Nya belägg och skivor

FadiStilarn
16 maj 2023 · 299 Inlägg

Hej,

Bytte nyligen belägg och skivor och i ett par dagar hörde jag inget.
Nu hör jag ett gnissel för varje däckvarv .
Gjorde några hårda inbromsningar men då blev ljudet ännu högre.

Någon som kan veta vad det är?
Bytet gjordes hos verkstad och man har använt kopparpasta osv.

Gör den personlig
uhlin
17 maj 2023 · 2 834 Inlägg

Skulle kunna vara nån kolv i oket som kärvar, men konstigt de inte märke det på verkstan. Åk tillbaka där du gjorde det.

FadiStilarn
17 maj 2023 · 299 Inlägg

Gör nog det senare under dagen.

Gör den personlig
simlar
17 maj 2023 · 5 539 Inlägg

Kan vara en sten som letat sig in i bromsarna.
Inte helt ovanligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
FadiStilarn
17 maj 2023 · 299 Inlägg

simlar skrev:
Kan vara en sten som letat sig in i bromsarna.
Inte helt ovanligt.

Det var därför jag gjorde några hårda inbromsningar, både genom att köra framåt och bakåt. Det har alltid funkat förut. Denna gång blev dock missljudet värre.

Gör den personlig
FadiStilarn
20 maj 2023 · 299 Inlägg

Varit hos verkstaden.  Han lossade bromsarna, rengjorde, monterade tillbaka men menar att han inte kunde se något fel.
Jag Höjde bilen hemma och snurrade hjulet. Det är ett konstant läte som kommer när däcken snurrar. Det är något som ligger emot bromsskivan .
Novis som jag är så har jag ingen aning om vad det kan vara. En polare sa att kolven kan behöva smörjas och att det kan vara ett belägg som ligger emot.
Kan det stämma? Några andra teorier?

Tacksam för svar

Gör den personlig
uhlin
20 maj 2023 · 2 834 Inlägg

Går hjulet lätt? Isåfall kan det va bromssköld som blivit tilltryckt så den ligger mot skivan. Eller nån sten mellan bromsskiva/sköld.

FadiStilarn
20 maj 2023 · 299 Inlägg

uhlin skrev:
Går hjulet lätt? Isåfall kan det va bromssköld som blivit tilltryckt så den ligger mot skivan. Eller nån sten mellan bromsskiva/sköld.

Sten är det nog inte då han precis hade rengjort.
Bromssköld. Är det något man kan åtgärda själv, eller kontrollera om det är den själv?

Gör den personlig
uhlin
20 maj 2023 · 2 834 Inlägg

FadiStilarn skrev:

uhlin skrev:
Går hjulet lätt? Isåfall kan det va bromssköld som blivit tilltryckt så den ligger mot skivan. Eller nån sten mellan bromsskiva/sköld.

Sten är det nog inte då han precis hade rengjort.
Bromssköld. Är det något man kan åtgärda själv, eller kontrollera om det är den själv?

Ja, bromssköld är enkelt fixat om det är det. Ta av hjulet och kläm bromsskölden inåt. Går fint med händerna. Ganska mjuk så det är troligt den fått sig en törn.

Mossan1
20 maj 2023 · 2 894 Inlägg

Sen har nya belägg ytterst en beläggning avsedd för att snabbare slita in sig i nya bromsskivan.
Låter mer än inkörda dito.

Det är också helt normalt att höra beläggen "slasa" lite i skivan om man roterar ett hissat hjul.

Ev anliggande broms avslöjas bäst genom att efter färd känna om något hjul är för varmt.
Även kan man åka och göra några hårdare inbromsningar och snarast därefter låta den rulla sakta framåt på slätt underlag till bilen stannar av sig själv utan att röra bromsen.  Stannar bilen med en lätt men kännbar "knyck" ligger en broms på.  Varma bromsar kärvar tidigare än kalla. Kan gå jättefint kallt, men nypa som varm, främst när bromskolv i ett ok börjar kärva.
Kärvande glidpinnar är mer konsekventa.

Om bromsskivor har rostkanter kan det både skapa ljud och faktiskt ge en svampig bromspedal.  Det sista trodde jag var skrock till jag fick så själv på en bil.

Man smörjer INTE bromskolvar. Dom ska inte ha direkt kontakt med loppet itan det är bara gummitätningar emellan. Bromsvätskan räcker.
Kärvar kolven är mekanisk kontakt mellan kolv och lopp pga rost. Löser man inte mer än MYCKET kortsiktigt med smörja.  Olja är helt förkastligt då den får gummitätningarna att svälla.
INGA PETROLIUMPRODUKTER I KONTAKT MED BROMSHYDRUALIKEN!!!
Bara glidpinnar och beläggens glidyta i hållaren skall smörjas.

Senast redigerat av Mossan1 (20 maj 2023)

jaka54
20 maj 2023 · 5 814 Inlägg

Lite konstigt att inte killen på verkstan kunde hitta felet om han snurrade på hjulet. Tar bromsskivan i bromsskölden så är det lätt fixat för du bara böjer lite på skölden med handkraft. Man ser ju lätt om skölden ligger emot skivan.

FadiStilarn
12 juni 2023 · 299 Inlägg

Tack för alla svar. Ska förbi verkstan imorn och kika.

Gör den personlig
FadiStilarn
12 juni 2023 · 299 Inlägg

Testade å pilla lite. Det var bromsskölden som låg emot. Tack för hjälpen!

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang