3150
Sök

Avgasskarv bara släpper, ej rostigt

130 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
http://img.bloggo.nu/b/brickhead/8844d/26280870s.jpg

På min Fiat Bravo-08.
Någon som känner till denna typ av fäste och vad gör man?
Bara svets som gäller?

(tror underredet har slagit emot något)
Senast redigerat av Subtext (18 juni 2023)

6 067 Inlägg
18 juni 2023
"Ej rostigt" lol  Den där skarven består nog av två konade ytor som trycks ihop mot en trekantig packningsring i stål. Släpp skruvarna så får du lös flänsen som skall sitta på det lösa röret. Eller bara kapa bort hela skarven och köp ett skarvrör på biltema. Det var nyss uppe en annan tråd med precis samma frågeställning, leta bland trådar som är kanske två veckor gamla så får du se

6 067 Inlägg
18 juni 2023
Här kan du se:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 15&p=1 
Bortse från fjädrarna som är toyotas lilla hemliga trick så är det nog samma sorts skarv annars. En bit ner i tråden länkas till en lösning.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
18 juni 2023
till vissa bilmärken finns det 2delad fläns som sätts ihop med skruvarna man endå använder för att sätta ihop rören.      men hurvida det finns till ditt fordon låter jag vara osagt    tror det var volvo som hade problem på någon modell  där man kunde köpa en 2delad fläns

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000029940      nu kanske 58mm är lite för stort men mät röret..  om det passar kapa loss den på andra sidan oxå och montera 2st sånna smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
18 juni 2023
googla delad avgasfläns man får faktist ganska många intresanta flänsar..   jag skulle försöka undvika att stum montera det där.  för då går det sönder någonstans istället för att det tillåts flexa som är tanken

Kör fort så hinner inget hända...

130 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
toppensvar alla, jag vågar mig inte på "dubbelflänsen"  och jag är inte bara amatör-svetsare utan har aldrig svetsat  roll
Sågar väl av rören eller iaf bort med skarven som sitter på ena, och skaffar en skarv.
Men vad sägs om en flexibel från Biltema?
Bara ca en hundring mer.
Känns som det kanske skakat loss, om jag inte kört på någon sten förstås
edit   det var ju vad mossan föreslog i andra tråden
Senast redigerat av Subtext (21 juni 2023)

130 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
"Ej rostigt" lol  Den där skarven består nog av två konade ytor som trycks ihop mot en trekantig packningsring i stål. Släpp skruvarna så får du lös flänsen som skall sitta på det lösa röret. Eller bara kapa bort hela skarven och köp ett skarvrör på biltema. Det var nyss uppe en annan tråd med precis samma frågeställning, leta bland trådar som är kanske två veckor gamla så får du se

Tog en tigersåg som inte använts på 10 år och gick fint att såga bort gamla skarven.
Rören är 50 mm.
Blev snopen när röret mot motorn gick att vrida hur som helst.
Det visade sig sitter en gammal flexibel skarv närmare motorn.
så då duger det ju med en vanlig Biltemaskarv, men det finns två möjliga, vad säger ni om den mindre, 45-49,5 mm, jag vet ju inte om den kommer gå på,
eller den större 50-54,5 mm, den kanske inte går att dra ihop tillräcligt??
Lutar åt den större men då får man troligen stöka med någon slags mellanlägg
Senast redigerat av Subtext (22 juni 2023)

6 067 Inlägg
22 juni 2023
Leta upp ett 50mm rör inne på biltema och se hur de båda skarvarna passar på det så ser du vilken du skall välja

130 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
Jo man får försöka med det, men det skumma är att de bara har 51 mm avgasrör och att jag kanske mätt fel, saknar skjutmått.
Biltema har dock avloppsrör på 50 mm som man kan testa på.
Får nog chansa lite. Bäst är ju en skarv som går på både 50 och 51.
Med tätningsmassa och i värsta fall mellanlägg i form av tunnt alu-galler (för plastic padding) borde det väl bli tätt
(Det enda mellanlägg jag kom på som jag har hemma)
Senast redigerat av Subtext (23 juni 2023)

130 Inlägg
23 juni 2023
Trådstartare
"Ej rostigt"  håller med om att det ser kul ut när man visar upp en bild på ett ganska rostigt rör smile 
Jag menade att det går att svetsa  (om man kan) inte sönderrostat

Sök