Ska försöka att på löpande band lägga lite inlägg här kring opeln då många varit intresserad av dehär bygget o ska se om ja kan lyckas komma ihåg allting som jag gjort senaste året.
Får då börja med när jag köpte den för prick ett år sen, satt då en 2,1D med compoundturbo färdigt och 12mm rotorhuvud på pumpen utan laddtryck reglering, körde hem den på lågt laddtryck och allt funkade som det skulle men började ganska fort att experimentera med att höja diesel och laddtryck och när jag komma upp över 3 bar i laddtryck så flög toppackningen.
Efter det så var den motorn sig aldrig lik igen, fortsatte bygga tryck i kylsystem än om jag körde lugnt och på lågt laddtryck osså gick grenröret sönder.
Menmen, fick då tag på en 2,3D och skulle lix ut med motorn för att byta framvagn till servostyrning, så tog isär 2,3an och den var riktigt frisk i botten så jag slipade ventiler och satte ihop den med alla packningar nya och toppbultar så klart och satte dit servopump från en Omega 2,3D och bytte framvagn på bilen till en framvagn med servosnäcka från en nyare rekord.
Satte ihop allting och började provköra och tog mig inte många km på högt laddtryck innan den började bygga tryck i kylsystemet och mätade avgaser i kylsystemet igen och toppackningen var skrot.
Så då åkte motorn ut igen.
Började då kolla över allt lite mera och topp och block verkade rakt och fint men riktplanade topp ändå, tror det krävdes 18 hundradelar för att få toppen riktigt fin, körde då även Loctites packningasmedel på toppackningen för att det skulle täta lite extra
Och började bygga extern wastegate för hade kört på friland tidigare och det är ju inte optimalt.
Blev då även att jag körde den externa wastegate som en "bypass" på lilla turbon och drog röret ut från wastegate till för mellan stora och lilla för att få ner mottrycket i grenröret, men då hade jag ju fortfarande inget som ändrade toppladdtrycket så då byggde jag dit en hx40 super som stora turbo.
Den stora turbon med wastegate armen ut mot fjäderbenstornet vart dock ett problem så jag byggde om hela fjäderbenstornet och smalnade av det lite för att få plats med turbon, i samband med det blev originalfjädrar för bred så byggde då om spindlarna för att få dit volvo 940 coilovers med smalare fjädrar och justerbara topplagringar.
Byggde även om fronten och kapade bort mycket av originallåten för att få lite mera luftflöde in i kylare och intercooler och luftfilter och för att få lite mera stuk, blev en breddad bmw e34 grill och e34 lycktor med en Saab 9000 framstöt, rätt så stiligt, kommer från en annan opel jag har som ligger på paus så.
For då ut och provade lite med nya turbon och wastegate jag byggde och vart lite bättre men hade inte kopplat wastegate helt 100 så byggde fortfarande mottryck och hög avgastemp och vart lite för gasglad under testerna så den började bygga tryck i kylet och mätte avgaser i kylet igen..
så nu är hela motorn isärplockad igen och väntar på ny toppackning och m14 12,9 bultar så ska jag borra om blocket för det så jag får lite starkare toppbultar. Helst skulle jag o ringar blocket men hinner inte få hem verktyget för det innan en burnout jag vill fara på så.
Så dehär vart en kort sammanfattning på allt jag gjort och lite bilder, är inte så bra på att dokumentera det jag gör så men vill nån veta mer om något specifikt så är det bara skriva så uppdaterar jag vidare hur det går.