Volvo v50 t5 2006 rycker vid gaspådrag och belastning

Doom79
21 augusti 2023 · 10 Inlägg

Hejsan alla! Håller på att felsöka min v50 då den inte går rent. Den rycker vid gaspådrag men även lite vid tex mer belastning i uppförsbacke. Har bytt luftfilter och tändstift och såg då på tändstiften att den verkar få för snålt med bränsle. Vi har haft en obd inkopplad under körning och läst av livedata och bränsletrycket visar då på 300 kPa och vid gaspådrag när den börjar rycka så sjönk det till 280 när det var som värst men det går aldrig mer än knappt över 300 även vid fullgas. Nästa provkörning sjönk det till 219 som värst. Men eftersom jag inte vet vad trycket ska ligga på när allt är som det ska så är det inte lätt att veta om felet ligger där. Har även fått felkoder på turboreglering och misständning Mina misstankar ligger på bränsletrycksgivaren och magnetventilen men alla tips om andra saker som kan påverka mottages gärna. Någon här som vet vad bränsletrycket ska vara på en v50 t5 awd?

Senast redigerat av Doom79 (21 augusti 2023)

Jesper328 Diagnostekniker
21 augusti 2023 · 2 417 Inlägg

I min värld så är 100kPa = atmosfärstryck, men det beror ju på vilken slags strategi styrdonet använder sig av.
300kPa KAN vara lika med 3 Bar vilket är ett fullgott bränsletryck på en bensinare.
Spridarnas flödesmängd påverkas en hel del vid olika bränsletryck upp till 3 Bar, vissa spridare kan flöda mer vid högre tryck, men oftast så når de sitt maximala flöde runt 3.

Anledningar till att det sjunker under belastning kan vara en kass bränsletrycksregulator, men mer sannolikt är att bränslepumpen inte orkar bibehålla ett tillräckligt flöde.
Har du bytt bränslefilter?
Om du har gjort det så får du flödestesta bränslepumpen.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang