2949
Sök

Däcktrycksvarnare

254 Inlägg
10 september 2023
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo XC60, årsmodell 2019. I påsk när jag var påväg upp till fjället så började bilen varna för lågt däcktryck efter ungefär halva vägen och sen blev bilen väldigt stötig också, kunde inte göra så mycket just då. När jag kom hem så åkte jag på Macken,  men då har dom så dålig däcktrycksmätare så man kan bara fylla på luft och aldrig se hur mycket luft det är i däcken. Men jag fyllde iallafall på enligt rekommendationer som finns, men bilen kändes fortfarande stötig. Nån vecka senare bytte jag till sommardäcken och då har inte bilen varit stötig, så jag började fundera på om det kanske kunde vara pyspunka på nåt av vinterdäcken, som gjorde att den började varna för däcktrycket och att den blev stötig. Men nu kollade jag luften för nån vecka sen, efter att dom legat i garaget hela sommaren, hade det varit pyspunka så borde det ju varit mindre luft i nåt av däcken, men det var lika mycket luft i alla däcken.

Nån som har nåt förslag på vad det skulle kunna bero på att den började varna för lågt däcktryck och varför bilen började kännas stötig? Den borde väl inte varna om inte däcktrycket förändras? Var den stötig på grund av lågt tryck i däcken så borde den ha känts mindre stötig efter jag kollade och fyllde på luft i däcken, vilken den inte gjorde, utan den var lika stötig efteråt. Funderar på om det kan vara nåt med däcken så man behöver köpa nya inför vintern?!

* Voff voff *
10 588 Inlägg
11 september 2023
#2
Icebear skrev:
Jag har en Volvo XC60, årsmodell 2019. I påsk när jag var påväg upp till fjället så började bilen varna för lågt däcktryck efter ungefär halva vägen och sen blev bilen väldigt stötig också, kunde inte göra så mycket just då. När jag kom hem så åkte jag på Macken,  men då har dom så dålig däcktrycksmätare så man kan bara fylla på luft och aldrig se hur mycket luft det är i däcken. Men jag fyllde iallafall på enligt rekommendationer som finns, men bilen kändes fortfarande stötig. Nån vecka senare bytte jag till sommardäcken och då har inte bilen varit stötig, så jag började fundera på om det kanske kunde vara pyspunka på nåt av vinterdäcken, som gjorde att den började varna för däcktrycket och att den blev stötig. Men nu kollade jag luften för nån vecka sen, efter att dom legat i garaget hela sommaren, hade det varit pyspunka så borde det ju varit mindre luft i nåt av däcken, men det var lika mycket luft i alla däcken.

Nån som har nåt förslag på vad det skulle kunna bero på att den började varna för lågt däcktryck och varför bilen började kännas stötig? Den borde väl inte varna om inte däcktrycket förändras? Var den stötig på grund av lågt tryck i däcken så borde den ha känts mindre stötig efter jag kollade och fyllde på luft i däcken, vilken den inte gjorde, utan den var lika stötig efteråt. Funderar på om det kan vara nåt med däcken så man behöver köpa nya inför vintern?!

Om man kör med för lågt tryck så blir ju bilen om något mjukare att köra, inte stötigare. Iaf tills luften är så slut att fälgen slår igenom, då blir det förstås stötigare...

Däremot kan ju vad som helst hända med däcket om du körde en hel fjällresa med för lågt tryck och sedan fyllde på utan att veta till vilket tryck... Du måste ju rimligen passerat MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

254 Inlägg
11 september 2023
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Jag har en Volvo XC60, årsmodell 2019. I påsk när jag var påväg upp till fjället så började bilen varna för lågt däcktryck efter ungefär halva vägen och sen blev bilen väldigt stötig också, kunde inte göra så mycket just då. När jag kom hem så åkte jag på Macken,  men då har dom så dålig däcktrycksmätare så man kan bara fylla på luft och aldrig se hur mycket luft det är i däcken. Men jag fyllde iallafall på enligt rekommendationer som finns, men bilen kändes fortfarande stötig. Nån vecka senare bytte jag till sommardäcken och då har inte bilen varit stötig, så jag började fundera på om det kanske kunde vara pyspunka på nåt av vinterdäcken, som gjorde att den började varna för däcktrycket och att den blev stötig. Men nu kollade jag luften för nån vecka sen, efter att dom legat i garaget hela sommaren, hade det varit pyspunka så borde det ju varit mindre luft i nåt av däcken, men det var lika mycket luft i alla däcken.

