2426
Sök

Köpråd: AUDI a4 1.8 tfsi -11

1 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej
Det är nämligen så att jag planerar att köpa en ny bil. Har tittat på en Audi a4 TFSI 2011 som har gått runt 14xxx, dessa modeller består ju av kamkedja. Kan inte jättemycket om kamkedja, är kamkedjan något som behövs bytas ut eller är det något som måste underhållas.
Med vänliga hälsningar



Hjälpte dig lite med din rubrik..

Mvh mod

2 845 Inlägg
18 juni 2023
#2
Jag skulle springa långa vägar från den. Att köpa en Audi är som att be om problem.

Ang. Kamkedjan så har ju Tfsi motorer haft enorma problem med just kamkedjor. Vet dock inte om det gäller 1.8 motorerna med. Men bered dig på hög oljeförbrukning. Detta anser audi själva är helt normalt. Det säger väl en hel del bara det.

4 142 Inlägg
18 juni 2023
#3
Eller så kika efter en 1.4 Tfsi med kamkedja, jag har en sådan, kör över 20.000 mil med den inget kedjebyte ännu

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 135 Inlägg
18 juni 2023
#4
Problemet med vissa bilar var två.
1. För långt mellan de rekommenderade oljebytena (Audi sa 3000mil) vilket är helt förkastligt om man som vi bor i ett land med mycket väta och fukt på höst och vinter.

2. Ovanstående  fick Kamkedjesträckarna  och kamkedjorna lida av.

Skulle inte tro att motorerna skulle lida av några större problem om oljebytena gjordes varje år eller vid 1000mil, men folk bara körde... då blev det problem.
Så det gäller att hitta en bil där oljebytena gjorts  varje år eller vid 1000mil.


Forummoderator
18 011 Inlägg
18 juni 2023
#5
Att den vill ha en liter olja i samband med varje tankning är ju inget ovanligt. Nej, jag hade tittat på en annan bil även om man kan köpa en Audi som håller ihop så är det ju en chansning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 142 Inlägg
18 juni 2023
#6
Nej min 1.4 tsi drar max 1 liter olja på 1000mil (lidl 5W-40) annars borde WD40 metoden vara tillämplig då oljeskrapringen sotar igen på 1.8Tsi

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

511 Inlägg
18 juni 2023
#7
Finns det verkligen A4:or med 1.4 tfsi?? Låter lite klent

4 142 Inlägg
18 juni 2023
#8
Hmm fick till att det var en A3:a

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2023
#9
uhlin skrev:
Jag skulle springa långa vägar från den. Att köpa en Audi är som att be om problem.

Ang. Kamkedjan så har ju Tfsi motorer haft enorma problem med just kamkedjor. Vet dock inte om det gäller 1.8 motorerna med. Men bered dig på hög oljeförbrukning. Detta anser audi själva är helt normalt. Det säger väl en hel del bara det.

Du menar lite så som Renault också tillåter...precis samma mängd alltså.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 845 Inlägg
20 juni 2023
#10
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
Jag skulle springa långa vägar från den. Att köpa en Audi är som att be om problem.

Ang. Kamkedjan så har ju Tfsi motorer haft enorma problem med just kamkedjor. Vet dock inte om det gäller 1.8 motorerna med. Men bered dig på hög oljeförbrukning. Detta anser audi själva är helt normalt. Det säger väl en hel del bara det.

Du menar lite så som Renault också tillåter...precis samma mängd alltså.

Renault....... Då är nog inte oljeförbrukningen största problemet.

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2023
#11
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
Jag skulle springa långa vägar från den. Att köpa en Audi är som att be om problem.

Ang. Kamkedjan så har ju Tfsi motorer haft enorma problem med just kamkedjor. Vet dock inte om det gäller 1.8 motorerna med. Men bered dig på hög oljeförbrukning. Detta anser audi själva är helt normalt. Det säger väl en hel del bara det.

Du menar lite så som Renault också tillåter...precis samma mängd alltså.

Renault....... Då är nog inte oljeförbrukningen största problemet.

Tokigt då att det är just oljeförbrukningen som var på tapeten. Vad du vill flytta fokus till i övrigt är i sammanhanget inte vidare intressant.
VAG är inte på något vis ensamma om att tillåta en så generös oljeförbrukning. Så enkelt är det.

I sammanhanget kan påpekas att min 1.8tfsi med ~30K på mätaren "inte drar någon olja alls". Åtminstone inte i några mängder som resulterar i att det behöver fyllas på något mellan servicetillfällen.

Betyder det att ingen 1.8tfsi drar någon olja? Givetvis inte. Men, på något märkligt vis envisas en del med att få det att verka som motsatsen; att alla gör det. I enorma mängder. Vilket uppenbarligen är...fel.
Senast redigerat av it_mutt (20 juni 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 845 Inlägg
20 juni 2023
#12
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
it_mutt skrev:

Du menar lite så som Renault också tillåter...precis samma mängd alltså.

Renault....... Då är nog inte oljeförbrukningen största problemet.

Tokigt då att det är just oljeförbrukningen som var på tapeten. Vad du vill flytta fokus till i övrigt är i sammanhanget inte vidare intressant.
VAG är inte på något vis ensamma om att tillåta en så generös oljeförbrukning. Så enkelt är det.

I sammanhanget kan påpekas att min 1.8tfsi med ~30K på mätaren "inte drar någon olja alls". Åtminstone inte i några mängder som resulterar i att det behöver fyllas på något mellan servicetillfällen.

Betyder det att ingen 1.8tfsi drar någon olja? Givetvis inte. Men, på något märkligt vis envisas en del med att få det att verka som motsatsen; att alla gör det. I enorma mängder. Vilket uppenbarligen är...fel.

Då håller vi oss till just till Tfsi då?

Om man nu köper en sån. Hur vet man att just den bilen man köper inte drar olja? Oddsen att få en bil som just drar olja är betydligt högre jämfört med andra bilmärken.

Jag skrev inte att det var hugget i sten att bilen kommer dra olja. Jag skrev att bered dig på hög oljeförbrukning. Och att VW anser detta normalt.

Diagnostekniker
2 723 Inlägg
20 juni 2023
#13
Ptja, en annan skulle aldrig köpa en VAG-produkt förutom de äldre grejerna eller en 2.0tdi.
Sen så är ju mina anledningar subjektiva och har väl inga direkta belägg annat än hörsägen (och att jag ogillar VAG).

Gick ner med kamera i en 1.4tsi tidigare idag och fann lite spruckna och krokiga ventiler.
Sen så har mina morföräldrar åkt 1.4tsi i snart 10 år utan några problem alls.
Instämmer till fullo med Jaka54 att täta oljebyten med rätt spec är viktigt oavsett motor.
Senast redigerat av Jesper328 (20 juni 2023)

Up the RA

Avstängd
10 388 Inlägg
26 juni 2023
#14
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
uhlin skrev:

Renault....... Då är nog inte oljeförbrukningen största problemet.

Tokigt då att det är just oljeförbrukningen som var på tapeten. Vad du vill flytta fokus till i övrigt är i sammanhanget inte vidare intressant.
VAG är inte på något vis ensamma om att tillåta en så generös oljeförbrukning. Så enkelt är det.

I sammanhanget kan påpekas att min 1.8tfsi med ~30K på mätaren "inte drar någon olja alls". Åtminstone inte i några mängder som resulterar i att det behöver fyllas på något mellan servicetillfällen.

Betyder det att ingen 1.8tfsi drar någon olja? Givetvis inte. Men, på något märkligt vis envisas en del med att få det att verka som motsatsen; att alla gör det. I enorma mängder. Vilket uppenbarligen är...fel.

Då håller vi oss till just till Tfsi då?

Om man nu köper en sån. Hur vet man att just den bilen man köper inte drar olja? Oddsen att få en bil som just drar olja är betydligt högre jämfört med andra bilmärken.

Jag skrev inte att det var hugget i sten att bilen kommer dra olja. Jag skrev att bered dig på hög oljeförbrukning. Och att VW anser detta normalt.

Hur vet du att den bil du köper av valfritt märke och modell inte börjar brinna imporgon? Nej just jävlar, det vet man inte.

Är oddsen verkligen mycket högre för det? Eller gissar du bara? Genuint nyfiken på om du har några siffror eller bara "tror utifrån vad man har läst på intranettet".


Och jag skrev att det är långt ifrån bara VAG som tillåter just den oljeförbrukningen. Varpå du helt plötsligt inte ville se det som ett motargument utan som en morot för att ventilera vad du tycker om andra bilmärken.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 845 Inlägg
26 juni 2023
#15
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
it_mutt skrev:

Tokigt då att det är just oljeförbrukningen som var på tapeten. Vad du vill flytta fokus till i övrigt är i sammanhanget inte vidare intressant.
VAG är inte på något vis ensamma om att tillåta en så generös oljeförbrukning. Så enkelt är det.

I sammanhanget kan påpekas att min 1.8tfsi med ~30K på mätaren "inte drar någon olja alls". Åtminstone inte i några mängder som resulterar i att det behöver fyllas på något mellan servicetillfällen.

Betyder det att ingen 1.8tfsi drar någon olja? Givetvis inte. Men, på något märkligt vis envisas en del med att få det att verka som motsatsen; att alla gör det. I enorma mängder. Vilket uppenbarligen är...fel.

Då håller vi oss till just till Tfsi då?

Om man nu köper en sån. Hur vet man att just den bilen man köper inte drar olja? Oddsen att få en bil som just drar olja är betydligt högre jämfört med andra bilmärken.

Jag skrev inte att det var hugget i sten att bilen kommer dra olja. Jag skrev att bered dig på hög oljeförbrukning. Och att VW anser detta normalt.

Hur vet du att den bil du köper av valfritt märke och modell inte börjar brinna imporgon? Nej just jävlar, det vet man inte.

Är oddsen verkligen mycket högre för det? Eller gissar du bara? Genuint nyfiken på om du har några siffror eller bara "tror utifrån vad man har läst på intranettet".


Och jag skrev att det är långt ifrån bara VAG som tillåter just den oljeförbrukningen. Varpå du helt plötsligt inte ville se det som ett motargument utan som en morot för att ventilera vad du tycker om andra bilmärken.

Ja, jag anser att oddsen att få en oljeslukande bil är avsevärt högre då det gäller tsi modeller då detta verkar va en akilleshäl för en del motorer. Några har haft tur och fått en motor som inte drar olja, och andra har ställt frågan "min bil drar olja" och då handlar det i regel om just tsi motorerna.  Jag anser det inte normalt att en motor som knappt gått nåt tar såna mängder olja. Även om  nu biltillverkarna anser det normalt. Allt går och skriva att det är normalt.

Jag har inga siffror på det men jag går efter fakta hur det är.

Att bilen skulle börja brinna dan efter man köpt den hör väl knappast till denna frågeställningen. Det beror nog knappast på oljeförbrukningen isåfall.
Varken tsi modeller eller nåt annat märke.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 juni 2023
#16
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
uhlin skrev:

Då håller vi oss till just till Tfsi då?

Om man nu köper en sån. Hur vet man att just den bilen man köper inte drar olja? Oddsen att få en bil som just drar olja är betydligt högre jämfört med andra bilmärken.

Jag skrev inte att det var hugget i sten att bilen kommer dra olja. Jag skrev att bered dig på hög oljeförbrukning. Och att VW anser detta normalt.

Hur vet du att den bil du köper av valfritt märke och modell inte börjar brinna imporgon? Nej just jävlar, det vet man inte.

Är oddsen verkligen mycket högre för det? Eller gissar du bara? Genuint nyfiken på om du har några siffror eller bara "tror utifrån vad man har läst på intranettet".


Och jag skrev att det är långt ifrån bara VAG som tillåter just den oljeförbrukningen. Varpå du helt plötsligt inte ville se det som ett motargument utan som en morot för att ventilera vad du tycker om andra bilmärken.

Ja, jag anser att oddsen att få en oljeslukande bil är avsevärt högre då det gäller tsi modeller då detta verkar va en akilleshäl för en del motorer. Några har haft tur och fått en motor som inte drar olja, och andra har ställt frågan "min bil drar olja" och då handlar det i regel om just tsi motorerna.  Jag anser det inte normalt att en motor som knappt gått nåt tar såna mängder olja. Även om  nu biltillverkarna anser det normalt. Allt går och skriva att det är normalt.

Jag har inga siffror på det men jag går efter fakta hur det är.

Att bilen skulle börja brinna dan efter man köpt den hör väl knappast till denna frågeställningen. Det beror nog knappast på oljeförbrukningen isåfall.
Varken tsi modeller eller nåt annat märke.

Du har inga siffror men du går på fakta? Fakta som baseras på....soldagar i Kiruna? Och det "verkar" vara så? Ok...vi kör på det. Du har inga siffror, du baserar det på fakta som inte är baserat i några siffror och du tycker att det verkar vara akilleshäl. Ok., låter faktabaserat som tusan....

Nej, du tycker inte det, men det är, igen, inget som är unikt för VAG.

Det där med brinnande bil...hur många meter ovanför huvudet passerade det?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 845 Inlägg
26 juni 2023
#17
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
it_mutt skrev:

Hur vet du att den bil du köper av valfritt märke och modell inte börjar brinna imporgon? Nej just jävlar, det vet man inte.

Är oddsen verkligen mycket högre för det? Eller gissar du bara? Genuint nyfiken på om du har några siffror eller bara "tror utifrån vad man har läst på intranettet".


Och jag skrev att det är långt ifrån bara VAG som tillåter just den oljeförbrukningen. Varpå du helt plötsligt inte ville se det som ett motargument utan som en morot för att ventilera vad du tycker om andra bilmärken.

Ja, jag anser att oddsen att få en oljeslukande bil är avsevärt högre då det gäller tsi modeller då detta verkar va en akilleshäl för en del motorer. Några har haft tur och fått en motor som inte drar olja, och andra har ställt frågan "min bil drar olja" och då handlar det i regel om just tsi motorerna.  Jag anser det inte normalt att en motor som knappt gått nåt tar såna mängder olja. Även om  nu biltillverkarna anser det normalt. Allt går och skriva att det är normalt.

Jag har inga siffror på det men jag går efter fakta hur det är.

Att bilen skulle börja brinna dan efter man köpt den hör väl knappast till denna frågeställningen. Det beror nog knappast på oljeförbrukningen isåfall.
Varken tsi modeller eller nåt annat märke.

Du har inga siffror men du går på fakta? Fakta som baseras på....soldagar i Kiruna? Och det "verkar" vara så? Ok...vi kör på det. Du har inga siffror, du baserar det på fakta som inte är baserat i några siffror och du tycker att det verkar vara akilleshäl. Ok., låter faktabaserat som tusan....

Nej, du tycker inte det, men det är, igen, inget som är unikt för VAG.

Det där med brinnande bil...hur många meter ovanför huvudet passerade det?

Googla "VW tsi motorproblem så har du läsning inatt.

Vi avslutar där då du verkar va märkesbunden till audi/VW.  Får inte säga nåt negativt om dom.  Over and out.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 juni 2023
#18
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
Ja, jag anser att oddsen att få en oljeslukande bil är avsevärt högre då det gäller tsi modeller då detta verkar va en akilleshäl för en del motorer. Några har haft tur och fått en motor som inte drar olja, och andra har ställt frågan "min bil drar olja" och då handlar det i regel om just tsi motorerna.  Jag anser det inte normalt att en motor som knappt gått nåt tar såna mängder olja. Även om  nu biltillverkarna anser det normalt. Allt går och skriva att det är normalt.

Jag har inga siffror på det men jag går efter fakta hur det är.

Att bilen skulle börja brinna dan efter man köpt den hör väl knappast till denna frågeställningen. Det beror nog knappast på oljeförbrukningen isåfall.
Varken tsi modeller eller nåt annat märke.

Du har inga siffror men du går på fakta? Fakta som baseras på....soldagar i Kiruna? Och det "verkar" vara så? Ok...vi kör på det. Du har inga siffror, du baserar det på fakta som inte är baserat i några siffror och du tycker att det verkar vara akilleshäl. Ok., låter faktabaserat som tusan....

Nej, du tycker inte det, men det är, igen, inget som är unikt för VAG.

Det där med brinnande bil...hur många meter ovanför huvudet passerade det?

Googla "VW tsi motorproblem så har du läsning inatt.

Vi avslutar där då du verkar va märkesbunden till audi/VW.  Får inte säga nåt negativt om dom.  Over and out.

Du tror inte jag har rätt bra koll redan?

