3739
Sök

Opel rekord 2,3D compoundturbo

Få en opel rekord 2,3D förkammardiesel till 400 hjulhästar utan att behöva riva motorn varannan månad ligger målet på?

2 776 Visningar
Uppdaterades senast 17 augusti 2023
20 Inlägg
16 juli 2023
Trådstartare
#1
Ska försöka att på löpande band lägga lite inlägg här kring opeln då många varit intresserad av dehär bygget o ska se om ja kan lyckas komma ihåg allting som jag gjort senaste året.

Får då börja med när jag köpte den för prick ett år sen, satt då en 2,1D med compoundturbo färdigt och 12mm rotorhuvud på pumpen utan laddtryck reglering, körde hem den på lågt laddtryck och allt funkade som det skulle men började ganska fort att experimentera med att höja diesel och laddtryck och när jag komma upp över 3 bar i laddtryck så flög toppackningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-e24a50e29855e84d42a78866e78721d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-02310d57e1e9e946416b9fb8bb4f1ca2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-ab201297af3ac42890df57801b5b1f1f.jpg

Efter det så var den motorn sig aldrig lik igen, fortsatte bygga tryck i kylsystem än om jag körde lugnt och på lågt laddtryck osså gick grenröret sönder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-4441ae12b47d98d8b09364226dba1a98.jpg

Menmen, fick då tag på en 2,3D och skulle lix ut med motorn för att byta framvagn till servostyrning, så tog isär 2,3an och den var riktigt frisk i botten så jag slipade ventiler och satte ihop den med alla packningar nya och toppbultar så klart och satte dit servopump från en Omega 2,3D och bytte framvagn på bilen till en framvagn med servosnäcka från en nyare rekord.

Satte ihop allting och började provköra och tog mig inte många km på högt laddtryck innan den började bygga tryck i kylsystemet och mätade avgaser i kylsystemet igen och toppackningen var skrot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-ba5a89f81579ceec81afe8f03331132f.jpg

Så då åkte motorn ut igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-820f774bd3f6de8cec92b7c7b9c670d5.jpg

Började då kolla över allt lite mera och topp och block verkade rakt och fint men riktplanade topp ändå, tror det krävdes 18 hundradelar för att få toppen riktigt fin, körde då även Loctites packningasmedel på toppackningen för att det skulle täta lite extra

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-7c4cb472addf729056d928b2736e7fe8.jpg

Och började bygga extern wastegate för hade kört på friland tidigare och det är ju inte optimalt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-ca52d95d245c4523759fd9e5ece7389e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-8cdc0ca2b9e1b1f54451c5009328afab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-ed2a32f15b9b1833221fa018d04a038f.jpg

Blev då även att jag körde den externa wastegate som en "bypass" på lilla turbon och drog röret ut från wastegate till för mellan stora och lilla för att få ner mottrycket i grenröret, men då hade jag ju fortfarande inget som ändrade toppladdtrycket så då byggde jag dit en hx40 super som stora turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-ae5af896be453dd6e039b85d371fac09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-64bf86956e633282abb5d5d7895ffb67.jpg

Den stora turbon med wastegate armen ut mot fjäderbenstornet vart dock ett problem så jag byggde om hela fjäderbenstornet och smalnade av det lite för att få plats med turbon, i samband med det blev originalfjädrar för bred så byggde då om spindlarna för att få dit volvo 940 coilovers med smalare fjädrar och justerbara topplagringar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-12dc6b03a37df3984c2cf07183b7a5a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-5cd49d70fcaf5f8beb3e4fe7da8ff122.jpg

Byggde även om fronten och kapade bort mycket av originallåten för att få lite mera luftflöde in i kylare och intercooler och luftfilter och för att få lite mera stuk, blev en breddad bmw e34 grill och e34 lycktor med en Saab 9000 framstöt, rätt så stiligt, kommer från en annan opel jag har som ligger på paus så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-10630a0e84534b1fae4473a9266f2155.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-e3ddecab0b68554f112652536d1377b4.jpg

For då ut och provade lite med nya turbon och wastegate jag byggde och vart lite bättre men hade inte kopplat wastegate helt 100 så byggde fortfarande mottryck och hög avgastemp och vart lite för gasglad under testerna så den började bygga tryck i kylet och mätte avgaser i kylet igen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-92a367b050f37567e99ec00617056a36.jpg

så nu är hela motorn isärplockad igen och väntar på ny toppackning och m14 12,9 bultar så ska jag borra om blocket för det så jag får lite starkare toppbultar. Helst skulle jag o ringar blocket men hinner inte få hem verktyget för det innan en burnout jag vill fara på så.

Så dehär vart en kort sammanfattning på allt jag gjort och lite bilder, är inte så bra på att dokumentera det jag gör så men vill nån veta mer om något specifikt så är det bara skriva så uppdaterar jag vidare hur det går.


Baronen
1 434 Inlägg
16 juli 2023
#2
Spännande! Följer 😊

Elbilar kan dra åt helvete.

20 Inlägg
6 augusti 2023
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-2fd4ef2dd43e27c7c4df0bb5083c389f.jpg

I helgen hände något riktigt spännande iallafall, fick hem ett verktyg ja beställde från USA för att o ringa blocket! Var svindyrt o frakta hem det till Sverige (3 tusen i frakt och tull, 6,5 tusen allt som allt) men det funkade riktigt bra, isky racing cams groove-o-matic heter det för ni intresserade.

Googlar ni lite på verktyget så finns det videos som förklarar riktigt hur det funkar och jag kan intyga att det var rätt så simpelt att använda och funkade riktigt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-111e2e6e020413375e19ccebc3ef0caf.jpg

Vart även en 6 puckad sinterlamell men som vanligt så är jag dålig på att dokumentera så har inga bilder på det menmen.

Nu ska iallafall allting ihop igen så får jag se om allt börjar funka bättre😁


20 Inlägg
8 augusti 2023
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231067/231067-5196cf9337e28b402ec927657773d603.jpg

Ihop monterad, varmkörd, efterdragit topp, en snabb börn så blire en riktig provkörning imårrn.


Baronen
1 434 Inlägg
9 augusti 2023
#5
Spännande 😊

Elbilar kan dra åt helvete.

20 Inlägg
17 augusti 2023
Trådstartare
#6
Glömde uppdatera som vanligt.

For ut och körde och med båda wastegate ikopplade som förut och dieseln som förut så fick jag upp 0,8 bar i laddtryck på full varv.

Slet ut slangarna till wastegatesen och fick upp 1,5-2 bar laddtryck, inte alls 3,5-4 bar som förut och laddtryck komm alltid sent nu..

Lilla turbon har varit dålig rätt så länge, har även överladdat den ganska bra så tror den sagt sitt och kastat in handduken, ända problemet är att för att få lös den så måste motorn ut igen😅

Så parkerade bilen och börjat städa ihop kring andra opel projektet i garaget så åker den på paus osså åker denna in i garaget i vinter och satsar hårt på nästa sommar istället.

Då i vinter så ska även en volvo 1031 byggas på plats och frambromsar blir en Saab/omega kombination då nuvarande är välldigt små och inte ventilerade, samt så ska allt som tvärbyggts finas till lite osså lite finlir på spridarspetsar och liknande i motorn.



Sök