3658
Sök

AC reparation volvo 940- 94 b230 FD

Byter mer eller mindre ut/renoverar hela AC systemet på En 940- 94 med FD spis och ECC klimatanläggning.

5 250 Visningar
Uppdaterades senast 11 juli 2023
8 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#1
Då det för det mesta bara finns knapphändig information om ac reparationer på 940 tänkte jag bidra lite från min egna bil. Jag är absolut ingen tekniker eller mekaniker och mycket av det jag gjorde hade jag nog inte behövt göra men vad ska man göra när nyfikenheten tar över smile

Allt började med att bilen inte hade nån rem till ac kompressorn när jag köpte den för några år sen och då jag gillar när saker funkar så tänkte jag att det var lika bra att ta en kik på hela systemet. Systemet var helt tomt på gas så planen var att byta alla O ringar för att sedan provtrycka, men när jag lossade rören till förångarn blev det gängpaj på det ena och det föll ner metallspån i den.

När jag sedan skulle lossa rören till kompressorn gick båda kompressorns anslutningarna av, likaså till kondensorn och då hade jag redan bestämt mig för att få ordning på systemet. Så jag bestämde mig för att börja med att byta förångarn under instrumentbrädan, och för att slippa ta bort hela brädan försökte jag byta den "på plats" men det gick inge vidare och själva klimatanläggningen sprack.  Med andra ord var det bara att börja riva. Jag började med att ta bort stolar, mattor, mittkonsol, ratt, instegslister och all inredning runt brädan. Alla luftutblåsen utom det högra lär man plocka bort.

Att få bort luftutblåsen var nog det krångligaste, ett jävla bändande på kortsidorna för att tillslut kunna bända ut dom då dom sitter med "hullingar" in i brädan, när det var gjort plockade jag bort röret till det högra utblåset utan att ta bort utblåset. Även utblåsen till vindrutan ska bort.

  När jag fått bort det pillade jag bort häftklamrarna som håller fast luftkanalen till mittenutblåsen (4st) och tog bort kanalen. Då kom jag åt att plocka bort fästclipsen till kabelstammen, också ett riktigt pill men jag lyckades bända bort dom med lite olika skruvmejslar och tänger. Har för mig att stammen satt fäst på 3 eller 4 olika ställen med jämna mellanrum i instrumentbrädan. Jag ska försöka ladda upp bilder på arbetet då dehär är mitt första inlägg har jag inte listat ut hur än. 


https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-48e40195217d63f9089eb4da7b29890a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-b03c3bc3b720bb224d85b03e4afd3c3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-9b3f1af3516a523946a402fe41f0023a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-01cfd5552b1280f59c731befefcc640f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-11aa21e2743f221214523bb90c9fdbd7.jpg


sen sitter instrumentbrädan med 4 skruv, två på varje sida och sen är den bara att dra ut mer eller mindre, men jag hade ju missat ett par fästen till kabelstammen tex.

När brädan var ute såg det ut såhär och då var det bara att börja lossa det mesta på klimatanläggningen, koppla ur kontakter till lufttemp, skruva bort dosan med alla vakumslangar, dosan med röda kablar, och lossa den vita slangen som går uppe vid rutan från sitt fäste(inte koppala ur). Jag drog aldrig ur några vakumslangar på anläggningen men några behövde jag lossa från sina fästen för att kunna vrida anläggningen lite lättare. Kabelstammen fick man som trassla bort från klimatanläggningen så gott det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-d59dcc70c005ad029affabbd6dc1c401.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-a29dff90780170155f075142e345d649.jpg

Själva klimatanläggningen sitter sedan med två skruvar under torpedplåten, en mutter på passagerarsidan i motorrummet och två muttrar på förarsidan i motorrummet. Även en skruv i mitten inne i bilen strax under rutan som syns tydligt. Utöver dessa lossade jag slangarna till värmepaketet och kopplade ur vakumslangarna vid backventilerna i motorutrummet. Sen måste man ta bort luftkanalerna på golvet och för att göra det får man ta bort säkringshållarn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-ec3a9f78000d4bb26254ceac17a539b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-4de86c98ed3df00030b0976097d6b50c.jpg

