2646
Sök

Startar inte. Peugeot 307 1,6 hdi 2007

5 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hej

Jag själv är är teknisk okunnig men jag ska återberätta det jag vet.

Bilen hade stått i två år, startade enkelt efter batteriladdning kördes ca halvmilen till vår gård I höstas.
I våras vägrade den starta.

Bytt batteri, bränslefilter, blåst ur bränsleleddningar, rengjort tanken från gammal diesel (kletigt)
Som det VERKAR så släpper inte högtryckspumpen igenom bränsle till spridarna.
Alltså bränsnet ser ut att komma fram hela vägen till pumpen men inte längre.

Dom på Peugeot säger att pumpen mkt sällan går sönder.
Vad kan det vara för fel?

Fanns inga felkoder i våras.
Allt annat fungerar som det ska.

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
28 augusti 2023
#2
Startspärr?
Har ett svagt minne gällande Peugeot, högtryckspumpar, solenoider, och startspärrar.
Skall vara busenkelt att koppla förbi iallafall.

Up the RA

5 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#3
Låter intressant.
Vet att jag läste något om något där jag skulle ha nyckeln i och öppna förardörren, om det varnade för att nyckeln fortfarande var i tändningslåset så var de fortfarande ihop-parade, bilen o nyckel tror jag, har detta ett sammanhang med startspärr?
Bilen varnade alltså när jag öppnade ska jag fylla i.

2 Inlägg
28 augusti 2023
#4
Kan vara bakterietillväxt i den gamla dieseln. Då blir det kladdigt i tanken. Resan till gården kan ha gjort att diesel med bakterier har nått Insprutningspumpen. Där är det betydligt trängre, vilket gör att det blir stopp. Detta är ett känt problem med uppblandningen med biobränsle. Jag har själv drabbats. Många båtägare kör numera på ”blankdiesel” eftersom risken för bakterier är stor när båten inte körs på vintern.
Det kladdiga i tanken går att lösa med rödsprit, men det som nått Insprutningspumpen är värre.

5 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#5
Ferguson skrev:
Kan vara bakterietillväxt i den gamla dieseln. Då blir det kladdigt i tanken. Resan till gården kan ha gjort att diesel med bakterier har nått Insprutningspumpen. Där är det betydligt trängre, vilket gör att det blir stopp. Detta är ett känt problem med uppblandningen med biobränsle. Jag har själv drabbats. Många båtägare kör numera på ”blankdiesel” eftersom risken för bakterier är stor när båten inte körs på vintern.
Det kladdiga i tanken går att lösa med rödsprit, men det som nått Insprutningspumpen är värre.

Är det isåfall kört för pumpen eller går det att testa rengöra på något smidigt sätt?

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
28 augusti 2023
#6
Bobbos skrev:
Låter intressant.
Vet att jag läste något om något där jag skulle ha nyckeln i och öppna förardörren, om det varnade för att nyckeln fortfarande var i tändningslåset så var de fortfarande ihop-parade, bilen o nyckel tror jag, har detta ett sammanhang med startspärr?
Bilen varnade alltså när jag öppnade ska jag fylla i.

Ja, då känner den igen nyckeln.
Har du ingen lysande lampa ändå så bör det inte vara den, men symptomen stämmer in. smile

Gällande ovanstående svar om tillväxt i dieseln så är det fullt rimligt.
Enklast är isåfall att plocka väck dieselfiltret och såga isär det.
Har du alger och klegg där inne så stämmer den teorin.

Up the RA

2 Inlägg
28 augusti 2023
#7
I mitt fall var pumpen körd. Hoppas att min teori är fel och att det är något mindre kostsamt.

5 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#8
Ferguson skrev:
I mitt fall var pumpen körd. Hoppas att min teori är fel och att det är något mindre kostsamt.

Jaa, bara svårt att veta hur man ska gå vidare, känns inte värt att lämna in på Peugeot för 2000 kr i timmen och ändå är bilen i så bra skick

5 Inlägg
28 augusti 2023
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
Bobbos skrev:
Låter intressant.
Vet att jag läste något om något där jag skulle ha nyckeln i och öppna förardörren, om det varnade för att nyckeln fortfarande var i tändningslåset så var de fortfarande ihop-parade, bilen o nyckel tror jag, har detta ett sammanhang med startspärr?
Bilen varnade alltså när jag öppnade ska jag fylla i.

Ja, då känner den igen nyckeln.
Har du ingen lysande lampa ändå så bör det inte vara den, men symptomen stämmer in. smile

Gällande ovanstående svar om tillväxt i dieseln så är det fullt rimligt.
Enklast är isåfall att plocka väck dieselfiltret och såga isär det.
Har du alger och klegg där inne så stämmer den teorin.

Ja men det filtret byttes tyvärr tidigt i felsökandet, kommer inte ihåg om dom kollade hur det såg ut

1 Inlägg
21 december 2023
#10
Fick du igång peugeoten,jag har likadant problem så jag undrar om det löste sig

1 Inlägg
7 november
#11
BSI datorn ska du nog kika på om du inte redan skrotat den eller sålt.


Sök