2493
Sök

D5 hög oljeförbrukning 2016, T20

4 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
Jag har en Volvo xc70 , 2016 , D5 med 34000mil, den tar 0,5L på 40 mil och det tycker jag inte är acceptabelt.
Har dessa några kända problem med kolvringar eller topplocken?
Jag har bytt båda turbosarna men ingen skillnad i oljeförbrukningen.
Jag kör även med rätt olja.
När man går in och pratar med Volvomekanikerna på den lokala verkstaden så säger de att det blir aldrig några fel på volvomotorerna, men ändå så är verkstaden full med trasiga volvobilar. Jag vill väl inte klanka ner på just volvo, alla bilar går sönder och har svaga punkter, jag vill bara ha några konkreta tips vad som kan ha hänt med min bil.
Om du vet något om dessa motorer (det är en T20, 220hk) så kan du gärna få svara, killgissa kan jag göra själv.
En oljeundrande volvoägare.

Forummoderator
26 341 Inlägg
16 maj 2023
En halvliter på 40 mil lät väldigt mycket ja.

Säker på att du inte har läckage någonstans?
Eller ser du mycket blårök i backspegeln?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 maj 2023
Drar den så mycket olja borde den göra en "runaway diesel". Det bör ju läcka någonstans?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
Mack skrev:
En halvliter på 40 mil lät väldigt mycket ja.

Säker på att du inte har läckage någonstans?
Eller ser du mycket blårök i backspegeln?

Inget yttre läckage men om jag trycker ner gasen i uppförsbacke så syns det i backspegeln lite grann.

4 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Drar den så mycket olja borde den göra en "runaway diesel". Det bör ju läcka någonstans?

Runaway diesel är väl om oljenivån i oljetråget blir för hög av motorolja/diesel och motorn börjar varva oavsett vad du gör, motorn självgår på motorolja/diesel. Min bil äter upp motoroljan och nivån sjunker på stickan.

25 Inlägg
16 maj 2023
antar att det är en VEA? dom har väldigt stora problem med oljeförbrukningen cylinderloppen blir slitna och då dricker dom mycket olja. dom får enligt volvo förbruka 1.6L per 1000 mil

4 Inlägg
16 maj 2023
Trådstartare
Murre09 skrev:
antar att det är en VEA? dom har väldigt stora problem med oljeförbrukningen cylinderloppen blir slitna och då dricker dom mycket olja. dom får enligt volvo förbruka 1.6L per 1000 mil

Min motor är en D5244 T20, som jag fattat det så är det ingen VEA-motor eller?

25 Inlägg
16 maj 2023
då är det ingen VEA då tror jag mer på kolvringar men det brukar inte vara vanligt att dom motorerna dricker olja

* Voff voff *
10 588 Inlägg
17 maj 2023
1,25 dl per 10 mil är extremt mycket! Det är nästan i klass med en tvåtakts utombordare...

Borde ryka och tända motorlampan om den förbrukas. Och läcker det ut så borde bakluckan vara mer eller mindre dränkt i olja efter körning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

509 Inlägg
17 maj 2023
Kanske ett skott i blindo...men är det iinte så att igensatt vevhusventilation kan göra att moroten börja suga i sig olja och konsumera den ihop med dieseln??

Sök