3516
Sök

Koppling ”paff” Volvo V70

11 Inlägg
8 juni 2023
Trådstartare
#1
Har en Volvo v70 2.0 flexifuel 2008 som rullat 17000mil.
För ett tag sedan började kopplingen strula. Den blir ”paff” och tar längre och längre ner om man använder den intensivt. Den blir som värst när man t.ex ska fickparkera och håller pedalen nere länge och kör fram och bak. Till slut blir den så paff att man inte ens kan lägga växeln i neutralt läge. Får man väl in neutralt läge, så kan man trampa/pumpa på pedalen några gånger, så byggs ”tryck” upp och det blir då bra igen. Men det återkommer lika fort när man ska fortsätta fickparkera.

Verkstaden bytte koppling och slavcylinder/urtrampningslager. Det blev ej bättre efter detta.
Sedan luftade man kopplingen och såg att det kom ut mycket luft. Detta upprepades 2 gånger till några dagar senare och det kommer fortsatt luft när dom gör detta.
Verkstaden har också letat efter läckage på alla tänkbara ställen, vid pedal osv osv men inte hittat något läckage.

Någon som har tips på vad det kan vara för fel?

Diagnostekniker
2 753 Inlägg
8 juni 2023
#2
Byttes kopplingshuvudcylindern och slangen upp till vätskebehållaren?
Går ju att nypa slangen mellan huvud och slavcylinder för att funktionstesta huvudcylindern.
Lite svårare att testa slavcylindern på så vis om den är integrerad i urtrampningslagret, ’en nu är ju det nya grejer så man får utgå ifrån att det inte är något fel på dem.

Luftar de på rätt sätt?
Alla tillverkare har olika tillvägagångssätt.
Senast redigerat av Jesper328 (8 juni 2023)

Up the RA

11 Inlägg
8 juni 2023
Trådstartare
#3
Vet inte om dem bytte huvudcylinder. Sitter den inne i lådan? Slangen borde jag kunna kolla ifall den ser ny ut?

Dom luftade genom att koppla på sig vid påfyllningen med en ”maskin” som fyllde och så tappade dem ur där nere samtidigt.

Borde det inte läcka någonstans om problemet är luft som kommer in?
Och varför blir den bättre när man trampar på pedalen några gånger?

2 848 Inlägg
8 juni 2023
#4
Bergestig skrev:
Vet inte om dem bytte huvudcylinder. Sitter den inne i lådan? Slangen borde jag kunna kolla ifall den ser ny ut?

Dom luftade genom att koppla på sig vid påfyllningen med en ”maskin” som fyllde och så tappade dem ur där nere samtidigt.

Borde det inte läcka någonstans om problemet är luft som kommer in?
Och varför blir den bättre när man trampar på pedalen några gånger?

Skulle även jag slå ett slag för huvudccylindern.

Nej, den sitter inte inne vid växellådan, den sitter i motorrummet i höjd med kopplingspedalen så att säga.

6 161 Inlägg
8 juni 2023
#5
Huvudcylindern sitter antagligen bakom pedalen. Slavcylindern ovanpå lådan.
Bytte de armen som trycker på kopplingen?


2 848 Inlägg
8 juni 2023
#6
jaka54 skrev:
Huvudcylindern sitter antagligen bakom pedalen. Slavcylindern ovanpå lådan.
Bytte de armen som trycker på kopplingen?

Slavcylinder sitter väl integrerat i urtrampningslager antar jag?

2 421 Inlägg
8 juni 2023
#7
uhlin skrev:
Slavcylinder sitter väl integrerat i urtrampningslager antar jag?

Yup, extern slav försvann typ -98.


11 Inlägg
9 juni 2023
Trådstartare
#8
Jag ska nämna huvudcylindern för dem, så får vi hoppas att det är den som spökar.
Oljan där inne kanske ”läcker ut” när trycket ska hållas, typ?

Jag återkommer med hur sagan slutar.

2 848 Inlägg
9 juni 2023
#9
Bergestig skrev:
Jag ska nämna huvudcylindern för dem, så får vi hoppas att det är den som spökar.
Oljan där inne kanske ”läcker ut” när trycket ska hållas, typ?

Jag återkommer med hur sagan slutar.

Konstigt att inte en verkstad tänker på huvudcylindern kan va boven i dramat om nu verkligen slavcylindern är bytt så de inte bara bytt den på "pappret"

Men vi får väl utgå att den är bytt, vart köptes slavcylindern? Original eller Kina eller nåt sånt?

11 Inlägg
9 juni 2023
Trådstartare
#10
Vet ej var den köptes, men tror inte ifrån Kina iaf. Ska byta huvudcylinder och ev. Någon slang sa dem. Spännande att se resultatet.

Diagnostekniker
2 753 Inlägg
9 juni 2023
#11
Ofta vid sådana här problem så är det huvudkopplingscylindern som är boven.
Det är mycket sällan jag stöter på defekta slavcylindrar… och nu är ju allt annat bytt så. big_smile

Up the RA

11 Inlägg
9 juni 2023
Trådstartare
#12
Jag hoppas du har rätt. Synd att koppling och slavcylinder blev bytt först.

914 Inlägg
10 juni 2023
#13
volvo har problem med både slavcylinder och huvudcylinder.
Iom att slavcylindern redan är bytt så är huvudcylindern problemet

2 848 Inlägg
10 juni 2023
#14
Aronson skrev:
volvo har problem med både slavcylinder och huvudcylinder.
Iom att slavcylindern redan är bytt så är huvudcylindern problemet

Inget direkt jättevanligt problem på just Volvo jämfört med andra märken.

11 Inlägg
14 juni 2023
Trådstartare
#15
Hej igen! Nu är huvudcylindern bytt och det fungerar klockrent. Stort tack för alla tips! Fredrik


Sök