Gnisslande s60 2001 bakvagn - video

Blanke
26 juni 2023 · 366 Inlägg

Fick detta mysiga ljud sista 100 metrarna till jobbet. Vad brukar vara vanligt på dessa i bakvagnen?

https://youtu.be/8rLgX1JhOV4

Mossan1
26 juni 2023 · 2 879 Inlägg

Teorier:
Ett krängningsstag som har slut på fett. (tyckte jag såg sådana.  Alla har inte bak)

Fjädern som gnuggar mot sig själv. Designen är sådan. Det ska sitta isolatorer i gummi på fjädervarven som ofta är sönder.  Tystnar isf tillfälligt om man sprayar med tex WD40.

Stötdämpare som är kass.  Kan dämpa ok, men har fått missljud.

Jag skulle backa upp på något så man kan krypa under (eller en smörjbrygga) och sätta fingret på misstänkta saker medan medhjälpare gungar bilen.

Lyfter man med domkraft kan man nog inte återskapa ljudet.

Blanke
26 juni 2023 · 366 Inlägg

Misstänker stag personligen då jag misstänker att det är original från fabriken. Men kan vara allting egentligen. Tror dock att det började efter en snabb tur genom en rondell.

Senast redigerat av Blanke (26 juni 2023)

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Mossan1 skrev:
Teorier:
Ett krängningsstag som har slut på fett. (tyckte jag såg sådana.  Alla har inte bak)

Fjädern som gnuggar mot sig själv. Designen är sådan. Det ska sitta isolatorer i gummi på fjädervarven som ofta är sönder.  Tystnar isf tillfälligt om man sprayar med tex WD40.

Stötdämpare som är kass.  Kan dämpa ok, men har fått missljud.

Jag skulle backa upp på något så man kan krypa under (eller en smörjbrygga) och sätta fingret på misstänkta saker medan medhjälpare gungar bilen.

Lyfter man med domkraft kan man nog inte återskapa ljudet.

Jag lägger min röst på fjäder/fjädrarna...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
27 juni 2023 · 366 Inlägg

Jag höjde upp bilen först för att bara titta efter uppenbara trasiga bussningar osv. Såg inget.

Sänkte bilen och hörde en hög smäll. Ljudet försvann.

Antar en sten som satt fast någonstans var orsaken.

zzr94092
27 juni 2023 · 4 411 Inlägg

Eller att fjädern gick av..

Blanke
27 juni 2023 · 366 Inlägg

zzr94092 skrev:
Eller att fjädern gick av..

Haha ja nog är det en möjlighet. Men det låter då absolut ingenting just nu, den är en jämn höjd och fjädrar som den ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang