3445
Sök

B230fk dödar stift och går mycket hackigt

12 Inlägg
3 september 2023
Trådstartare
#1
Hej har en 945 från 97 med en b230fk

Den har gått hackigt ett tag men ändå gått att köra. Ibland går den hur fint som helst sen 10 sekunder efter går den jättehackigt.
När den går hackigt har jag märkt att varvtalsmätaren studsar supermycket mellan alla olika varv så jag tänkte att det kunde vara svänghjuls/impulsgivare men har testat byta.

Har bytt i övrigt alla tänddelar tror jag förutom själva fördelaren
Tändkablar
Tändstift
Rotor + fördelar lock
Testat annan tändspole
Testat byta bränsle box och tändbox
Tändmodul


Och säkert fler grejer som jag inte kommer på

Bilen ville inte starta för ett tag sen så det var då jag bytte många av delarna sen när jag köpte nya stift gick den igång men gick hackigt. Alla tidigare stift fick gnista men det var Biltemas så det var därför det ej gick att starta. Men nu har stiften troligtvis dött igen då den började gå mycket hackigt och sedan ej gick att starta.

Tillägger att fuelrailen har 3,4bar tryck. Och alla cylindrar har 10,5 i komp
Har dubbelkollat alla tändkablar så dom sitter rätt.
Även kollat så kamrem står rätt både nere och uppe. Och kollar så cylinder närmast torpedvägg är längst upp.

Alla stift får gnista men bilen vill bara starta på helt nya stift.
Så min fråga är om någon vet varför den slukar stift och om någon vet varför den misständer som satan.

Super tacksam för svar smile
Senast redigerat av Axelmannen (3 september 2023)

4 468 Inlägg
4 september 2023
#3
TS skriver ju att fuelrailen har 3,4bar tryck.

4 149 Inlägg
4 september 2023
#4
hmm, kan det vara så att det är LMM som bråkar? Så den sotar igen?
Det är nog vad jag hade kollat som nästa grej iaf.
Koppla ur lambdan också och se hur den går då.


12 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hör du pumpen gå?
Vilka stift?

Ja jag hör pumpen gå och så är fuelrailen på 3,4 så tror den får bra tryck. Det skumma är att alla stift får gnista men den gick bara igång med nya. Det är Volvo original stift med resistor

12 Inlägg
4 september 2023
Trådstartare
#6
zemet skrev:
hmm, kan det vara så att det är LMM som bråkar? Så den sotar igen?
Det är nog vad jag hade kollat som nästa grej iaf.
Koppla ur lambdan också och se hur den går då.

Kan va lmm. Bilen går ju sämre utan så man skulle kunna utesluta det men jag läste på en annan sida att det var någon som hade en som gick sämre när man drog ut kontakten men dom testade ändå att byta och det var då felet. Så får testa att byta lmm

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
4 september 2023
#7
Hur ser triggerskivan ut på svänghjulet?
Alltså - demontera impulsgivare och rotera motorn medans du kontrollerar skivan.
Gärna med en indikatorklocka om du har något kant vid sidan av hålen att lägga den mot.

Belasta även upp kablaget mellan tändbox och impulsgivare, kontrollera jord.

Hur länge går den när den får nya stift?
Briskstiften som Biltema säljer är det inga fel på.

Up the RA

4 149 Inlägg
5 september 2023
#8
Jesper328 skrev:
Hur ser triggerskivan ut på svänghjulet?
Alltså - demontera impulsgivare och rotera motorn medans du kontrollerar skivan.
Gärna med en indikatorklocka om du har något kant vid sidan av hålen att lägga den mot.

Belasta även upp kablaget mellan tändbox och impulsgivare, kontrollera jord.

Hur länge går den när den får nya stift?
Briskstiften som Biltema säljer är det inga fel på.

Min erfarenhet av Brisk är precis tvärt om!
Flera gånger på framförallt gamla volvo B230 så får man gnista men det tänder inte ändå!

Så jag undviker iaf Brisk som pesten....


Diagnostekniker
2 717 Inlägg
5 september 2023
#9
zemet skrev:
Jesper328 skrev:
Hur ser triggerskivan ut på svänghjulet?
Alltså - demontera impulsgivare och rotera motorn medans du kontrollerar skivan.
Gärna med en indikatorklocka om du har något kant vid sidan av hålen att lägga den mot.

Belasta även upp kablaget mellan tändbox och impulsgivare, kontrollera jord.

Hur länge går den när den får nya stift?
Briskstiften som Biltema säljer är det inga fel på.

Min erfarenhet av Brisk är precis tvärt om!
Flera gånger på framförallt gamla volvo B230 så får man gnista men det tänder inte ändå!

Så jag undviker iaf Brisk som pesten....

Jaha, det var som fan. big_smile
De har funkat bra för mig på B230, både med original tändsystem och med ombyggt.
Trimmat och orört.

Men men, jag kan ha haft tur, eller så har du haft otur.

Up the RA

12 Inlägg
12 september 2023
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Hur ser triggerskivan ut på svänghjulet?
Alltså - demontera impulsgivare och rotera motorn medans du kontrollerar skivan.
Gärna med en indikatorklocka om du har något kant vid sidan av hålen att lägga den mot.

Belasta även upp kablaget mellan tändbox och impulsgivare, kontrollera jord.

Hur länge går den när den får nya stift?
Briskstiften som Biltema säljer är det inga fel på.

Löste det. Fördelaren hade blivit kass och gjorde nog så stiften inte fick tillräcklig gnista och tillslut gick sönder. Så efter byta av fördelarna och stift gick han bra igen


Sök