Sen var det bara att slita ut anläggningen men den satt ganska hårt i mattan på torpedväggen bland annat, och när den var någorlunda lös pillade jag in genomföringen genom torpedväggen på förarsidan för att kunna dra ut anläggningen längre. hade det inte varit för att min anläggning var sprucken hade det räckt att demontera såhär kanske mindre) för att byta förångarn men då jag behövde byta undre halvan av anläggningen behövde jag ha den rätt lös.
Att byta halvan var ganska smidigt men lite pilligt, den sitter med ett stort antal skruv runt om och med nån apskit som tätar, den skrapade jag bort och monterade med butyl från biltema som tätning. anläggningen jag fick tar i var från en 940 med ACC eller vad den heter (inte den mer avancerade som min bil har) och den passade utmärkt men den saknade uttag för lufttempgivarn och hade ett annat hål för fläktmotståndet så det behövde jag kapa upp. Hålet till givarn borrade jag upp och filade resten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-86fa75f7b59a5c62e4d2a04f0296b5c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-2ded9561e42a237bb5b5e666fe96b1dc.jpg
 
När det var gjort monterade jag ihop det och passade på att ta ut värmepaketet och skölja ur det, men då det inte går att få tag i exakta kopior på original bytte jag det inte. Förångarn beställde jag från avantia men den saknade en svetspunkt som håller ena röret i en hållare så den använde jag aldrig och ena röret hade helt fel vinkel. istället hittade jag en fräsch på skroten som jag monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-996849ea25591fe0dd896f6fe28f5ad2.jpg

Montering i omvänd ordning men det var lite halvbökigt att få in klimatanläggningen hela vägen mot torpedväggen. Såhär såg det ut när det mesta utom brädan var på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-1f729e556146b4e3864499116c2288bc.jpg

Tillslut var även brädan på plats igen, dock slutade jag ta bilder nånstans där, men den gick att få dit, och de flesta av fästena till kabelstammen. Det ser värre ut på bilderna än det var även om det tog en jäkla massa timmar att göra allt ordentligt, jag passade även på att snygga till lite av elen jag själv dragit förut, ljudkablar och lite annat så att det inte skulle hänga fritt bakom handsfacket. Sen högtryckstvättade jag mattorna när jag ändå hade dem ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-daa662ac5f6a5228363188150a8f37ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-d2b876605c9cd7f64aaca2663fe9a5b4.jpg

Det var allt för den hittills första uppdateringen, jag hoppas det kan hjälpa någon i framtiden som vill göra samma sak.
Senast redigerat av GubbSundberg (4 juni 2023)

8 Inlägg
30 maj 2023
Trådstartare
#2
Tänkte visa hur jag gjorde med kompressorn, den gamla blev somsagt skrot när båda anslutningarna gick av. Istället tyckte snålfan att det vore en bra ide att köpa en på skroten, nyfikenhet var också en anledning. Sagt å gjort, jag köpte en "sämre begagnad" med synliga läckage men som snurrade fint och då jag ändå tänkte ge mig på att byta tätningar i den brydde jag mig inte om läckagen.

Kompressorn jag köpte var av den typen som sitter upphängd i bussningar, men bilens original var av den nyare typen utan bussningar, fästena var till synes identiska så jag köpte den ändå.

Jag plockade bort remhjul och magnet, sen öppnade jag locket på den, knackade ur axeltätningen som sitter fast med en låsring. Att få tag på en ny axeltätning var inga problem, däremot O ringarna hade gått ut överallt där jag kollade, det är två O ringar med en diameter på ca 10cm. Och rätt dimensioner finns men inte med rätt klassning. Så jag fick tag på något mindre O ringar till en mindre kompressor från USA som gick att töja något och använda.

För att byta axeltätningen krävs det att man har nån sorts hylsa för att kunna trä packboxen över splinesen på axeln, annars går den lätt sönder (det hände mig) Själv knackade jag till ett gammalt AC rör till en lätt konad form som passade precis över splinesen och med lite PAG olja gled den på så fint.
Jag monterade den i locket och sen tryckte jag på allt i ett stycke. skruvarna till locket drog jag hyfsat hårt på ren känsla.

Sedan pressade jag ur det gamla ur remhjulet och pressade i ett nytt. Jag slipade även bort rosten från magnetkopplingen med stålborste på rondellen, efter det tog jag bort ett shims då jag tyckte det var för stor glipa i kopplingen. jag provade även att koppla 12v till den så att den drog kopplingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-bbeb7d72f30b762b765cbcb0d95fd8ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-c79c9c31743e1d81b8e5f0b4fbf671a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-289091342286bdb58d57cca722e1d15f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-22ca6b4585bf3d49506ec4d0408e3c2f.jpg

Jag rengjorde såklart allting bättre än på bilderna, och sedan monterade jag kompressorn på bilen med en ny rem, men även utan gas i systemet dvs utan att kompressorn jobbade så nöttes remmen rätt ordentligt på bara runt 50 mil. Efter en del mätande och svordomar kom jag fram till att kompressorn satt både snett och för långt in.

Då visade det sig att fästena jag tyckte var identiska faktiskt hade två olika tjocklekar även om dem var identiska. Kompressorn med bussningar hade 4mm fästen och bilens original hade 6mm fästen. så jag flyttade över fästena från den gamla och sen stämde djupet på kompressorn. Att den inte går att få helt rakt beror troligtvis på att det stora fästet som sitter på blocket har blivit nött av att gamla kompressorn suttit löst. bilder på fästena kommer här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-13511bd979f0e748ebe9dbb81e31fe29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-1b8e6ea98a1a7d1ac075da86ec893520.jpg

Det var allt om kompressorn, jag fick ta bilderna på kompressorn på den gamla kompressorn då den nya redan sitter monterad utan att jag tog några bilder. Dessa inlägg gör jag ett par veckor efter att jag faktiskt höll på med detta.

8 Inlägg
4 juni 2023
Trådstartare
#3
I den här uppdateringen tänkte jag visa vad jag har gjord utöver kompressorrenoveringen och byte av förångarn.
För någon vinter sedan när det gick lite väl brett och lite väl långt ner i ett dike så deformerades kondensorn något, så den ville jag få bytt innan jag skulle fylla systemet. Så den bytte jag, inga konstigheter förutom att gängorna på ena tryckgivarn/pressostaten eller vad det nu kallas följde med ut när jag skulle flytta över den till nya kondensorn. Och skruven som håller fast rören gick av, om jag inte minns fel var det en vanlig m8 flänsskruv.

Tryckgivarn var inga problem att få tag i en ny.  Och eftersom röret mellan kondensor och kompressor hade kompressorns anslutning kvar i muttern var jag tvungen att byta det. Det andra röret som går upp från kondensorn till förångarn gick av vid montering, det hade sett bättre dagar. jag fick tag i ett nytt sånt  och passade då även på att byta expansionsventilen som sitter i det röret mitt i skarven uppe på rambalken. givetvis monterade jag allt med nya O ringar.

När allt var bytt trycksatte jag systemet med tryckluft med ett mätarset jag investerade i. Jag tryckte till ca 8 bar (vad kompressorn klarade) och lät den stå ett par dagar. Jag kunde då konstatera att det läkte ca 4psi per dygn och jag sprutade ner hela systemet mer bilschampo för att försöka hitta läckaget. Men det var alldeles för litet för att synas med schampo så då lät jag en lokal verkstad fylla systemet med köldmedie och spårmedel.  efter bara några  mils körning såg jag att det kröp fram lite spårmedel i ena anslutningen till förångarn. Den drog jag åt och det slutade krypa fram medel.

