Missljud vid bromsning

Vauxhall2012
27 juli 2023 · 3 Inlägg

Jag har under en månads tid haft missljud till och från när jag bromsar.
Från min analys så är det som oftast då jag kört ett tag och bromsat ganska flitigt.

Jag har försökt felsöka bromsarna utan att riktigt hittat felet.

Jag kör en Opel Astra sports tourer -12.

Jag lägger upp ett klipp här med ljud från felet. Observera att jag pumpar på bromsen då missljudet hörs.

Länk till missljudet:
https://cloud.telia.se/s/338bf7447195ab … 33c7708b56

Är det någon som har någon idé vad det kan vara?
ABS möjligtvis?

uhlin
28 juli 2023 · 2 834 Inlägg

Skulle kunna va broms pedalen uppe vid själva "gångjärnet" under instrumentbrädan. Pröva och smörja där till att börja med.

Skulle även kunna va huvudcylinder som ger ifrån sig sånt ljud men mindre troligt.

Vauxhall2012
28 juli 2023 · 3 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va broms pedalen uppe vid själva "gångjärnet" under instrumentbrädan. Pröva och smörja där till att börja med.

Skulle även kunna va huvudcylinder som ger ifrån sig sånt ljud men mindre troligt.

Tack för tipset! Jag provar detta.

caromania Forummoderator
28 juli 2023 · 9 296 Inlägg

Vauxhall2012 skrev:

uhlin skrev:
Skulle kunna va broms pedalen uppe vid själva "gångjärnet" under instrumentbrädan. Pröva och smörja där till att börja med.

Skulle även kunna va huvudcylinder som ger ifrån sig sånt ljud men mindre troligt.

Tack för tipset! Jag provar detta.

Ett av de enda ”fel” min Honda Accord hade var ett liknande ljud även om det handlade om kopplingen. Det berodde på huvudcylindern, pistongen som går in i huvudcylindern behövde med jämna mellanrum smörjas. Jag testade med lite silikonspray och då blev det tyst någon vecka. Ett tyngre fett löste problemet under längre tid.

Så eventuellt kan samma sak uppstå på huvudbromscylindern tänker jag?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mossan1
28 juli 2023 · 2 895 Inlägg

Inga petroliumprodukter där det kan komma i kontakt med bromsvätskan bara.
Det är döden för tätningarna och kan bli riktigt dyrt. Och farligt.
Innifrån bilen kommer man inte i kontakt med huvudcylindern. Bara bromsservon vars membran bara innesluter vakuum. Men jag skulle hålla olja därifrån också.
Siliconspray möjligen.

Vauxhall2012
28 juli 2023 · 3 Inlägg

Okej, då vet jag att jag får ta mig an pistongen om det inte hjälper att smörja gångjärnet till pedalen.
Tack hörni!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang