3540
Sök

Lada 4x4 1.7i 2006 - Svag och vill inte varva

2 Inlägg
8 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej,

Är nybliven ägare till en Lada 4x4 1.7i 2006'a. Fick den billigt för att den hade följande problem.

Startar lätt och går jättefint på tomgång men om jag gasar annat än väldigt försiktigt så hostar den och vill nästan stanna. "Pumpar" jag försiktigt med gasen så kan jag få upp den så att den varvar runt 2500 men inte mer. Jag har bytt tändkablar, tändstift, bränslefilter och luftfilter. Har testat att läsa felkoder men inget dyker upp. Kopplar jag ur LMM så gör de ingen skillnad alls. Kan detta tyda på en kass LMM?

Hörde någon säga att de kan bero på fel på katalysatorn. Hur testar jag detta enklast? Skruva loss den och testa utan?
Några andra tips på vad som kan vara fel eller var jag bör testa för att felsöka detta? Har beställt en ny LMM som är på väg.

Tacksam för alla tips och vägledningar!
Senast redigerat av zowat (8 juni 2023)

298 Inlägg
8 juni 2023
#2
Skulle säkert vara lättast att koppla upp sig med datorn medans bilen går på tomgång och under körning, och kolla på mätvärden från olika givare och försöka se om något ser konstigt ut. Att byta olika delar och hoppas att det hjälper kan bli en dyr historia.


4 146 Inlägg
9 juni 2023
#3
Prova kör på startgas, då kan du utesluta dåligt bränsletryck förhoppningsvis.

Jag kan inget om LADA motorer, men kan det vara så att tändningen blivit fel eller kamrem hoppat en kugg eller 2?

Igensatt katalysator skulle kasnke kunna ge dessa smptom också, koppla loss den och testa om motorn kan andas bättre då.


3 194 Inlägg
9 juni 2023
#4
Täta avgasrör ger inga felkoder, så finns inga är det fullt möjligt.

Jag har varit med om både tät kat (sammansmält) och tät ljuddämpare.

I fallet kat var problemet EXAKTA som beskrivs. Det var en Kia Sorrento 2003.
Startade snällt, utmärkt tomgång och gick att köra till ca 2000varv där den kvävde sig själv.
Vid demonteringen av kat är ca 90% av flödet strypt pga att cellerna smält samman.  Men helt tät var den inte.

Med (helt) täta ljuddämparen (sista burken)  startade den snällt och gick på tomgång ca 20sek. Sen dog den och startade inte föränn efter drygt 5min.
Stannade snabbare om man gasade.
Stannade också med ett tydligt pysljud i motorn. (Avgaserna som klämdes tillbaka genom ventilerna)

Fallet kat blev gradvis sämre och sämre över kanske 10mil medan ljuddämparen blev pga mus-bo. Bilen hade stått 3år, vilket gjorde felet till att inte vara det första man tänkte på....
Senast redigerat av Mossan1 (9 juni 2023)

7 438 Inlägg
9 juni 2023
#5
Gå in på Svenska Lada Niva forumet, lada-niva.se, och ställ dina frågor där till specialisterna på (fel) på NIVA.
Har själv ägt en Niva 2121M 2011 under 3 år men inte råkat ut för det du beskriver.

7 438 Inlägg
9 juni 2023
#6
Mossan1 skrev:
Täta avgasrör ger inga felkoder, så finns inga är det fullt möjligt.

Jag har varit med om både tät kat (sammansmält) och tät ljuddämpare.

I fallet kat var problemet EXAKTA som beskrivs. Det var en Kia Sorrento 2003.
Startade snällt, utmärkt tomgång och gick att köra till ca 2000varv där den kvävde sig själv.
Vid demonteringen av kat är ca 90% av flödet strypt pga att cellerna smält samman.  Men helt tät var den inte.

Med (helt) täta ljuddämparen (sista burken)  startade den snällt och gick på tomgång ca 20sek. Sen dog den och startade inte föränn efter drygt 5min.
Stannade snabbare om man gasade.
Stannade också med ett tydligt pysljud i motorn. (Avgaserna som klämdes tillbaka genom ventilerna)

Fallet kat blev gradvis sämre och sämre över kanske 10mil medan ljuddämparen blev pga mus-bo. Bilen hade stått 3år, vilket gjorde felet till att inte vara det första man tänkte på....

Mitt "fall" gällde en MB 124 2.0 bensin på drygt 30.000 mil där motorn gradvis blev allt svagare och hade svårt att varva upp.
En kunnig allbilsverkstad, som servade taxibilar, visste direkt vad felet var.
Båda främre "kattarna" tömdes på innehållet och motorn fungerade därefter tillfredsställande.

2 Inlägg
10 juni 2023
Trådstartare
#7
Lossade grenröret och direkt gick den som den skulle igen. Va en kass katalysator som flera hintat om. Tack för hjälpen!


Sök