2285
Sök

Rasad topp, byta hela motorn?

17 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#1
Tjena, har en 850 R med 2.3t motorn som toppen nu rasat på, kammarna har skurit och även toppen har spår där kammarna ska ligga.

Min fråga är då ifall det går att renovera och på något sätt slipa om dessa?
Eller ska man byta hela toppen mot en beg från någon annan av turbomotorerna mellan 94-97?
Eller bör jag byta hela motorn då den har 38 XXX mil på nacken?

Vad är lättast och hur pass ont lär plånboken ha?

Topplockspackningen har jag bytt en gång innan så jag vet hur man har isär och ihop toppen så kunskapen om det är inga problem.

5 119 Inlägg
10 maj 2023
#2
Sen kan ju fråga sig varför kammar m.m skurit, bristande smörjning? Dåligt oljetryck?
Kan nog vara värt att överväga motorbyte.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

17 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#3
mb_pucken skrev:
Sen kan ju fråga sig varför kammar m.m skurit, bristande smörjning? Dåligt oljetryck?
Kan nog vara värt att överväga motorbyte.

Jag har en misstanke, jag bytte kyl på den och det är ju kombinerad oljelylare också, dock när jag provkörde så släppte ett av de rören och all motorolja pissade ju ut. Stängde av motorn direkt men den tog nog lite skada ändå.

Kammarna är inte så skurna, bara lite grann men ändå tillräckligt att jag inte vill stoppa tillbaka dom i motorn.

17 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#4
Jag har också kvitton på att tidigare ägare har bytt vevstakslager vid jag tror det va 18XXX mil

2 410 Inlägg
10 maj 2023
#5
Om toppen stannat men underdelen fortsatt och snurra så är underdelen skrot också.


17 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#6
Lucif3r skrev:
Om toppen stannat men underdelen fortsatt och snurra så är underdelen skrot också.

Den stannade aldrig, den börja knacka en del så jag tog isär o kolla.

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
10 maj 2023
#7
gottegurkan skrev:
mb_pucken skrev:
Sen kan ju fråga sig varför kammar m.m skurit, bristande smörjning? Dåligt oljetryck?
Kan nog vara värt att överväga motorbyte.

Jag har en misstanke, jag bytte kyl på den och det är ju kombinerad oljelylare också, dock när jag provkörde så släppte ett av de rören och all motorolja pissade ju ut. Stängde av motorn direkt men den tog nog lite skada ändå.

Kammarna är inte så skurna, bara lite grann men ändå tillräckligt att jag inte vill stoppa tillbaka dom i motorn.

derför man ska byta klämmorna och oringarna så fort man rör dom där..     standard problem..

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg

Sök