Har jag på något vis påstått det eller är det något som brister i det du läser nu igen? Jag frågar dig efter något konkret, du har inget kronkret mer än "jAg hAr lÄsT pÅ iNtErNet" och vad du tror. Det finns ingen anledning att per automatik förvänta sig en oljeförbrukning högre än tillåtet av VAG (och även andra märken, jag nämnet inget så du inte behöver börja diskutera de övriga märkenas eventuella fel och brister). En tillåten nivå som då är par med även andra tillverkare.

Någon form av faktabaserad siffra hade varit gott. Något som du inte kan presentera (givetvis).

För att citera mig själv och därigenom peka på hur märklig din avslutande analsy är, men även överge rent drabbel från din sida;

it_mutt skrev:
Betyder det att ingen 1.8tfsi drar någon olja? Givetvis inte. Men, på något märkligt vis envisas en del med att få det att verka som motsatsen; att alla gör det. I enorma mängder. Vilket uppenbarligen är...fel.
Senast redigerat av it_mutt (26 juni 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 135 Inlägg
27 juni 2023
#19
Oavsett vad man tycker om olika bilmärken så lönar det sig nog att kolla i serviceboken om oljebyten och service.
Har tidigare ägare bytt olja/filter varje år eller vart 1000-1500mil eller bara bytt var 3000mil?
Det senare och man bör kanske fundera på om man ska köpa bilen i fråga.


4 150 Inlägg
27 juni 2023
#20
it_mutt skrev:
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
Du har inga siffror men du går på fakta? Fakta som baseras på....soldagar i Kiruna? Och det "verkar" vara så? Ok...vi kör på det. Du har inga siffror, du baserar det på fakta som inte är baserat i några siffror och du tycker att det verkar vara akilleshäl. Ok., låter faktabaserat som tusan....

Nej, du tycker inte det, men det är, igen, inget som är unikt för VAG.

Det där med brinnande bil...hur många meter ovanför huvudet passerade det?

Googla "VW tsi motorproblem så har du läsning inatt.

Vi avslutar där då du verkar va märkesbunden till audi/VW.  Får inte säga nåt negativt om dom.  Over and out.

Du tror inte jag har rätt bra koll redan?

Har jag på något vis påstått det eller är det något som brister i det du läser nu igen? Jag frågar dig efter något konkret, du har inget kronkret mer än "jAg hAr lÄsT pÅ iNtErNet" och vad du tror. Det finns ingen anledning att per automatik förvänta sig en oljeförbrukning högre än tillåtet av VAG (och även andra märken, jag nämnet inget så du inte behöver börja diskutera de övriga märkenas eventuella fel och brister). En tillåten nivå som då är par med även andra tillverkare.




Någon form av faktabaserad siffra hade varit gott. Något som du inte kan presentera (givetvis).

För att citera mig själv och därigenom peka på hur märklig din avslutande analsy är, men även överge rent drabbel från din sida;

it_mutt skrev:
Betyder det att ingen 1.8tfsi drar någon olja? Givetvis inte. Men, på något märkligt vis envisas en del med att få det att verka som motsatsen; att alla gör det. I enorma mängder. Vilket uppenbarligen är...fel.


Det finns ju inget sånt material någonsin som man kan lita på.
Jag har aldrig sett någon sammanställning över driftsäkerhet och kvalitetsproblem på bilar som är 5+ år gamla.

Så det som återstår är ju det man läser på internet och hör ifrån vänner och bekanta.

Men personliga erfarenhet av VAG bilar i bekantskapskretsen är att dom har problem med kamkedjorna om dom inte drar olja.
Den enda i bekantskapskretsen som kör VAG som inte drar olja fick kamkedjehaveri istället.

Min sambos 2010 2.0 TSI  drar nog runt 1 dl olja/tank. Men det känns ju bra att man får fylla på olja lite oftare och hålla kamkedjan frisk.

Råd till TS, Köp en Kia ceed eller liknande om du vill ha en driftsäker bil.
Och vill du ha en rolig bil så köp något roligare än en gammal familjebil med 1.8l motor...

Själv hade jag nog kollat på Chrysler 300C i ungefär samma priklass. Den är nog ännu mindre pålitlig än en Audi men motorn håller nog iaf och du får V6/V8a istället för en liten 1.8L
Senast redigerat av zemet (27 juni 2023)



Sök