23 augusti 2023
Trådstartare
God kväll!
Ungefär som ämnet säger. Var under våren efter följande paket, innehållande en begagnad bas + slutsteg:
- Slutsteg: GZTA1.1200DX
- Bas: Modell okänd, kollar om jag kan hitta något i dagsljuset imorgon. I vilket fall som helst en Ground Zero 12", 1300W peak, och kanske kunde varit en 700-900W RMS.
- Kabel: 1.5m 35mm2 (plus), 1.5m 35mm2 (minus). Säkring på 100A.
Har spelat bra för mina behov, men märkte ikväll av en relativt diskret bränd lukt. Stannade bilen och kände på all utrustning, där enda jag kunde känna av (efter att jag en gång hade möjlighet att stanna) var att slutsteget var något ljummet/varmt. Absolut inte hett, men relativt förväntad/standard temperatur (enligt vad jag är van med) för elektronisk utrustning som snurrat på några timmar.
Spelar man lite lugnare känner man inte av något, inte heller om det är mindre bas-intensiva låtar. Spelade i detta fall PERZZONA - Lavish med volym på högre sidan, men endå inte högre än jag anser att denna bas ska klara av.
Och nu till den ultimata frågan: Vad kan jag göra/kontrollera? Finns det någon väldigt uppenbar svag länk som kunde orsaka detta? Har funderat på om jorden är halv-dålig, men i.o.m. att den kabeln var hur kall som helst tycker jag det inte är logiskt. Även funderat litegrann på effektskillnaden mellan basen och slutsteget. Slutsteget är även monterat på baksidan av baklådan, dvs. precis mellan baksätet och baslådan, där "framsidan" av baslådan är riktat mot bakluckan. Kan det vara så pass enkelt att luftflödet för värmen slutsteget oavsett producerar inte räcker till? Minns jag rätt ligger även slutsteget rakt emot baslådan, fastskruvad, dvs. inget luftflöde alls mellan steg och baslådan, och all luftflöde den får är från sidorna och från ovan. Kan de vara så pass enkelt?
Tack!