2277
Sök

För och nackdelar med Fyrhjulsdrift?

886 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#1
Tja, jag har lite funderingar på Fyrhjulsdriftens för och nackdelar, det enda jag kommer på är att det är säkrare och drar mer bensin. Vad finns mer för mot och förargument?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 Inlägg
8 februari 2007
#2
Beroende på lite vilket system med mera.. Visco-system, så är de ju hydraliskt styrs med olja om jag inte minns fel? Haldex är väl El... och haldex har jag hört ska kosta mera om det går sönder.

Pallbocksäsongen inledd.. Comeback Summer -07

1 256 Inlägg
8 februari 2007
#3
Det finns många fördelar med 4WD, om man kan hantera det.
Släpp ALDRIG gasen när det svänger, tryck hårdare och styr dit du vill!

Nackdelarna dyker upp när det är en förare som inte kan hantera 4-hjulsdriften, ex. släppa på gasen och frikoppla.

Ser det inte som nån egentlig nackdel att det dricker mer med 4-hjulsdrift, Jag vet att jag nästan alltid kommer framåt i alla väglag och att jag är snabbast i starten wink

De va de! wink


Fartglad
336 Inlägg
8 februari 2007
#4
Tyngre med 4WD?

Power without Quattro is useless!

1 171 Inlägg
8 februari 2007
#5
Nackdelar:

- Dyrare i inköp.
- Mer som kan gå sönder = dyrare reparationer.
- Falsk säkerhet. Det kan ju diskuteras om fyrhjulsdrift verkligen är säkrare då det bättre fästet i princip bara gäller för drivningen. Bromsverkan är ju samma. På så sätt så kan man säga att man får säkerhet på kredit som man betalar tillbaka när man behöver bromsa.
- Högre bränsleförbrukning. Större förluster i kraftöverföringen.
- Mer vikt förstås.

Fördelar:

- Bättre fäste vid start och acceleration. Mindre risk att bli stående när det är halt.
- Möjlighet att gasa sig ur situationer om man är duktig. Frågan är om man inte behöver vara lite oduktig för att hamna i sådana situationer som man skulle behöva gasa sig ur.

Jämfört med framhjulsdrift alltså.

Bakhjulsdrift har ju sina fördelar och nackdelar jämfört med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Sedan är olika typer av fyhjulsdrift olika bra på olika sätt.smile
Senast redigerat av zoopåse (8 februari 2007)


Allfixare
1 475 Inlägg
8 februari 2007
#6
jag kan ju säga så här... jag har haft många bilar, med alla typer av drivning. och har man haft quattro som jag så går man inte tillbaks till nåt av det andra, bara man lär sig att köra så är det mycket roligare än bakhjulsdrift på vintern och har man gött mos under huven så är det roligare även på sommarn!


Maizer
8 februari 2007
#7
4wd is the shit. Men väger mycket, är ju såklart en nackdel. Men kunde jag välja skulle jag såklart ha 4wd!

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2007
#8
har man bättre fäste så kan man köra fortare genom kurvor osv ...sen slutar de nog med att de går lite väl fort ...man behöver ju mer effekt med en 4hjulsdriven bil för å kunna leka lite och man sliter inte upp alla däcken på en bak/framhjulsdriven bil samtidigt (beror vad de är för fyrhjulsdrift visserligen) på vissa 4hjulsdrivna bilar får de inte skilja 1 mm på däckmönstret mellan fram och bakaxel för då kan drivlinan ta skada ..


562 Inlägg
8 februari 2007
#9
drar lite mer soppa?

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

886 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#10
tack för svar allihopa. någon som vet ungefär hur mycket bränsleförbrukningen skiljer procentuellt sett mellan 2 och 4-hjulsdrift?

T.ex. audi A3 1.8t med eller utan quattro?
Senast redigerat av Wicca (8 februari 2007)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 171 Inlägg
8 februari 2007
#11
Exempel: Audi A3 2.0 TFSI Ambition

Med quattro 8.9l/100km
Utan 7.8l/100km
Blandad körning.

Källa: bytbil.com


886 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#12
ok, typ en dl mer i milen alltså, det är ju frågan om det är värt det.

