Då det för det mesta bara finns knapphändig information om ac reparationer på 940 tänkte jag bidra lite från min egna bil. Jag är absolut ingen tekniker eller mekaniker och mycket av det jag gjorde hade jag nog inte behövt göra men vad ska man göra när nyfikenheten tar över
Allt började med att bilen inte hade nån rem till ac kompressorn när jag köpte den för några år sen och då jag gillar när saker funkar så tänkte jag att det var lika bra att ta en kik på hela systemet. Systemet var helt tomt på gas så planen var att byta alla O ringar för att sedan provtrycka, men när jag lossade rören till förångarn blev det gängpaj på det ena och det föll ner metallspån i den.
När jag sedan skulle lossa rören till kompressorn gick båda kompressorns anslutningarna av, likaså till kondensorn och då hade jag redan bestämt mig för att få ordning på systemet. Så jag bestämde mig för att börja med att byta förångarn under instrumentbrädan, och för att slippa ta bort hela brädan försökte jag byta den "på plats" men det gick inge vidare och själva klimatanläggningen sprack. Med andra ord var det bara att börja riva. Jag började med att ta bort stolar, mattor, mittkonsol, ratt, instegslister och all inredning runt brädan. Alla luftutblåsen utom det högra lär man plocka bort.
Att få bort luftutblåsen var nog det krångligaste, ett jävla bändande på kortsidorna för att tillslut kunna bända ut dom då dom sitter med "hullingar" in i brädan, när det var gjort plockade jag bort röret till det högra utblåset utan att ta bort utblåset. Även utblåsen till vindrutan ska bort.
När jag fått bort det pillade jag bort häftklamrarna som håller fast luftkanalen till mittenutblåsen (4st) och tog bort kanalen. Då kom jag åt att plocka bort fästclipsen till kabelstammen, också ett riktigt pill men jag lyckades bända bort dom med lite olika skruvmejslar och tänger. Har för mig att stammen satt fäst på 3 eller 4 olika ställen med jämna mellanrum i instrumentbrädan. Jag ska försöka ladda upp bilder på arbetet då dehär är mitt första inlägg har jag inte listat ut hur än.
sen sitter instrumentbrädan med 4 skruv, två på varje sida och sen är den bara att dra ut mer eller mindre, men jag hade ju missat ett par fästen till kabelstammen tex.
När brädan var ute såg det ut såhär och då var det bara att börja lossa det mesta på klimatanläggningen, koppla ur kontakter till lufttemp, skruva bort dosan med alla vakumslangar, dosan med röda kablar, och lossa den vita slangen som går uppe vid rutan från sitt fäste(inte koppala ur). Jag drog aldrig ur några vakumslangar på anläggningen men några behövde jag lossa från sina fästen för att kunna vrida anläggningen lite lättare. Kabelstammen fick man som trassla bort från klimatanläggningen så gott det gick.
Själva klimatanläggningen sitter sedan med två skruvar under torpedplåten, en mutter på passagerarsidan i motorrummet och två muttrar på förarsidan i motorrummet. Även en skruv i mitten inne i bilen strax under rutan som syns tydligt. Utöver dessa lossade jag slangarna till värmepaketet och kopplade ur vakumslangarna vid backventilerna i motorutrummet. Sen måste man ta bort luftkanalerna på golvet och för att göra det får man ta bort säkringshållarn.
Sen var det bara att slita ut anläggningen men den satt ganska hårt i mattan på torpedväggen bland annat, och när den var någorlunda lös pillade jag in genomföringen genom torpedväggen på förarsidan för att kunna dra ut anläggningen längre. hade det inte varit för att min anläggning var sprucken hade det räckt att demontera såhär kanske mindre) för att byta förångarn men då jag behövde byta undre halvan av anläggningen behövde jag ha den rätt lös.
Att byta halvan var ganska smidigt men lite pilligt, den sitter med ett stort antal skruv runt om och med nån apskit som tätar, den skrapade jag bort och monterade med butyl från biltema som tätning. anläggningen jag fick tar i var från en 940 med ACC eller vad den heter (inte den mer avancerade som min bil har) och den passade utmärkt men den saknade uttag för lufttempgivarn och hade ett annat hål för fläktmotståndet så det behövde jag kapa upp. Hålet till givarn borrade jag upp och filade resten.
När det var gjort monterade jag ihop det och passade på att ta ut värmepaketet och skölja ur det, men då det inte går att få tag i exakta kopior på original bytte jag det inte. Förångarn beställde jag från avantia men den saknade en svetspunkt som håller ena röret i en hållare så den använde jag aldrig och ena röret hade helt fel vinkel. istället hittade jag en fräsch på skroten som jag monterade.
Montering i omvänd ordning men det var lite halvbökigt att få in klimatanläggningen hela vägen mot torpedväggen. Såhär såg det ut när det mesta utom brädan var på plats igen.
Tillslut var även brädan på plats igen, dock slutade jag ta bilder nånstans där, men den gick att få dit, och de flesta av fästena till kabelstammen. Det ser värre ut på bilderna än det var även om det tog en jäkla massa timmar att göra allt ordentligt, jag passade även på att snygga till lite av elen jag själv dragit förut, ljudkablar och lite annat så att det inte skulle hänga fritt bakom handsfacket. Sen högtryckstvättade jag mattorna när jag ändå hade dem ute.
Det var allt för den hittills första uppdateringen, jag hoppas det kan hjälpa någon i framtiden som vill göra samma sak.
Allt började med att bilen inte hade nån rem till ac kompressorn när jag köpte den för några år sen och då jag gillar när saker funkar så tänkte jag att det var lika bra att ta en kik på hela systemet. Systemet var helt tomt på gas så planen var att byta alla O ringar för att sedan provtrycka, men när jag lossade rören till förångarn blev det gängpaj på det ena och det föll ner metallspån i den.
När jag sedan skulle lossa rören till kompressorn gick båda kompressorns anslutningarna av, likaså till kondensorn och då hade jag redan bestämt mig för att få ordning på systemet. Så jag bestämde mig för att börja med att byta förångarn under instrumentbrädan, och för att slippa ta bort hela brädan försökte jag byta den "på plats" men det gick inge vidare och själva klimatanläggningen sprack. Med andra ord var det bara att börja riva. Jag började med att ta bort stolar, mattor, mittkonsol, ratt, instegslister och all inredning runt brädan. Alla luftutblåsen utom det högra lär man plocka bort.
Att få bort luftutblåsen var nog det krångligaste, ett jävla bändande på kortsidorna för att tillslut kunna bända ut dom då dom sitter med "hullingar" in i brädan, när det var gjort plockade jag bort röret till det högra utblåset utan att ta bort utblåset. Även utblåsen till vindrutan ska bort.
När jag fått bort det pillade jag bort häftklamrarna som håller fast luftkanalen till mittenutblåsen (4st) och tog bort kanalen. Då kom jag åt att plocka bort fästclipsen till kabelstammen, också ett riktigt pill men jag lyckades bända bort dom med lite olika skruvmejslar och tänger. Har för mig att stammen satt fäst på 3 eller 4 olika ställen med jämna mellanrum i instrumentbrädan. Jag ska försöka ladda upp bilder på arbetet då dehär är mitt första inlägg har jag inte listat ut hur än.
sen sitter instrumentbrädan med 4 skruv, två på varje sida och sen är den bara att dra ut mer eller mindre, men jag hade ju missat ett par fästen till kabelstammen tex.
När brädan var ute såg det ut såhär och då var det bara att börja lossa det mesta på klimatanläggningen, koppla ur kontakter till lufttemp, skruva bort dosan med alla vakumslangar, dosan med röda kablar, och lossa den vita slangen som går uppe vid rutan från sitt fäste(inte koppala ur). Jag drog aldrig ur några vakumslangar på anläggningen men några behövde jag lossa från sina fästen för att kunna vrida anläggningen lite lättare. Kabelstammen fick man som trassla bort från klimatanläggningen så gott det gick.
Själva klimatanläggningen sitter sedan med två skruvar under torpedplåten, en mutter på passagerarsidan i motorrummet och två muttrar på förarsidan i motorrummet. Även en skruv i mitten inne i bilen strax under rutan som syns tydligt. Utöver dessa lossade jag slangarna till värmepaketet och kopplade ur vakumslangarna vid backventilerna i motorutrummet. Sen måste man ta bort luftkanalerna på golvet och för att göra det får man ta bort säkringshållarn.
Sen var det bara att slita ut anläggningen men den satt ganska hårt i mattan på torpedväggen bland annat, och när den var någorlunda lös pillade jag in genomföringen genom torpedväggen på förarsidan för att kunna dra ut anläggningen längre. hade det inte varit för att min anläggning var sprucken hade det räckt att demontera såhär kanske mindre) för att byta förångarn men då jag behövde byta undre halvan av anläggningen behövde jag ha den rätt lös.
Att byta halvan var ganska smidigt men lite pilligt, den sitter med ett stort antal skruv runt om och med nån apskit som tätar, den skrapade jag bort och monterade med butyl från biltema som tätning. anläggningen jag fick tar i var från en 940 med ACC eller vad den heter (inte den mer avancerade som min bil har) och den passade utmärkt men den saknade uttag för lufttempgivarn och hade ett annat hål för fläktmotståndet så det behövde jag kapa upp. Hålet till givarn borrade jag upp och filade resten.
När det var gjort monterade jag ihop det och passade på att ta ut värmepaketet och skölja ur det, men då det inte går att få tag i exakta kopior på original bytte jag det inte. Förångarn beställde jag från avantia men den saknade en svetspunkt som håller ena röret i en hållare så den använde jag aldrig och ena röret hade helt fel vinkel. istället hittade jag en fräsch på skroten som jag monterade.
Montering i omvänd ordning men det var lite halvbökigt att få in klimatanläggningen hela vägen mot torpedväggen. Såhär såg det ut när det mesta utom brädan var på plats igen.
Tillslut var även brädan på plats igen, dock slutade jag ta bilder nånstans där, men den gick att få dit, och de flesta av fästena till kabelstammen. Det ser värre ut på bilderna än det var även om det tog en jäkla massa timmar att göra allt ordentligt, jag passade även på att snygga till lite av elen jag själv dragit förut, ljudkablar och lite annat så att det inte skulle hänga fritt bakom handsfacket. Sen högtryckstvättade jag mattorna när jag ändå hade dem ute.
Det var allt för den hittills första uppdateringen, jag hoppas det kan hjälpa någon i framtiden som vill göra samma sak.
Senast redigerat av GubbSundberg (4 juni 2023)
0
0
0
0