2544
Sök

Köpråd: Opel Insignia COUNTRY TOURER 2.0 TURBO Bensin -18

19 Inlägg
16 juli 2023
Trådstartare
Hej funderar på en Opel Insignia COUNTRY TOURER 2.0 TURBO (2018 bensinare) och hittar väldigt lite info om just den bilmodellen eller egentligen överhuvudtaget om Opel. Provkört och tyckte den kändes bra att köra.

Någon som vet om det är några speciella problem just med dessa bilar? 4x4 som spökar eller dylikt? Är det nästan samma motor som i en v90 T5?

Tacksam för svar / Niklas

Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

6 061 Inlägg
16 juli 2023
Jag vet inget om modellen men att motorn skulle vara samma som i volvo tyckte jag lät väldigt konstigt och en titt på wikipedia visar att det absolut inte är samma grejer. Opeln har GM-motor, volvon volvo/Geely-motor. Är nog inte en skruv som är samma.

19 Inlägg
16 juli 2023
Trådstartare
Tänkte mer att de bygger på samma sätt en 2,0 med dubbelturbo. Att det är driftsäkra motorer typ.

Finns som inget att läsa om bilarna. Är ju en hel del pengar man ska ut med vid ett köp.

509 Inlägg
17 juli 2023
Nog finns det att läsa men eftersom Opel mer eller mindre är ett utdött märke här i Sverige ser man inte många alls längre. Jag själv har ägt 3 stycken Opel Omega på nittio-talet. Dom var mycket trevliga, välutrustade med dåtidens mått och ganska billiga men tyvärr, jag skulle aldrig välja en Opel idag

Här finns matnyttigt på Tyska, du kan säkert Google översätta om du inte förstår texten
https://carwiki.de/opel-insignia-probleme/
https://gebrauchtwagenberater.de/opel-i … ankheiten/
Senast redigerat av krambriw (17 juli 2023)

19 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
Läste igenom artikeln och svårt bedöma då de tar års-intervaller från 2009 fram till 2018. Även då kring diesel bilar mest. Hittade som ingenting just kring en bensinbil, mer än att motor kan dra olja. Fast då är jag osäker om de va på bensin eller dieselmodellerna.

Men absolut intressant artikel och låter exakt som du säger att de är väldigt få Opel ägare i Sverige jämfört med andra Eu länder.
Anledningen till att jag är sugen på bilen är att den liknar en v90, dom är fullutrustade och samma hästkrafter som en T5. Frågan är ju som sagt vad för problem de har och hur mycket som åtgärdats just till 2018 årsmodell.

Hoppas nån här på forumet kan komma med info kring en 2018 bensin.

509 Inlägg
17 juli 2023
Hur många verkstäder kommer klara service på den & få tag i reservdelar om några år?

Nog var det väl mer än bara oljeförbrukningen; turboproblem, brända insprutningsdelar, knirr, knarr i inredning i kupen, plastdetaljer som lossnar ja, ja

Synd, för den är säkert trevlig att köra, stark motor men kamske lite hög förbrukning med dagens önskemål

PS Jag vill absolut inte låta negativ, jag har ju själv haft 3 st av den större modellen tidigare och dom var väldigt bra. Men trenden är ju klar, åtminstone här i Sverige, Opel är ju dessutomm franskt numera och det kommer säkert bara att satsas på små bilar framöver och då främst i södra Europa. Minns jag jobbade i Italien i ett par år och där vimlade det av dom små. Typ Corsa och Astra. Din modell du funderar på är ju också den sista i sammarbetet med GM så det indikerar slutet på en epok. Dom två jag hittat som är till salu har varit det väldigt många dagar. Så om du fortfarande tänker slå till, ett skambud kanske kan vara värt att prova
Senast redigerat av krambriw (17 juli 2023)

19 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
Jo nä precis, som du säger jobbigt om det är svårt att få tag i reservdelar. Tanken var väl ett skambud annars vet jag inte vad för bil man ska satsa på som är bensindriven, större kombi, modern invändigt + utvändigt för runt 200 tusen isch.

Sök