Nån som har nåt förslag på vad det skulle kunna bero på att den började varna för lågt däcktryck och varför bilen började kännas stötig? Den borde väl inte varna om inte däcktrycket förändras? Var den stötig på grund av lågt tryck i däcken så borde den ha känts mindre stötig efter jag kollade och fyllde på luft i däcken, vilken den inte gjorde, utan den var lika stötig efteråt. Funderar på om det kan vara nåt med däcken så man behöver köpa nya inför vintern?!

Om man kör med för lågt tryck så blir ju bilen om något mjukare att köra, inte stötigare. Iaf tills luften är så slut att fälgen slår igenom, då blir det förstås stötigare...

Däremot kan ju vad som helst hända med däcket om du körde en hel fjällresa med för lågt tryck och sedan fyllde på utan att veta till vilket tryck... Du måste ju rimligen passerat MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?

Jo, men nu blev bilen stötigare, minsta lilla gupp på vägen kändes.

Varför ska man behöva passera MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?? Det beror väl på var man bor och till vilket fjäll man åker till?! Från där jag bor till dit vi åkte är det ungefär 11 mil, hur kan du tro att det skulle finnas så många mackar på den sträckan?

Det är väl klart att jag visste TILL vilket tryck jag fyllde. Men däcktrycks påfyllaren som finns på macken visar inte hur mycket det är i däcket, utan man anger vilket tryck det ska vara, sen piper det när det har kommit upp till det inställda däcktrycket.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
11 september 2023
#4
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Jag har en Volvo XC60, årsmodell 2019. I påsk när jag var påväg upp till fjället så började bilen varna för lågt däcktryck efter ungefär halva vägen och sen blev bilen väldigt stötig också, kunde inte göra så mycket just då. När jag kom hem så åkte jag på Macken,  men då har dom så dålig däcktrycksmätare så man kan bara fylla på luft och aldrig se hur mycket luft det är i däcken. Men jag fyllde iallafall på enligt rekommendationer som finns, men bilen kändes fortfarande stötig. Nån vecka senare bytte jag till sommardäcken och då har inte bilen varit stötig, så jag började fundera på om det kanske kunde vara pyspunka på nåt av vinterdäcken, som gjorde att den började varna för däcktrycket och att den blev stötig. Men nu kollade jag luften för nån vecka sen, efter att dom legat i garaget hela sommaren, hade det varit pyspunka så borde det ju varit mindre luft i nåt av däcken, men det var lika mycket luft i alla däcken.

Nån som har nåt förslag på vad det skulle kunna bero på att den började varna för lågt däcktryck och varför bilen började kännas stötig? Den borde väl inte varna om inte däcktrycket förändras? Var den stötig på grund av lågt tryck i däcken så borde den ha känts mindre stötig efter jag kollade och fyllde på luft i däcken, vilken den inte gjorde, utan den var lika stötig efteråt. Funderar på om det kan vara nåt med däcken så man behöver köpa nya inför vintern?!

Om man kör med för lågt tryck så blir ju bilen om något mjukare att köra, inte stötigare. Iaf tills luften är så slut att fälgen slår igenom, då blir det förstås stötigare...

Däremot kan ju vad som helst hända med däcket om du körde en hel fjällresa med för lågt tryck och sedan fyllde på utan att veta till vilket tryck... Du måste ju rimligen passerat MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?

Jo, men nu blev bilen stötigare, minsta lilla gupp på vägen kändes.

Varför ska man behöva passera MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?? Det beror väl på var man bor och till vilket fjäll man åker till?! Från där jag bor till dit vi åkte är det ungefär 11 mil, hur kan du tro att det skulle finnas så många mackar på den sträckan?

Det är väl klart att jag visste TILL vilket tryck jag fyllde. Men däcktrycks påfyllaren som finns på macken visar inte hur mycket det är i däcket, utan man anger vilket tryck det ska vara, sen piper det när det har kommit upp till det inställda däcktrycket.

Enda sättet det kan bli stötigare är ju om trycket i däcket ökar (vilket det iofs gör i lite grann vid körning, men oftast inte märkbart) eller om trycket försvinner och du kör på fälgen... Det kan inte bli stötigare av att trycket minskar och trycket brukar normalt sett inte öka så pass mycket att bilen blir stötig, då skulle det krävas en rejäl tryckökning.

Eftersom du inte skriver hur långt du körde så gjorde jag ett antagande utifrån att du skrev att du körde till "fjället" att det handlade om en resa. Oavsett är 10+ mil långt att köra med lysande däcktrycksvarning så att vad som helst kan hänt med däcket kvarstår...

Du fick ingen känsla för hur mycket luft som pumpades i när du fyllde på? Pep det direkt eller pumpade den ett flertal gånger tex innan det pep? Fyllde den på olika mycket i däcken eller ungefär lika i alla? Pumpade du däcken när dom var kalla?

Hursom, blev bilen väldigt stötig beror det på andra saker än att ett eller flera hjul tappat lite tryck.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

254 Inlägg
11 september 2023
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Brådhis skrev:

Om man kör med för lågt tryck så blir ju bilen om något mjukare att köra, inte stötigare. Iaf tills luften är så slut att fälgen slår igenom, då blir det förstås stötigare...

Däremot kan ju vad som helst hända med däcket om du körde en hel fjällresa med för lågt tryck och sedan fyllde på utan att veta till vilket tryck... Du måste ju rimligen passerat MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?

Jo, men nu blev bilen stötigare, minsta lilla gupp på vägen kändes.

Varför ska man behöva passera MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?? Det beror väl på var man bor och till vilket fjäll man åker till?! Från där jag bor till dit vi åkte är det ungefär 11 mil, hur kan du tro att det skulle finnas så många mackar på den sträckan?

Det är väl klart att jag visste TILL vilket tryck jag fyllde. Men däcktrycks påfyllaren som finns på macken visar inte hur mycket det är i däcket, utan man anger vilket tryck det ska vara, sen piper det när det har kommit upp till det inställda däcktrycket.

Enda sättet det kan bli stötigare är ju om trycket i däcket ökar (vilket det iofs gör i lite grann vid körning, men oftast inte märkbart) eller om trycket försvinner och du kör på fälgen... Det kan inte bli stötigare av att trycket minskar och trycket brukar normalt sett inte öka så pass mycket att bilen blir stötig, då skulle det krävas en rejäl tryckökning.

Eftersom du inte skriver hur långt du körde så gjorde jag ett antagande utifrån att du skrev att du körde till "fjället" att det handlade om en resa. Oavsett är 10+ mil långt att köra med lysande däcktrycksvarning så att vad som helst kan hänt med däcket kvarstår...

Du fick ingen känsla för hur mycket luft som pumpades i när du fyllde på? Pep det direkt eller pumpade den ett flertal gånger tex innan det pep? Fyllde den på olika mycket i däcken eller ungefär lika i alla? Pumpade du däcken när dom var kalla?

Hursom, blev bilen väldigt stötig beror det på andra saker än att ett eller flera hjul tappat lite tryck.

Med blotta ögat såg man ingen större skillnad på däcken, det syndes alltså inte speciellt mycket att det var mindre luft i nåt av däcken. Men bilen kändes ändå stötig. Men det är ju som sagt svårt att se vilket däcktryck det är i däcken om det inte finns nån mätare man kan se det på.

Åkte till macken på morgonen efter jag kom hem, och jag bor inte speciellt långt ifrån, så däcken var kalla när jag fyllde på. På dom flesta däcken pep det nog i stort sett direkt, men jag har för mig att den fyllde på lite mer i nåt av däcken.

Nu när jag har haft sommardäcken går bilen hur mjukt och fint som helst på vägen, så det känns ju som det borde ha blivit nåt med vinterdäcken som gör att det blev stötigare.

1 109 Inlägg
11 september 2023
#6
Det är inte så att det alltid varit lite stötigt med vinterdäcken, men att du "känner efter" lite mer nu efter att varningslampan lös?

Om du inte kunde se nån märkbar skillnad på däcken innan och efter pumpning bör inte trycket varit farligt lågt, tycker jag.


254 Inlägg
11 september 2023
Trådstartare
#7
Steff240 skrev:
Det är inte så att det alltid varit lite stötigt med vinterdäcken, men att du "känner efter" lite mer nu efter att varningslampan lös?

Om du inte kunde se nån märkbar skillnad på däcken innan och efter pumpning bör inte trycket varit farligt lågt, tycker jag.

