4569
Sök

Dragkrokskontakt plus lampor funkar inte.

76 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#1
Hej.
Har en KIA Sportage 2015 där helt plötsligt kontakten till dragkroken har börjat strula.
När jag kopplar på vår husvagn så lyser endast blinkerslamporna, inga andra lampor funkar. Provade att koppla på vagnen till grannens bil o då lyser allt som det skall på husvagnen utvändigt.
Började då kolla på bilen o då lyser inte parkeringsljus eller lampan till regskylten.
Har försökt att kontrollera säkringar men hittar inget där. Även smörjt med 5-56 utan att det hjälper.
Någon som har tips på vad jag mer kan göra? Kan det finnas säkringar till just kontakten någon annanstans?

Forummoderator
26 401 Inlägg
31 maj 2023
#2
Det är inte så att du måste slå/vrida på ljuset manuellt i din Kia?
Tänkte om bakljusen är svarta för det är DRL eller något sådant dumt påhitt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

76 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#3
Har provat alla lägen på ljuset, men det vill sig inte.

Forummoderator
26 401 Inlägg
31 maj 2023
#4
Har det funkat tidigare med den här Kian eller är det första gången du provar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

76 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#5
Funkat i tre år. Hade ute husvagnen för en månad sedan o då funkade det som det skulle.

Forummoderator
18 151 Inlägg
1 juni 2023
#6
Dragkrokarna monteras av importör eller av återförsäljare om bilen köptes ny. Har själv monterat några genom åren på just Sportage. Lyft på golvet i bagage. Ser du en kabelstam som går åt vänster? Under bilen kommer kabelstammen troligen ner bakom vänster bakhjul för att göra en sväng upp och sedan följa balken bakom stötfångaren bak. Försök följa den och se så den inte ligger i skav någonstans.

Sen är själva uttaget givetvis en svag punkt. jordkabeln kan ha gått av eller lossnat. Små känsliga skruvar som håller fast trådarna. Börjar man pilla i detta så räkna med att behöva göra om en hel del alternativt byta uttaget till ett nytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 492 Inlägg
1 juni 2023
#7
Börja med att med multimeter eller provlampa kolla att det finns ström i eluttaget för släpvagn.
"L" = vänster blinkers(klockan 12).
"R" = höger blinkers(klockan 6).
"31" = jord (klockan 5).
"54" = bromsljus(klockan 11).
"54G" = direktledning från batteri till husvagn(klockan 1).
"58R" = höger bakljus( klockan 8).
"58L" = vänster bakljus( i mitten).

Får du INTE ström i någon av dessa får du kolla upp avbrott i eluttaget eller någon kabel till eluttaget.
Inte ovanligt med att montören utnyttjat s k kabeltjuvar, som med tiden kan oxidera.

Får du ström i alla dessa så går du vidare till släpvagnen.

Bäst och enklast är nu om du "ringer in" alla funktioner med en multimeter som har "ringfunktion".
Demontera en glödlampa i taget och "ring in" den från släpvagnskabeln.
Du måste skarva "ringkabeln" med några meter tunn elkabel.

Hoppas jag uttryckt mig förståeligt.

4 503 Inlägg
1 juni 2023
#8
Ts skriver ju att släpet är provat med en annan bil,då funkar det....

7 435 Inlägg
1 juni 2023
#9
torsen skrev:
Börja med att med multimeter eller provlampa kolla att det finns ström i eluttaget för släpvagn.
"L" = vänster blinkers(klockan 12).
"R" = höger blinkers(klockan 6).
"31" = jord (klockan 5).
"54" = bromsljus(klockan 11).
"54G" = direktledning från batteri till husvagn(klockan 1).
"58R" = höger bakljus( klockan 8).
"58L" = vänster bakljus( i mitten).

Får du INTE ström i någon av dessa får du kolla upp avbrott i eluttaget eller någon kabel till eluttaget.
Inte ovanligt med att montören utnyttjat s k kabeltjuvar, som med tiden kan oxidera.

Får du ström i alla dessa så går du vidare till släpvagnen.

Bäst och enklast är nu om du "ringer in" alla funktioner med en multimeter som har "ringfunktion".
Demontera en glödlampa i taget och "ring in" den från släpvagnskabeln.
Du måste skarva "ringkabeln" med några meter tunn elkabel.

Hoppas jag uttryckt mig förståeligt.

lär ju ha 13 polig iom en 15 årsmodell,, jag tror man ska kolla så boxen till draget är ok, allt styrs ju av boxar inkl dragkontakt,, har ju dessutom en separat säkring till den,, mina fordar har en helt vanlig hängsäkring i skuffen,,
Senast redigerat av granadadr (1 juni 2023)


76 Inlägg
2 juni 2023
Trådstartare
#10
Jag skall försöka mäta mig fram i helgen.
När jag följer kablarna från kontakten så går dom upp i vänster bakre hjulhus o sedan ”försvinner” dom så att säga.

Forummoderator
18 151 Inlägg
2 juni 2023
#11
hedde73 skrev:
Jag skall försöka mäta mig fram i helgen.
När jag följer kablarna från kontakten så går dom upp i vänster bakre hjulhus o sedan ”försvinner” dom så att säga.

Bakom sidopanelen på vänster sida kan boxen sitta. Eller under plastlådorna under golvet. Kommer inte ihåg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

76 Inlägg
7 juni 2023
Trådstartare
#12
Till slut kommit in innanför panelen.
Först o främst så har vi mätt på dragkroken o det enda vi får spänning på är dimljus bak.
Såhär ser det ut innanför panelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105051/105051-bc9aabbbc39351ba7edb831e397ae98e.jpg

Någon som blir klokare? smile


Sök