4403
Sök

Volvo S70 -98 ryker vitt och ojämn tomgång

27 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
#1
Hej! Jag köpte nyligen en Volvo s70 1998 2.0 10v som inte startade men löste sig med ny tändspole. Igår, innan jag skulle starta den märkte jag att expansionskärlet var helt tomt på kylarvätska så jag fyllde på ny. När jag startat den märkte jag att tomgången var något ojämn och låg. Efter att jag läste ut felkoderna fick jag 1-2-2 vilket är insugsluftstempgivare. Efter lite googlande verkar det som att defekt mat-givare kan orsaka liknande symptom så ska beställa ny sådan. Men när man ger lite gas så stabiliserar sig tomgång i ca 10 sek innan den börjar gå ojämnt igen. En annan sak jag la märke till var att den började ryka lite vitt efter några minuter på tomgång. Röken luktade inget annat än avgaser. Något annat jag tyckte var konstigt var att när jag köpte den och lyfte på oljepåfyllningslocket var det lite olja på den och den såg helt okej ut. Men igår när jag lyfte på locket igen efter att motorn stått på tomgång en stund var undersidan av locket täckt av vit gräddaktig olja. Vad kan felet vara? Topplockspackning?
Senast redigerat av Noahh (16 september 2023)

27 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
#2
Gjorde nyss ett komptest och hade 13 bar på alla cylindrar, kan det fortfarande vara topplockspackningen som gjort sitt?
Senast redigerat av Noahh (16 september 2023)

3 207 Inlägg
16 september 2023
#3
Har den stått länge?
Kondensfukt i motorn brukar bli goja under locket, men det försvinner med riktigt varmkörning.  Blir det värre kan det vara kylvätska. Topplockspackningen är INTE ett vanligt fel på Volvos vitblockare, men naturligtvis fullt möjligt.  Flera, men inte alla har också en värmeväxlare för olja och kylvätska bakpå oljetråget. Sådan som blandar motorolja och kylvätska är vanligare.
Värmeelementet är också otroligt vanligt med läckage på dom modellerna. Så kylvätskan kan ha tagit vägen på många ställen.

Går motorn ojämnt osv, skall alltid fördelarlock, rotor och tändkablar inspekteras NOGA innan man gör annat.

Dålig IAT sensor (den du nämner) kan få bilen att gå för fett i varmare väder.
Är felkoden aktiv ännu eftet radering är den nog kass.  Annars kan det bli felkod om den kopplas loss bara och luras.  Felkoder raderar inte sig själva bara för felet är borta utan loggas.
Senast redigerat av Mossan1 (16 september 2023)

2 405 Inlägg
16 september 2023
#4
Mossan1 skrev:
Flera, men inte alla har också en värmeväxlare för olja och kylvätska bakpå oljetråget.

Det blev infört först -99 med "nya" motorn. Dom äldre har oljekylaren i kylaren.
Betyder förståss inte att den inte kan gå sönder och blanda vattnet med oljan, det händer ju. Men det brukar i regel inte följa med i förbränningen då(=vita avgaser).


27 Inlägg
16 september 2023
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Har den stått länge?
Kondensfukt i motorn brukar bli goja under locket, men det försvinner med riktigt varmkörning.  Blir det värre kan det vara kylvätska. Topplockspackningen är INTE ett vanligt fel på Volvos vitblockare, men naturligtvis fullt möjligt.  Flera, men inte alla har också en värmeväxlare för olja och kylvätska bakpå oljetråget. Sådan som blandar motorolja och kylvätska är vanligare.
Värmeelementet är också otroligt vanligt med läckage på dom modellerna. Så kylvätskan kan ha tagit vägen på många ställen.

Går motorn ojämnt osv, skall alltid fördelarlock, rotor och tändkablar inspekteras NOGA innan man gör annat.

Dålig IAT sensor (den du nämner) kan få bilen att gå för fett i varmare väder.
Är felkoden aktiv ännu eftet radering är den nog kass.  Annars kan det bli felkod om den kopplas loss bara och luras.  Felkoder raderar inte sig själva bara för felet är borta utan loggas.