Visst är det lite stötigare med vinterdäcken, men det började kännas mer stötigt efter att den varnade för lågt däcktryck. Och att jag skulle känna efter mer efter att den började varna tror jag inte på, eftersom det var fler i bilen som också upplevde att den blev stötigare

254 Inlägg
12 september 2023
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Om man kör med för lågt tryck så blir ju bilen om något mjukare att köra, inte stötigare. Iaf tills luften är så slut att fälgen slår igenom, då blir det förstås stötigare...

Däremot kan ju vad som helst hända med däcket om du körde en hel fjällresa med för lågt tryck och sedan fyllde på utan att veta till vilket tryck... Du måste ju rimligen passerat MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?

Jo, men nu blev bilen stötigare, minsta lilla gupp på vägen kändes.

Varför ska man behöva passera MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?? Det beror väl på var man bor och till vilket fjäll man åker till?! Från där jag bor till dit vi åkte är det ungefär 11 mil, hur kan du tro att det skulle finnas så många mackar på den sträckan?

Det är väl klart att jag visste TILL vilket tryck jag fyllde. Men däcktrycks påfyllaren som finns på macken visar inte hur mycket det är i däcket, utan man anger vilket tryck det ska vara, sen piper det när det har kommit upp till det inställda däcktrycket.

Enda sättet det kan bli stötigare är ju om trycket i däcket ökar (vilket det iofs gör i lite grann vid körning, men oftast inte märkbart) eller om trycket försvinner och du kör på fälgen... Det kan inte bli stötigare av att trycket minskar och trycket brukar normalt sett inte öka så pass mycket att bilen blir stötig, då skulle det krävas en rejäl tryckökning.

Eftersom du inte skriver hur långt du körde så gjorde jag ett antagande utifrån att du skrev att du körde till "fjället" att det handlade om en resa. Oavsett är 10+ mil långt att köra med lysande däcktrycksvarning så att vad som helst kan hänt med däcket kvarstår...

Du fick ingen känsla för hur mycket luft som pumpades i när du fyllde på? Pep det direkt eller pumpade den ett flertal gånger tex innan det pep? Fyllde den på olika mycket i däcken eller ungefär lika i alla? Pumpade du däcken när dom var kalla?

Hursom, blev bilen väldigt stötig beror det på andra saker än att ett eller flera hjul tappat lite tryck.

Om det beror på andra saker att bilen blev stötig än att ett eller flera hjul tappat lite tryck, så är det ju lite konstigt att stötigheten kom samtidigt som däcktrycksvarningen larmade om lågt däcktryck, det borde ju ha nån form av samband då det som sagt kom samtidigt.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
12 september 2023
#9
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Jo, men nu blev bilen stötigare, minsta lilla gupp på vägen kändes.

Varför ska man behöva passera MÄNGDER med mackar på vägen från fjällen?? Det beror väl på var man bor och till vilket fjäll man åker till?! Från där jag bor till dit vi åkte är det ungefär 11 mil, hur kan du tro att det skulle finnas så många mackar på den sträckan?

Det är väl klart att jag visste TILL vilket tryck jag fyllde. Men däcktrycks påfyllaren som finns på macken visar inte hur mycket det är i däcket, utan man anger vilket tryck det ska vara, sen piper det när det har kommit upp till det inställda däcktrycket.

Enda sättet det kan bli stötigare är ju om trycket i däcket ökar (vilket det iofs gör i lite grann vid körning, men oftast inte märkbart) eller om trycket försvinner och du kör på fälgen... Det kan inte bli stötigare av att trycket minskar och trycket brukar normalt sett inte öka så pass mycket att bilen blir stötig, då skulle det krävas en rejäl tryckökning.

Eftersom du inte skriver hur långt du körde så gjorde jag ett antagande utifrån att du skrev att du körde till "fjället" att det handlade om en resa. Oavsett är 10+ mil långt att köra med lysande däcktrycksvarning så att vad som helst kan hänt med däcket kvarstår...

Du fick ingen känsla för hur mycket luft som pumpades i när du fyllde på? Pep det direkt eller pumpade den ett flertal gånger tex innan det pep? Fyllde den på olika mycket i däcken eller ungefär lika i alla? Pumpade du däcken när dom var kalla?

Hursom, blev bilen väldigt stötig beror det på andra saker än att ett eller flera hjul tappat lite tryck.

Om det beror på andra saker att bilen blev stötig än att ett eller flera hjul tappat lite tryck, så är det ju lite konstigt att stötigheten kom samtidigt som däcktrycksvarningen larmade om lågt däcktryck, det borde ju ha nån form av samband då det som sagt kom samtidigt.

Ett däck som tappar tryck, dvs trycket blir lägre, kommer att få sämre bärighet, detta i sin tur innebär att däcket sjunker ihop under bilens vikt. När däcket sjunker ihop upplevs det mjukare. Jämför med en fotboll som du pumpar hårt eller bara halvt, ställer du dig på den så kommer den halvt pumpade att kännas betydligt mjukare. Samma sak med ditt däck, när luften försvinner så blir däcket mjukare, inte hårdare. Det kan alltså rent fysiskt inte bli stötigare att köra bilen när trycket sjunker.

Du har inte tex någon aktiv fjädring på bilen som kan strula?
Senast redigerat av Brådhis (12 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

254 Inlägg
13 september 2023
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Enda sättet det kan bli stötigare är ju om trycket i däcket ökar (vilket det iofs gör i lite grann vid körning, men oftast inte märkbart) eller om trycket försvinner och du kör på fälgen... Det kan inte bli stötigare av att trycket minskar och trycket brukar normalt sett inte öka så pass mycket att bilen blir stötig, då skulle det krävas en rejäl tryckökning.

Eftersom du inte skriver hur långt du körde så gjorde jag ett antagande utifrån att du skrev att du körde till "fjället" att det handlade om en resa. Oavsett är 10+ mil långt att köra med lysande däcktrycksvarning så att vad som helst kan hänt med däcket kvarstår...

Du fick ingen känsla för hur mycket luft som pumpades i när du fyllde på? Pep det direkt eller pumpade den ett flertal gånger tex innan det pep? Fyllde den på olika mycket i däcken eller ungefär lika i alla? Pumpade du däcken när dom var kalla?

Hursom, blev bilen väldigt stötig beror det på andra saker än att ett eller flera hjul tappat lite tryck.

Om det beror på andra saker att bilen blev stötig än att ett eller flera hjul tappat lite tryck, så är det ju lite konstigt att stötigheten kom samtidigt som däcktrycksvarningen larmade om lågt däcktryck, det borde ju ha nån form av samband då det som sagt kom samtidigt.

Ett däck som tappar tryck, dvs trycket blir lägre, kommer att få sämre bärighet, detta i sin tur innebär att däcket sjunker ihop under bilens vikt. När däcket sjunker ihop upplevs det mjukare. Jämför med en fotboll som du pumpar hårt eller bara halvt, ställer du dig på den så kommer den halvt pumpade att kännas betydligt mjukare. Samma sak med ditt däck, när luften försvinner så blir däcket mjukare, inte hårdare. Det kan alltså rent fysiskt inte bli stötigare att köra bilen när trycket sjunker.

Du har inte tex någon aktiv fjädring på bilen som kan strula?

Ja, det är väl ganska självklart att ett däck som tappar tryck, dvs trycket blir lägre, ger sämre bärighet och att däcket då sjunker ihop under bilens vikt, och när däcket sjunker ihop så upplevs det mjukare, det är ju inget konstigt med det. Det är ju egentligen ganska logiskt. Däremot kan iallafall jag tycka att ett däck som har läckt ut luft och fått ett lägre tryck, och därmed blivit mjukare, borde ge en stötigare och sämre komfort än ett däck som har "rätt" däcktryck.

Att det ska vara nån fjädring som strular har jag svårt att tro, isåfall skulle bilen kännas stötig med sommardäcken också, men det gör den inte. Och sen skulle ju inte däcktrycksvarnaren larma om låg däcktryck om det hade varit fjädringen som strular...
Senast redigerat av Icebear (13 september 2023)

1 109 Inlägg
13 september 2023
#11
Kan det vara så att du kört med däcktryck som varit på gränsen till för lågt länge? Lågt däcktryck ger mjukare gång. Isåfall kanske bilen upplevs stötigare nu när ett eller flera däck fått högre, och rätt, tryck.

Det här resonemanget hänger dock på att dina sensorer inte varnar förrän trycket är ordentligt lågt, typ neråt 1 bar. Ingen aning om hur det funkar på din bil.



Sök