2619
Sök

Kylarcement - fungerar det?

9 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
#1
Har läst att det finns ngt som kallas kylarcement. Fungerar det mot en läckande kyl? Vart köper man det och vad heter det i affären? Vart häller man i det? I expansionskärlet?

    // Mvh Johnny

873 Inlägg
7 februari 2007
#2
Fungerar det mot en läkande kyl?:  Ja det fungerar.
Vad heter det?: Det heter oftast helt enkelt kylarcement eller något liknande.
Var köper man det?: Överallt. Biltema, Mekonomen, OK/Q8...
Var häller man det?: Ja. I expansionskärlet.


MEN!
Om det är en bil du bryr dig om skulle jag råda dig att köpa en bättre begagnad kylare istället.
Det tjänar du på i längden.

Jag hällde på kylarcement i vinterbilen, den läckte som ett såll men inte efter cementen.
Efter någon vecka hade klägget satt igen värmepaketet och jag hade ingen värme!
Lyckat i en vinterbil...

Klägget sammlar ju sig i alla småskrymslen och "tätar" vilket inte är särskillt bra egentligen.

Jag fick lägga ner dubbel möda på att spola systemet och rengöra värmepaketet mot att bara byta kylare.
Vilket jag såklart gjorde så fort den började läcka igen efter min rengöring. Heh.

Don't get mad, get even.

Häj Häj
90 Inlägg
7 februari 2007
#3
du kan löda ihop den, om du har gasblåsare eller gassets

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

16 Inlägg
7 februari 2007
#4
Välj ditt kylarcement noga. Köp en lite dyrare sort från någon stor som tex Veidec eller liknande. Dom tätar inte igen värmepaketet. Är hålet stort så byt kylare.
(kanel funkar faktiskt rätt bra men snacka om gegga i kylsystemet)

873 Inlägg
7 februari 2007
#5
Har också läst att det ska vara bättre.
Men efter egna erfarenheter är jag fortfarande skeptisk mot alla nödlösningar av det slaget.

Om man tvunget ska ha något i systemet ska tydligen ett rått ägg fungera lika bra och sätta igen värmepaketet mindre.
Det har jag sett på TV wink


Angående svets.
I mitt fall var det inte lönt. Hela gaveln släppte till slut, och den var i plast.

Don't get mad, get even.

362 Inlägg
7 februari 2007
#6
Om de e en bil du inte bryr dej så mycket om, Knäck ett ägg eller pytsa i en drös me kanel i kylaren, men se till å stänga av värmen dom första timmarna så inte värmapaketet kläggar igen....   Ja vet, de låter stört men de funkar om du inte kört en skruvmejsel genom kylaren...  Om du e rädd om bilen, köp DYR kylarcement...  billigt kläggar igen värmepaketet precis som ägg eller kanel...   Du förstår hur ja menar hoppas ja....  Lycka till!


8 Inlägg
9 februari 2007
#7
Kylarcement rekomenderar jag inte!
Som tidigare nämnts går den ut lite överallt.
Att vattenpumpen skär av kylarcementen är inte allt för ovanligt.


2 122 Inlägg
9 februari 2007
#8
den översta cellen pajja på min opel ja hade förut så jag tog helt enkelt bort den cellen men det går bara om det är den översta eller nedersta cellen bara att klippa avoch vika ihop lite och sen om man vill kan man löda med vanligt lödtenn där

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Rallytok
165 Inlägg
9 februari 2007
#9
Finns nått som heter Bears leak. Det funkar kanon!

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93

133 Inlägg
9 februari 2007
#10
I min gammla bil fick jag en liten läcka, gammelgubben min sa att kanel funkar prima och det gjorde det faktiskt läckan försvann bilen luktade gröt och värmen funkade smile

46 Inlägg
15 september 2011
#11
Sandman skrev:
Fungerar det mot en läkande kyl?:  Ja det fungerar.
Vad heter det?: Det heter oftast helt enkelt kylarcement eller något liknande.
Var köper man det?: Överallt. Biltema, Mekonomen, OK/Q8...
Var häller man det?: Ja. I expansionskärlet.


MEN!
Om det är en bil du bryr dig om skulle jag råda dig att köpa en bättre begagnad kylare istället.
Det tjänar du på i längden.

Jag hällde på kylarcement i vinterbilen, den läckte som ett såll men inte efter cementen.
Efter någon vecka hade klägget satt igen värmepaketet och jag hade ingen värme!
Lyckat i en vinterbil...

Klägget sammlar ju sig i alla småskrymslen och "tätar" vilket inte är särskillt bra egentligen.

Jag fick lägga ner dubbel möda på att spola systemet och rengöra värmepaketet mot att bara byta kylare.
Vilket jag såklart gjorde så fort den började läcka igen efter min rengöring. Heh.
VAd hade du för ta bort de?! neutral

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 september 2011
#12
Wynn´s kylarrens & kylartätning funkar bra men om det är kylaren som läcker så är det bättre att byta kylare. Kylarcement är verkligen en nödlösning eller för bilar helt utan värde. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 397 Inlägg
16 september 2011
#13
Häll aldrig i något sådant skit i kylaren om du är någorlunda rätt om bilen. gubben som hade min bil innan slog i sådant och kylaren är nu tät men det är också värmepaketet....


46 Inlägg
16 september 2011
#14
Ja men de måste vel finnas nått man kan ta bort också eller?! när de inget fel på grejjorna...
Senast redigerat av Vite740 (16 september 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 september 2011
#15
Vite740 skrev:
Ja men de måste vel finnas nått man kan ta bort också eller?! när de inget fel på grejjorna...
Wynn´s kylarrens.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

46 Inlägg
16 september 2011
#16
RD_87 skrev:
Vite740 skrev:
Ja men de måste vel finnas nått man kan ta bort också eller?! när de inget fel på grejjorna...
Wynn´s kylarrens.
Vart hittar man detta då? hmm

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 september 2011
#17
Hade i nåt i min gröna blazer när den läckte vatten bak på motorn. Tror det var Wynns kylartätning. Det funkar på nåt sätt utan att sätta igen några kanaler. tydligen genom ökad ytspänning på vattnet eller nåt. Det slutade i alla fall läcka, värmen funkar mer än bra fortfarande och det syntes inga spår alls av preparatet nånstans när jag av andra orsaker renoverade motorn nåt år senare. Läckan visade sig för övrigt bero på att en skruv till insuget gått av längst bak på ena toppen så det läckte vid insugspackningen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

93 Inlägg
16 september 2011
#18
jag hade oxo en vattenläcka på kylet i vintras på min 740 men då hälde jag i kryddan "paprika pulver" ok det funkade fin fint

så läker det lite så häll i paprika pulver kostar la max 20 kr i vilken mat affär som helst

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 september 2011
#19
Vite740 skrev:
RD_87 skrev:
Vite740 skrev:
Ja men de måste vel finnas nått man kan ta bort också eller?! när de inget fel på grejjorna...
Wynn´s kylarrens.
Vart hittar man detta då? hmm
Mekonomen eller vilken jävla bildelsaffär som helst.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
27 november 2011
#20
vad tycker ni om stp kylartätning som finns hos jula för 69kr?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök