Jag tror jag postade detta i fel avdelning innan så jag flyttar.
Bilen är en Ford Mondeo Mk3, 2.0liter 4cyl Bensin från 2005.
Jag har för hög CO halt vid tomgång 0,4 (0,3) och vid 2500 varv förhöjd tomgång 0,9 (0.4). Jag märker också att bilen går med för fet blanding (det luktar så).
Jag tycker jag har provat allt för att fixa detta,
* bytt lambdasond
* bytt luftfilter,
* bytt oljeflter och olja
* bytt tändstift.
* Jag har kollat i med ODB-II (forscan) att O2 värdet ligger kring 0.9V för båda sensorerna vilket jag har läst betyder att blandingen är fet och elektroniken borde sänka den.
* Jag ser att gasspjället registreras som den ska av ECU:n, ODB-II visar 0,9V vid släppt gaspedal och sedan ökar det ju mer man gasar.
* kollat kompression, den är ok.
* Spridarna känns inte som de läcker, de verkar täta med test med trycklyft.
* Sprayat startgas hela vägen från luftfiltret till grenröret för att hitta läckage. Inget läckage.
Någon som har något tips vad som man bör kolla härnäst, vad är mest sannolika fel när ovanstående redan är kollat?
Min känsla är att det är cylinder 1 som felar, den har ett sotigt tändstift, de övriga har bruna som jag tror de ska vara.
När jag just ville kolla O2 mätarna genom att köra 2500rpm förhöjd tomgång någon minut började det ryka rejält, indikerar säkert något, men jag vet inte vad.
PS. Det finns 3 O2 värden i forscan, jag vet inte vad de olika betyder, där finns O2S11, O2S12, O2S21 och O2S22. Någon som vet hur de olika ska tolkas, jag tror bara det finns 2 Lambdasoner, en i katalysatorn och en strax efter grenröret. Är det så att O2S21 och O2S22 är för andra bilar, med dubbla avgassystem?
Senast redigerat av Fordmobilen (15 maj 2023)