Jag körde ytterligare ca 100 mil utan att jag såg något läckage, då satte jag på mätarna av ren nyfikenhet och upptäckte då att det bubblade i ventilen, något jag inte sett tidigare. Men jag lät det vara och tänkte fortsätta köra för att kunna hitta andra eventuella läckage senare. och några andra läckage har jag inte hittat, tills jag tittade idag. jag fick se att min "renoverade" kompressor var grön undertill. Med andra ord behövs en ny kompressor, men det får vänta tills lönen dykt upp då en kompressor kostar en slant. Visst kanske det hade gått att köpa en testad kompressor från skroten tex men jag vill göra det ordentligt så då får det bli en ny kompressor.

När den är införskaffad och monterad kommer det en ny uppdatering men det kan som sagt dröja ett par veckor. Här är några få bilder på kondensor, slangar och rör. Ignorera den fruktansvärda kabeldragningen till extraljusen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-4462b13643e8119bf94592bfcb1eddc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-b391d3f4f59fc8a4e868fa3c2bce66e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-b110abd9897e81270af9ff1648a85c40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-7074b75b255b182b9b117d59c246de6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-d8b320d00847111ca1866e99820d4009.jpg

8 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
#4
Nu är Ac kompressor inhandlad från AD bildelar, dyrt men förhoppningsvis bra, tyvärr drog jag av ena anslutningen på den gamla när jag skulle byta vilket också gjorde sugröret till skrot, så ett sånt är beställt. Och såklart inga bilder tagna dum som man är, men mycket svordomar och snus så ska även dehär lösa sig. Systemet är iallafall tömt på verkstad så ingen gas släpptes ut i onödan.

Men istället kan jag dela med mig av förra helgens insats. Har ju även tänkt få bilen läckfri från allt så jag tog och packade om växellådan över helgen. bytte alla packningar som följde med i packningssatsen och alla packboxar. Det är 3 packboxar, en till ingående axeln, en till utgående och en till växelförarn. den till växelförarn måste man dela växellådan för att byta, jag gjorde det utan avdragare men avdragare hade helt klart varit att rekommendera. Tyvärr tyckte jag mig se att det läckte från den bakersta packningen men jag är inte säker. jag har inte hissat upp och kikat, jag såg en droppe efter första åkturen men sen dess har jag inte sett nån droppe.

Bussningarna till växelspaken är bytta sedan tidigare, blev en jävla skillnad! Kulskålen är beställd men det var bara en halva som var i lager så den andra kommer så småningom.

Nåja, nästa uppdatering blir förhoppningsvis när acn är ihopskruvad och påfylld, här kommer iallafall lite bilder på växellådan för den intresserade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-3da2b851caa337b6274d39190f85f24f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-a432c8defa82f33d5c82dab0b7c29cc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-27e040347690b7f7214846c1790e8d6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-f99dabefd305f6e56dbe14a43820aabe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-958a3db3fbbe7b8e022cf72229057315.jpg

8 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
#5
Tänkte jag kunde upplysa om ett problem kring passformen på sugröret till kompressorn som jag beställde från den enda sidan jag kunde hitta som har detta rör nytt. På bilden ser det identiskt ut mot original, men om det är nån sommarjobbare eller någon med total avsaknad av yrkesstolthet som bockat rören vet jag inte. Bra blev det iallafall inte, rent av förjävligt. Så här är några bilder på eländet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-f9ccb5fbf393fb8e4c328781fdc7744d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-1854b680f0b3150f591565cbdbe16870.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-28e6921aaca7cb63967f20e71289d52b.jpg

Blir å uppdatera när jag fått tag i ett begagnat för jag orkar inte ha å göra med denna firma.
Senast redigerat av GubbSundberg (24 juni 2023)

