2495
Sök

Blinkande oljelampan

33 Inlägg
4 augusti 2023
Trådstartare
Tjabba!

Vw Polo -99 1,4

Jag har haft problem ett tag med att oljelampan har börjat blinka rött. Speciellt under 2000 varv. Gasar jag upp ovanför 2000 så slocknar den efter några sekunder och börjar blinka igen om jag släpper på gasen. Kan försvinna ibland om den står på tomgång. Antagligen dålig oljetryck.

Funderade först på om pumpen börjar bli dålig eller att sumpen är igensatt.

Men börjar fundera på om det är packningen som börjar bli dålig. För sen ett bra tag tillbaka så har oljetrågspackningen läckt lite olja. Inte alls mycket, bara några små doppar titt som tätt.

Kan de vara så att trycket kan bli dåligt pga läckande packning?

Notera!
Oljenivån: Bra!
Filter & olja bytt förra året, gått ca 2500 mil.

Finns det nått sätt man kan prova om givaren är boven?

Tack på förhand!

6 079 Inlägg
4 augusti 2023
Oljetryckslampan tänder sig inte för att oljetrågspackningen läcker. Men när du ändå plockar ner tråget för att byta packning kan du ju kolla hur silen till oljepumpen ser ut, den kanske är tät.

4 145 Inlägg
4 augusti 2023
Möjligen finns ett system med 2st oljetryckskontakter

den ena ska sluta vid 1.4-1.8 bar
den andra ska bryta vid ca 0,3 bar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 701 Inlägg
4 augusti 2023
Hmm, vw o oljetryck kan vara en taskig givare som man byter..kostar inget o inte värd att lägga tid på att mäta. Men dessa motorer kan ju även varit med om Long Life service- vilket betyder att man byter olja åthelvete för sent...så ja hade bytt pump - rensat silen om inte givarbyte funkar. O har du läckande tråg så fixar du 3 araber med en kula. Lycka till..

mvh/husse

7 454 Inlägg
5 augusti 2023
VAG och 2.500 mil oljebytesintervall - ingen bra kombination!

6 634 Inlägg
5 augusti 2023
Skruvad91 skrev:
Vw Polo -99 1,4

2500 eller 25.000 mil totalt? Eller på samma olja?

De/Dem

3 384 Inlägg
5 augusti 2023
Hur långt har den gått? 2500 mil mellan service låter mycket.. speciellt en bil från -99.
Jag mår dåligt om en bil rullar över 1000 mil utan services 😂

33 Inlägg
5 augusti 2023
Trådstartare
xXSammy skrev:
Skruvad91 skrev:
Vw Polo -99 1,4

2500 eller 25.000 mil totalt? Eller på samma olja?

Nej nej, 2500 mil sen filter & oljebyte 😅 Bilen har gått 28xxx mil totalt.

33 Inlägg
5 augusti 2023
Trådstartare
Low skrev:
Hur långt har den gått? 2500 mil mellan service låter mycket.. speciellt en bil från -99.
Jag mår dåligt om en bil rullar över 1000 mil utan services 😂

Den har rullat 28xxx mil totalt.

Jaa jag hade den som pendlar bil till jobbet förrut med 7 mil enkel resa, 14 mil varje dag. Så då blev det lite snurr på mätaren 😅 Men har bytt jobb nu så jag har bara 1 mil  till jobbet. 😁

33 Inlägg
5 augusti 2023
Trådstartare
Men min tanke nu är att byta filter, olja, givare & tråg packning å se om det blir bättre.

Förresten, är det normalt att det ryker ur påfyllnings locket till oljan när man har varmkört motorn? Såg att de rykte efter vi kom hem & jag hade stänkt av motorn .

6 634 Inlägg
6 augusti 2023
Även om oljepumpen skulle vara bra så lär ju inte silen vara utan slam och dyl efter 28.000 mil.

HAR FÖR MIG... att jag sett tidigare om vevhusventilationen som sätter igen och fryser helt (på vintern) just på 1.4an som kan skrota motorn, ganska nyligen i forumet?

edit: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 93&p=1
Senast redigerat av xXSammy (6 augusti 2023)

De/Dem

33 Inlägg
6 augusti 2023
Trådstartare
xXSammy skrev:
Även om oljepumpen skulle vara bra så lär ju inte silen vara utan slam och dyl efter 28.000 mil.

HAR FÖR MIG... att jag sett tidigare om vevhusventilationen som sätter igen och fryser helt (på vintern) just på 1.4an som kan skrota motorn, ganska nyligen i forumet?

edit: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 93&p=1

Har varit inne å läst igenom inlägget.

De gav mig kalla kårar 😅 Jag känner ju igen ett par symtomer, så de jag kan börja med är kolla över hur vevhusventilationen ser ut. Är skraj för att lyfta på toplocks kåpa 😅

Jag kanske ska nämna att första gången lampan tände å visade dessa symptom va över ett år sen.... 😅😂 Om t.ex lagren eller andra delar i motorn inte har blivit smorda riktigt så borde de nog har märkts vid det här laget.

Har kolla nuvarande oljan också & har inte sett nå metall flisor i den. Inget som märks iallafall, så därför är jag ganska lugn ändå. Och förresten så går bilen utan problem.

Sök