3351
Sök

Dröm eller möjlig verklighet?

7 Inlägg
3 augusti 2023
Trådstartare
Hjälp mig sortera tankarna.

I närheten av där jag bor i Stockholms förorter säljs nu ett fullt utrustat garage med lyft, verktyg, och tvätthall. Priset är överkomligt och månadshyran rimlig.

Till min fråga: finns underlag nog i Stockholm för att driva garaget som en plats dit entusiaster kan ta sig för att genomföra service och restaueringar på sina fordon, exempelvis att jag hyr ut plats veckovis eller månadsvis och att man då får tillgång till allt som finns i garaget. Detta för att kunna genomföra det där större projektet man länge gått och tänkt på. Jag skulle även kunna få plats med ett par lyftar för motorcyklar och erbjuda samma sak till dess ägare.

Finns det några uppenbara fallgropar? Fastnar jag kanske i att verksamheten blir svår att försäkra eller liknande?

Hjälp mig reda ut detta så jag antingen kan göra slag i saken, eller avfärda de här tankarna som orimliga.

Mvh
Olle

5 685 Inlägg
3 augusti 2023
Skulle förmodligen gå runt i princip var som helst i landet.

Försäkring och sånt har jag ingen aning om vad som gäller.
Bör ju vara lika regler som en "gördersjälvhall" eller motorgård.

Stort problem med obevakade motorgårdar är ju att verktyg både förstörs och försvinner utan att någon tar på sig ansvaret.
Senast redigerat av simlar (3 augusti 2023)

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
3 augusti 2023
En idé är ju att ha en verktygsvagn per mekplats som ses igenom före hyrkontrakt skrivs, samt efter kontraktet löper ut.
You break - you buy.
Större verktyg kan stå undanlåsta med kodlås där varje plats har en egen kod.

Övervakning på allt.

Det blir ju en del investeringar initialt, men det kommer garanterat att gå runt.
Jag har själv en liknande idé för en grej framöver. smile
Senast redigerat av Jesper328 (3 augusti 2023)

Up the RA

276 Inlägg
5 augusti 2023
Hej,
I storstockholm kommer det inte vara några problem att få det uthyrt skulle jag säga.
Nu har jag turen som har en polare med ett bra garage med lyft osv, men innan jag fick nys om det så fick man ligga på uppfarten och pilla i ur och skur, vilket jag gärna hade betalat för att slippa!!

7 Inlägg
6 augusti 2023
Trådstartare
Vad hade ni varit villiga att betala för 7 dygn?

Ruter Knekt
720 Inlägg
11 augusti 2023
500-1500 beroende på utrustning och desperation (förutsatt att lift, svets och stora basmaskiner fanns). Som jämförelse så har jag en lada med el och plats för 8 bilar till priset av 1500.
Senast redigerat av Duvetdet (11 augusti 2023)

Något sen på bollen

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
12 augusti 2023
Duvetdet skrev:
500-1500 beroende på utrustning och desperation (förutsatt att lift, svets och stora basmaskiner fanns). Som jämförelse så har jag en lada med el och plats för 8 bilar till priset av 1500.

Betalar 3100kr för mitt garage utanför Örebro  runt 100kvm plats för 5bilar vilket är väldigt billigt där hos oss iallfall.  Synd bara att man inte har tid att vara där.    Mitt garage står tomt  var nog 1år sen sist jag har där 😁

Kör fort så hinner inget hända...

Ruter Knekt
720 Inlägg
12 augusti 2023
Growe skrev:
Duvetdet skrev:

Betalar 3100kr för mitt garage utanför Örebro  runt 100kvm plats för 5bilar vilket är väldigt billigt där hos oss iallfall.  Synd bara att man inte har tid att vara där.    Mitt garage står tomt  var nog 1år sen sist jag har där 😁

Ojoj, vi kanske kan bli kompisar big_smile

Något sen på bollen

7 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
Duvetdet skrev:

1500 för en vecka i din lada/garage? Har du lyft då?
Senast redigerat av OlleHell (12 augusti 2023)

7 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
Growe skrev:
Duvetdet skrev:

I månaden eller veckan?

Ruter Knekt
720 Inlägg
12 augusti 2023
OlleHell skrev:
Duvetdet skrev:

1500 för en vecka i din lada/garage? Har du lyft då?

1500/månad. Nej men jättemånga domkrafter. Kanske kan bygga en lyft av dem.

Något sen på bollen

7 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
Med de pengar folk verkar vara villiga att betala så kommer ett köp av en verkstad med lyft och verktyg inte gå runt. Kostnaderna per månad för el, hyra, service på maskiner etc kan inte täckas av 1500 eller ens 3000 per månad per mekplats.

Så affärsidén jag hade ser inte ut att kunna bli verklighet. Insåg det själv när jag tittade mer på vad en riktig verkstad kostar i månaden (utan att inkludera löner).

Ruter Knekt
720 Inlägg
12 augusti 2023
OlleHell skrev:
Med de pengar folk verkar vara villiga att betala så kommer ett köp av en verkstad med lyft och verktyg inte gå runt. Kostnaderna per månad för el, hyra, service på maskiner etc kan inte täckas av 1500 eller ens 3000 per månad per mekplats.

Så affärsidén jag hade ser inte ut att kunna bli verklighet. Insåg det själv när jag tittade mer på vad en riktig verkstad kostar i månaden (utan att inkludera löner).

Mekplats för 700kr/vecka? Sure thing om man får allt på köpet. Annars sparar jag hellre 37000 om året i budget för egna verktyg, material och utrustning.

Något sen på bollen

7 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
Tanken var ju att detta skulle vända sig till folk med tillfälliga behov, inte något där man har sin bil över en längre tid.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 augusti 2023
OlleHell skrev:
Growe skrev:
Duvetdet skrev:

I månaden eller veckan?

månaden för hela garaget. 

nu har jag utrustat den själv med 2pelar lyft och nödvändigheter..

Kör fort så hinner inget hända...

6 630 Inlägg
13 augusti 2023
Första året så får du ju vara beredd på att gå back, med tanke på inköp som ska göras etc.
Priset i Stockholm är väl sällan problemet med tanke på vad allt annat kostar i hyror, men de kan ju vara fördel att erbjuda förvaring först sedan ställa dit en lyft?

Största fallgroparna är väl försäkring, vad händer om en bil halkar av en lyft och personen i fråga inte ens skulle hålla i en skruvmejsel då de saknar verktygskänsla ?

De/Dem

Sök