9 september 2023
Trådstartare
Hej!
Jag har noll koll på bilar och bilproblem, så tänkte om jag kunde få lite hjälp av er kunniga🥹
Jag råkade köra min bil i lite för djupt vatten då när det var översvämningar här i trakterna… Efter det lät min bil väldigt konstigt när den växlade. Så jag kontaktade försäkringsbolaget och fick lämna in bilen på en verkstad som dem har avtal med.
Verkstaden ringde upp efter de hade felsökt bilen och sa att det var bromsoket på ena sidan som kärvade och frågade om de fick byta det. Jag ifrågasatte om de var säkra på att det var det som gjorde att den växlade konstigt, eftersom det verkade lite långsökt… Det var dem, så då lät jag dem byta det. De ringde sedan upp och sa att även det bromsoket på andra sidan var dåligt, så de behövde byta det med.
Hela kalaset gick på 15000kr (!!) och de sa själva att detta problemet kan inte ha orsakats av vatten. Vilket jag tyckte var konstigt eftersom det var efter det problemet började… De sa även att de hade provkört bilen nu efteråt och att de hade inte hört något konstigt.
Så jag betalade summan i tron att problemet var löst, men redan när jag åkte hem så lät den likadant som tidigare. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra då, jag tänkte att det kanske ger sig efter en stund då eftersom de sa att det var lagat. Men det gjorde det inte. Tillslut åkte jag till en annan verkstad som kollade om det fanns några felkoder, vilket det gjorde. Det var på kopplingsadaptionen och haldex pumpen.
Känner mig ganska lurad av första verkstaden då dem inte verkar ha felsökt bilen ordentligt. De kan ju inte ens ha kollat felkoder eller provkört den.
Vad gör jag nu? Har jag några rättigheter i detta? Jag godkände ju att de skulle byta bromsoken men det var eftersom de sa att det skulle lösa problemet som jag lämnade in bilen för. Kan absolut vara så att de behövde bytas, men det löste inte problemet som jag lämnade in bilen för från första början.
Mvh Linnea