I dagens bensinpris så blir det ju ca 10 kr mer på tio mil vilket innebär cirka 1500 kr mer i bensinkostnad per år...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Egenföretagare
2 496 Inlägg
8 februari 2007
#13
Du måste ha EXAKT likadana däck annars kan det pajja, tex så kanske sommarhjulet är av en annan dimention än vinterhjulen skulle man då få punktering så ändras rullomkretsen och datorn tror att nåt hjul spinner och skiten pajjar, detta gäller ju inte efter 25 meter, men får man punka i sälen å har tänkte å åka tex 40 mil hem med det tror jag inte bilen mår så bra när man är hemma hmm

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

886 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#14
så vinter OCH sommardäcken måste vara samma, inte bara de fyra som sitter på just nu?

man måste alltså ha exakt samma storlek om jag fattat rätt, tråkigt hmm. finns det nått sätt att kalibrera om datorn då så man kan ha 17-tums iaf om man köper 17-tums vinterdäck me?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

674 Inlägg
8 februari 2007
#15
fish skrev:
jag kan ju säga så här... jag har haft många bilar, med alla typer av drivning. och har man haft quattro som jag så går man inte tillbaks till nåt av det andra, bara man lär sig att köra så är det mycket roligare än bakhjulsdrift på vintern och har man gött mos under huven så är det roligare även på sommarn!

så sa min bror med innan jag skulle köpa s2:an och nästa bil bli garanterat en 4wd

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

165 Inlägg
9 februari 2007
#16
Vet inte om det gäller alla 4x4 men med min celica så är  det så pass bra grep att jag inte lyckats få sladd på den utan att det varit snö is på vägen..Det är grymt att kunna pressa bilen i kurvorna. Men ska du ha 4x4 så ska du enligt mig ha ganska bra med effekt och då blir den ganska törstig...
Min drar ofta 1,5 liter/milen..Fast den är ju gjord för att gå fort inte vara ekonomisk...

Vad är det för bil med fyrhjulsdrift som du tänkt dig? Hur dom uppför sig i olika situationer beror ju mycket på hur just den bilen är byggd.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 februari 2007
#17
släpper det med en 4x4 bil så är det svårt att hålla kvar bilen på vägen då är det inte bara att gasa för det kanar utabarafan vet det å farsan varit av vägen ordentligt med 2 st king cab
kanar som fan asså går inte beskriva hmm tongue


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
9 februari 2007
#18
Jo, de kan ju bli lite spännande ibland då de bara kanar iväg, är SÅ kul när man svänger och får lite sladd och bilen bara glider i sidled... Men de är smällar man får ta big_smile
Sen måste jag ju hålla med den som sa att de är svårt att få sladd me fyrhjulsdrift, min audi släpper inte i första taget iaf, ska vara riktigt halt för att de ska gå bra att sladda, ska du ha riktigt kul med fyrkrafs så bör du ha ~300 hkr under huven...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Drifttekniker
224 Inlägg
9 februari 2007
#19
Wicca skrev:
så vinter OCH sommardäcken måste vara samma, inte bara de fyra som sitter på just nu?

man måste alltså ha exakt samma storlek om jag fattat rätt, tråkigt hmm. finns det nått sätt att kalibrera om datorn då så man kan ha 17-tums iaf om man köper 17-tums vinterdäck me?

De fyra däcken som sitter på bilen måste ha samma rullomkrets. Vilken tum det är på däcken spelar ingen roll.. bara det är samma runt om, och de ska vara lika mkt slitna.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
9 februari 2007
#20
Wicca skrev:
så vinter OCH sommardäcken måste vara samma, inte bara de fyra som sitter på just nu?

man måste alltså ha exakt samma storlek om jag fattat rätt, tråkigt hmm. finns det nått sätt att kalibrera om datorn då så man kan ha 17-tums iaf om man köper 17-tums vinterdäck me?

Nej så menade jag inte wink Bara det att alla 4 hjulen som sitter på måste vara SAMMA så har du tex 3däck med 5mm kvar och ett som är helt slut, och byter bara det så du har 9mm på ett däck och 5mm på 3st så kan det ta skada

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal


Sök