Har den stått länge?
Kondensfukt i motorn brukar bli goja under locket, men det försvinner med riktigt varmkörning. Blir det värre kan det vara kylvätska. Topplockspackningen är INTE ett vanligt fel på Volvos vitblockare, men naturligtvis fullt möjligt. Flera, men inte alla har också en värmeväxlare för olja och kylvätska bakpå oljetråget. Sådan som blandar motorolja och kylvätska är vanligare.
Värmeelementet är också otroligt vanligt med läckage på dom modellerna. Så kylvätskan kan ha tagit vägen på många ställen.
Går motorn ojämnt osv, skall alltid fördelarlock, rotor och tändkablar inspekteras NOGA innan man gör annat.
Dålig IAT sensor (den du nämner) kan få bilen att gå för fett i varmare väder.
Är felkoden aktiv ännu eftet radering är den nog kass. Annars kan det bli felkod om den kopplas loss bara och luras. Felkoder raderar inte sig själva bara för felet är borta utan loggas.
Senast redigerat av Mossan1 (16 september 2023)