Sen har nya belägg ytterst en beläggning avsedd för att snabbare slita in sig i nya bromsskivan.
Låter mer än inkörda dito.
Det är också helt normalt att höra beläggen "slasa" lite i skivan om man roterar ett hissat hjul.
Ev anliggande broms avslöjas bäst genom att efter färd känna om något hjul är för varmt.
Även kan man åka och göra några hårdare inbromsningar och snarast därefter låta den rulla sakta framåt på slätt underlag till bilen stannar av sig själv utan att röra bromsen. Stannar bilen med en lätt men kännbar "knyck" ligger en broms på. Varma bromsar kärvar tidigare än kalla. Kan gå jättefint kallt, men nypa som varm, främst när bromskolv i ett ok börjar kärva.
Kärvande glidpinnar är mer konsekventa.
Om bromsskivor har rostkanter kan det både skapa ljud och faktiskt ge en svampig bromspedal. Det sista trodde jag var skrock till jag fick så själv på en bil.
Man smörjer INTE bromskolvar. Dom ska inte ha direkt kontakt med loppet itan det är bara gummitätningar emellan. Bromsvätskan räcker.
Kärvar kolven är mekanisk kontakt mellan kolv och lopp pga rost. Löser man inte mer än MYCKET kortsiktigt med smörja. Olja är helt förkastligt då den får gummitätningarna att svälla.
INGA PETROLIUMPRODUKTER I KONTAKT MED BROMSHYDRUALIKEN!!!
Bara glidpinnar och beläggens glidyta i hållaren skall smörjas.
Senast redigerat av Mossan1 (20 maj 2023)