också att den känns modernare. Och särskilt om man ids dra in en backkamera (lite pyssel att dra sladd)

Dragkrok på en småbil ska heller inte underskattas. Du kan enkelt transportera cyklar och med ett enkelt 500-kg-släp så kan du frakta en massa grejor. De flesta brukar tänka dragkrok = stor bil men det är med en dragkrok på en småbil som man får den största skillnaden. Kör du en V70 kan du ju få in det mesta från IKEA i bilen, medans det är svårare i en småbil. Man kan också ställa en lastplattform på dragkroken, typ Thule Backup 900. Finns många olika varianter men du får med mycket mera bagage om du ska på campingsemester eller liknande. En sån är visserligen inte gratis men finns ofta begagnade på blocket. Och sen håller de i 10-20 år. Att köpa en lastbox istället för en större bil sparar du massor med pengar på.

Den här fina Hyundai i30:n kan dra ett 550kg släp på dragkroken (som finns)

https://www.blocket.se/annons/vasterbot … d=16308891

Med en bra sökning på autouncle hittar du massor av fina bilar som nog blir jättebra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang