9 september 2023
Trådstartare
Hej!
Jag har haft en Volkswagen Golf Mk5 på 15000 milservice och där noterades sot vid EGR-ventilen. Ingen varningslampa har tänts och bilen går jämnt vid tomgång, hackar inte eller ger dålig effekt vid gaspådrag, fenomen som jag annars har läst skadad eller sunkig EGR-ventil kan orsaka. Så inga symptom direkt men jag blir däremot lite orolig med tanke på EGR-problem runt mitt miltal för VAG-bilar.
Något som förvirrat mig är en del höga servicekostnader här samtidigt som jag har sett inte alltför invecklade YouTube-klipp där jag nästan själv är på vippen att ta mig an det här?? Beror detta mycket på bilmodell? Vet någon vad endast en rengöring (ej byte) av ventil i första hand skulle kosta på verkstad för en VW Golf Mk5? Ingen varningslampa så jag antar sensor visar den är hel men jag är oroad att förhållandena för den inte är de bästa. Jag ska strax ner och titta på hur det egentligen ser ut under huven -- har sett nu var den bör sitta.
Senast redigerat av jonor (9 september 2023)