Ja bilen har stått ett väldigt bra tag innan jag köpte den och jag har enbart låtit den stå på tomgång ett tag, ska ta en längre tur när jag konstaterat att bilen är körduglig i övrigt. Provade att rensa felkoden och den kom tillbaka så jag tar och beställer en ny sådan givare då den inte kostade många kronor.

3 207 Inlägg
17 september 2023
#6
Jag tycker det är för tidigt att dra några slutsatser ALLS av vitröken och smeten i locket i det här läget.
Röken kan absolut vara att avgasröret blev varmt för första gången på mycket  länge så kondensfukt och annat kokar bort, och samma med kondensfukt I motorn som visar sig i oljelocket.

Några riktiga varmkörningar senare får vi se.

IAT sensorn ska ju bytas givetvis.

Kolla också under golvmattorna fram så det inte är kylvätska där.  Elementet och/eller dess anslutning är en väldigt vanlig felkälla på dom bilarna.
Läcker ofta i anslutningen som är utanför själva boxen med luftflödet och ger därför inte alltid den söta glykoldoften från luften ur munstyckena.
Oavsett relaterat till övriga problemen eller ej är det värt att ha koll på.
Senast redigerat av Mossan1 (17 september 2023)

27 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#7
Bytte nyss iat givaren och felkoden försvann. Däremot går bilen mer eller mindre som förut. Möjligtvis lite bättre men har ungefär samma symptom som innan då den har en tomgång runt 6-800 rpm och går lite ojämnt men så fort man ger lite gas så blir tomgången betydligt bättre och är på ca 8-1000 rpm. Jag tog loss slangen från luftburken till gasspjället och där var det väldigt fuktig. Både inuti och utanpå. Gissar att det inte ska vara så. Är det svårt att ta isär och rengöra gasspjället?
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247366/247366-4ffa343cae62f7d39959d8bd4a45787c.jpg

27 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
#8
Rev ner hela gasspjället och rengjorde så gott jag kunde. Var av någon anledning en del olja i röret som satt på gasspjället. Men när jag tog loss tomgångsmotorn verkar den vara helt stum. Försökte smörja upp med lite 5-56 men ingenting hände. Kan detta vara anledningen till den oroliga tomgången?

https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247366/247366-239eb1afc7cbd7789bd59c27c3e29400.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247366/247366-43f804eb8aa6e786f2101e342b6bd49f.jpg

27 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
#9
Fick ihop allt igen och motorn går precis som förut. Har provat att koppla ur tomgångsmotorn när motorn var igång och det vart ingen skillnad alls i hur motorn betedde sig. Gissar att det är den som spökar då, ska försöka få tag på en bättre begagnad.

3 207 Inlägg
23 september 2023
#10
Tomgångsmotorn måste gå. Annars blir det knas.

Gamla manuella spjället (med gasvire) behöver inte rengöras som det elektroniska. (Utan gasvire)
Däremot sitter en TPS sensor på sidan som ska funka, men den är nog inte felet här.

27 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Tomgångsmotorn måste gå. Annars blir det knas.

Gamla manuella spjället (med gasvire) behöver inte rengöras som det elektroniska. (Utan gasvire)
Däremot sitter en TPS sensor på sidan som ska funka, men den är nog inte felet här.

Aha okej, men visst borde tomgången ändras om man drar ut kontakten till tomgångsmotorn om den fungerar?

3 207 Inlägg
24 september 2023
#12
Noahh skrev:
visst borde tomgången ändras om man drar ut kontakten till tomgångsmotorn om den fungerar?

Ja. Frågan är om den inte borde stanna rent av.
Någon kan ju ha justerat gasspjället att inte stänga helt, eftersom den fortsätter gå. Antingen som oseriös workaround eller i okunskap om vad grundfelet är.
Tomgångsmotorn är den som ska förse med luft med stängt spjäll.  För jämn tomgång.

Jag har för mig man ska höra den surra med tändning på, men nu är det faktiskt länge sedan jag höll på med en bil med tomgångsmotor.
Du kan ju mäta om den får ström.
Senast redigerat av Mossan1 (24 september 2023)

27 Inlägg
24 september 2023
Trådstartare
#13
Mossan1 skrev:
Noahh skrev:
visst borde tomgången ändras om man drar ut kontakten till tomgångsmotorn om den fungerar?

Ja. Frågan är om den inte borde stanna rent av.
Någon kan ju ha justerat gasspjället att inte stänga helt, eftersom den fortsätter gå. Antingen som oseriös workaround eller i okunskap om vad grundfelet är.
Tomgångsmotorn är den som ska förse med luft med stängt spjäll.  För jämn tomgång.

Jag har för mig man ska höra den surra med tändning på, men nu är det faktiskt länge sedan jag höll på med en bil med tomgångsmotor.
Du kan ju mäta om den får ström.

Jag mätte och den får 12v med tändning på så där borde inte felet ligga. Har för mig att tomgångsmotorn ska vara helt stängd utan spänning och sedan öppna, så kan nog stämma att någon manuellt öppnat den som en temporär lagning. Vet inte om det finns så mycket annat att göra än att köpa en ny.

2 405 Inlägg
24 september 2023
#14
Mossan1 skrev:
Jag har för mig man ska höra den surra med tändning på

Du har för dig alldeles korrekt smile

Andra saker som kan få bilen att gå utan tomgångsmotorn ikopplad är så klart tjuvluft. Det finns ju X antal ställen som kan läcka. Ett berömt ställe är slangen på sidan av insuget, mot servobehållaren, lagom omöjlig att komma åt.


27 Inlägg
26 september 2023
Trådstartare
#15
Nu har jag provkört bilen för första gången sedan jag köpte den. Den går förvånansvärt bra i motorn över 1500 varv, men på tomgången går den fortfarande något oroligt och när man kör iväg skakar bilen väldigt mycket och låter som att den vill dö. Gissar att tomgångsmotorn är boven här. Den vita röken från avgasröret försvann efter några minuters körning vilket är skönt. Dock började det komma en hel del ånga från luft utblåsen som immade igen rutorna på nolltid. Den luktade ingenting och försvann efter att man låtit fläkten stå igång i ca 5 min. Men efter att låtit bilen stå avstängd i bara någon minut och sedan startat den igen kom ångan tillbaka… Kan det vara något liknande här som med avgaserna, typ kondens någonstans?

4 468 Inlägg
27 september 2023
#16
Läckande värmepaket mest troligt!!

27 Inlägg
27 september 2023
Trådstartare
#17
zzr94092 skrev:
Läckande värmepaket mest troligt!!

Ajdå, märkte även att det var blött under golvmattan på förarsidan när jag skulle städa bilen, kan det vara på grund av läckande värmepaket? Skulle det även kunna förklara att expansionskärlet var tomt när jag köpte bilen??

3 207 Inlägg
27 september 2023
#18
Noahh skrev:
Ajdå, märkte även att det var blött under golvmattan på förarsidan när jag skulle städa bilen, kan det vara på grund av läckande värmepaket? Skulle det även kunna förklara att expansionskärlet var tomt när jag köpte bilen??

Svar ja.
Vanligt fel på den bilmodellen.
Dock också ovanligt lätt att byta. Brukar vara en herrans massa jobb att byta element, men inte på dessa.

2 405 Inlägg
27 september 2023
#19
Ja, byta elementet är gjort "på en pisskvart". Volvo lärde sig av sitt misstag från 7/900-serien där man behöver riva halva bilen tongue


27 Inlägg
5 oktober 2023
Trådstartare
#20
Bytte tomgångsmotorn och nu är tomgång som den ska vara. Dock ”baksmäller” den på tomgång lite då och då. Bytte även värmepaketet och nu läcker den inte längre samt försvann kondensen på framrutan.


Sök