2717
Sök

B230ft

13 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
#1
Jag har en Vovlo 940 med en b230ft från 98.
Jag hade velat göra bilen lite roligare så
som att ta ut lite mer hästkrafter ur den. Har någon tips eller tricks för att göra bilen roligare som ni vill dela med er av.
Skriv då gärna på detta forum😀

Forummoderator
26 349 Inlägg
16 maj 2023
#2
Finns jättebra guider att gå efter, som till exempel denna: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

13 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
#3
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Forummoderator
26 349 Inlägg
16 maj 2023
#4
Volvo940b230ft skrev:
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Läste du ens guiden?
Där har du steg för steg precis vad som behövs beroende på vad för hästkrafter du är ute efter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
16 maj 2023
#5
Volvo940b230ft skrev:
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Bredbandslambda.

Up the RA

13 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Volvo940b230ft skrev:
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Läste du ens guiden?
Där har du steg för steg precis vad som behövs beroende på vad för hästkrafter du är ute efter.

Jajjamän läste rubbet
Jag undrar dock nu om det var något mindre man kunde börja med och inte tex köpa kam direkt. Förutom sportsligt då jag redan installerat det!

Forummoderator
26 349 Inlägg
17 maj 2023
#7
Volvo940b230ft skrev:
Mack skrev:
Volvo940b230ft skrev:
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Läste du ens guiden?
Där har du steg för steg precis vad som behövs beroende på vad för hästkrafter du är ute efter.

Jajjamän läste rubbet
Jag undrar dock nu om det var något mindre man kunde börja med och inte tex köpa kam direkt. Förutom sportsligt då jag redan installerat det!

Menar du sportluftfilter så gör det varken till eller från..ger iofs lite extra ljud.

En del införskaffar en ställbar wastegate och höjer laddtrycket men det har ju sina risker.
Därför guiden är bra.

Jag hade en 240 turbo en gång, fast med förgasare, och hade fått den att gå hyfsat balanserat när jag tyvärr
sålde den. Det första nya ägaren gjorde var att höja laddtrycket och vips behövde motorn en ny topplockspackning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 405 Inlägg
17 maj 2023
#8
Kammen är ju den största begränsningen i motorn orginal. Att göra något annat innan man byter kam är totalt meningslöst, bilen kommer fortfarande vara tokdöd efter typ 2k rpm...


13 Inlägg
17 maj 2023
Trådstartare
#9
Mack skrev:
Volvo940b230ft skrev:
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Läste du ens guiden?
Där har du steg för steg precis vad som behövs beroende på vad för hästkrafter du är ute efter.

Så du tycker ej att jag skall höja laddtrycket med org motor?

Forummoderator
26 349 Inlägg
17 maj 2023
#10
Volvo940b230ft skrev:
Mack skrev:
Volvo940b230ft skrev:
Okej tack.
Men är det något speciellt någon rekommenderar att man ska börja med.😀

Läste du ens guiden?
Där har du steg för steg precis vad som behövs beroende på vad för hästkrafter du är ute efter.

Så du tycker ej att jag skall höja laddtrycket med org motor?

Vad jag tycker är irrelevant.
Där kommer ramla in kommentarer om att det inte är några problem att höja till si och så många bar, och det
kommer att ramla in kommentarer om att det är minst lika viktigt att chippa så att bränslet följer med.
Efter detta lär det sedan komma de som säger att de minsann har höjt si och så mycket utan att det någonsin har
hänt någonting med deras bilar, medan en fjärde grupp kommer hävda att motorn sprängs om man gör så..

Summan summarum; guiden säger vad du behöver för att vara någorlunda säker på att inget dumt ska hända i längden.
Vad du sedan gör...det får stå för dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 638 Inlägg
17 maj 2023
#11
Ett "basic" trim jag brukar köra på dessa och alltid blivit väldigt nöjd med är ett vettigt bränslechip, 16T snurra samt ställbar tryckklocka.  Jag har historiskt alltid gillat chippen från Timo´s motor men det finns såklart andra varianter med som funkar riktigt bra.

Brukar lägga mig strax under 1 bar i laddtryck och 16T på B230 tycker jag ger en fin effektkurva på standarmotor smile


Guide på hur jag gjorde:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Senast redigerat av Munkis (17 maj 2023)


Diagnostekniker
2 717 Inlägg
17 maj 2023
#12
Du KAN höja laddtrycket på en originalmotor.
Allting är däremot relativt gällande hållbarhet.. detta beror på hur fräscha grejer du har.

En 13c sägs inte orka mer än 1.0 bar innan den flåsar varmluft.
Jag har kört 1.2 bar innan insugstempen började stiga.
WG-membranet är däremot klent och du kommer att få laddtryckspeakar innan trycket hinner stabilisera sig.
Detta medför spikningar = nicht gut.

Munkis verkar ha ett bra recept.
Men oavsett vad så är en bredbandslambda, enligt mig, ett måste när man skall hålla på och trimma.
Iallafall om man vill ha hyfsad koll på grejerna.

Up the RA


Sök