8 Inlägg
3 juli 2023
Trådstartare
#6
Sådärja efter krångel med rör som gick av och nya rör som inte passade ringde jag ner till en bra skrot i södra sverige som skickade ett begagnat sugrör som går mellan kompressor och torkfilter.
Så jag hämtade ut det idag och monterade sedan den nya kompressorn och även det nya torkfiltret, förhoppningsvis är allting tätt men jag vill inte provtrycka med luft som jag gjort innan eftersom jag har ett nytt torkfilter. Så förhoppningsvis är det tätt, återanvände inga O ringar utan bytte alla jag lossade.
Jag siktar på att få den fylld på verkstad imorn, iallafall nu i veckan. Men här är lite bilder på nya kompressorn och nya torkfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-df47f1e6da8aae75a82eb88c14e7a147.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-6cf2f7061bce25503c5aced50121bd60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-932cbb4937b49114d9f1101f994a102c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-65555bd837325ec3206a30b4a490dd59.jpg

8 Inlägg
7 juli 2023
Trådstartare
#7
Blev lite gjort idag med bilen, inte med ACn, däremot hade verkstan fått ordning på ac maskinen nu så nästa vecka blir det att få den påfylld för nu hoppas jag att jag fått det tätt.

Däremot är jag lite less på hur mycket damm och skit som kommer in under huven när man åker utan hasplasten så nu blev det till å montera en sådan. Sedan har jag sedan tidigare haft planer på att byta kulskålen till växelspaken, tycker den varit lite glapp och ville se om det blev nån skillnad. skulle såklart bytt båda halvorna men jag visste inte hur det såg ut när jag la beställningen så därför hade jag bara ena halvan, blev tyvärr mer glappt än innan skulle jag säga.

Sedan har jag haft problem med att ac remmen slits snabbt, är nu inna på min andra på ett par månader bara, trodde kompressorn satt snett men jag åtgärdade det och ändå käkar den rem. Så det kan egentligen bara vara svängningsdämparen som är rostig, hade egentligen inte tänkt att det skulle vara det men det är ju ganska logiskt. Jag höll en stålborste i remspåret med motorn igång och sen gjorde jag samma sak med sandpapper. Jag hoppas det löser problemet men som man ser på bilden är det mycket rostporer kvar. Annars återstår bara att byta svängningsdämparen. 

Återkommer när systemet är fyllt. Här är lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-1e9b056c3ae0aa3dc015ce409a7296e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-84a2ab66554db0260dcdf272b289a179.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-b04d913d814c7cd04f06f57505a28331.jpg

8 Inlägg
11 juli 2023
Trådstartare
#8
Äntligen är det klart, systemet fyllt och nu hoppas jag det håller sig några år. Med facit i hand har jag bytt hela systemet utom röret med ventilen, kondensor, kompressor och tryckröret till kondensorn är nytt, resten är begagnat.

Det kyler fint, höll en vanlig inomhustermometer framför utblåset en liten stund och luften ligger på runt 6-7 grader, 25 grader utanför bilen) så jag är riktigt nöjd. Som man ser på bilderna är det ju ingen utställningsbil men det bryr jag mig inte om, tvärtom tycker jag det är jävligt fränt att ha fått igång ett system som inte varit igång på många år, och dessutom på en bil som ger skenet av att kunna vara lite halvslut.

Kostnaden tror jag landade på ca 10.000+ fyllning och tömning. Jag har fått höra att det är slöseri med pengar men pengabiten glömmer man direkt när man känner kalluft i en 29 år gammal bil smile

Antagligen kommer jag fortsätta lägga upp lite då och då för skruvandet tar sällan pauser. Men nu är AC delen helt klar hoppas jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-25665d9a719f795a435389f8ffde64b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-d506913d76654fa05bc7e7484ded0098.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246429/246429-1e84ecc212cc51912ff4d283b03d8696.jpg


Sök