3600
Sök

Missljud framvagn Audi A6 C7

8 Inlägg
22 september 2023
Trådstartare
https://youtube.com/shorts/QG6Nn9elZjY? … gGBxKQgXBy

Har fått höra detta ljud i en vecka och börjar bli galen, någon som har en aning vad det kan vara?

506 Inlägg
23 september 2023
Den är nog inte så svår, troligen att dina bromsbelägg är helt nedslitna ned till metallen, du verkar ju ha varningslampa för det tänd i displayen

8 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
Bromsbelägg och skiva bytte jag nyss, lampan lyser för att slitagevarnaren är skadad.  Bromsskölden ligger heller inte och skrapar mot skivan hmm

103 Inlägg
23 september 2023
Om du har bytt ut bromsbelägg och bromsskiva samt även kollat så att inget ligger och skrapar emot så skulle jag kunna tänka mig att det kan handla om fjädersätet eller fjäderbenslagringen. Kanske stötdämparen. Kanske en bussning. Lite gissningar här, då jag inte kan säga exakt. Låter det även när du står still och vrider på ratten?
Jag hade nämligen liknande problem på min bil med oljud ifrån framvagnen. Inte exakt som ditt oljud, men nära på.

8 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
Ljudet kommer och går, oftast i låga hastigheter och vid ojämnheter men kan även komma fram på motorväg.  Aldrig när jag står still och vrider på ratten hmm

8 Inlägg
23 september 2023
Trådstartare
Har även märkt att ljudet försvinner vid inbromsning nu, kan det vara något fel på ok eller glidpinnar?

317 Inlägg
23 september 2023
Med tanke på att du just bytt allt, så skulle jag tippa på att der bromsklossarna som låter. Dom glappar lodrätt. Prova tryck en träflisa eller likande så att dom är helt tajta lodrätt. Pröva kör och se om det låter fortfarande

506 Inlägg
23 september 2023
Om det kom i samband med byte av bromsar och inte fanns innan, så tror jag också att det är där felet kan vara
Alternativt kan en skruvfjäder ha gått av. En bit som ligger nere i "skålen", det kan ge oljud som ibland kommer och går, det hände mig, Det är tydligen vanligt att det sker, enligt Bilprovningen beror det på att den nedre delen ligger och rostar pga fukt, salt och smuts som samlas där och sedan snäpper den av. Det ger en två på besiktningen

3 194 Inlägg
24 september 2023
Ljudet kan ju faktiskt vara vilken led som helst i framvagnen.  Bussning tror jag inte för det blir dovare ljud.
Bromsade ger krafter som "spänner" glappande leden och därför tystnar.
En teori.

Skulle det vara bromsbeläggen på så slät väg har någon slipat dom.  Många slipar utan eftertanke BELÄGGEN om dom går trögt i hållaren, när det ju är HÅLLAREN som rostat och så lyft glidplåtarna. Eller själva oket om designen är sådan.
Naturligtvis är det hållaren/oket som ska putsas till.

Bruten fjäder är troligare än bromsbeläggen.
Senast redigerat av Mossan1 (24 september 2023)

8 Inlägg
24 september 2023
Trådstartare
Bilproblemet skrev:
Med tanke på att du just bytt allt, så skulle jag tippa på att der bromsklossarna som låter. Dom glappar lodrätt. Prova tryck en träflisa eller likande så att dom är helt tajta lodrätt. Pröva kör och se om det låter fortfarande

Testade precis med träflisen och kunde inte höra någon skillnad på ljud tyvärr sad

8 Inlägg
24 september 2023
Trådstartare
krambriw skrev:
Om det kom i samband med byte av bromsar och inte fanns innan, så tror jag också att det är där felet kan vara
Alternativt kan en skruvfjäder ha gått av. En bit som ligger nere i "skålen", det kan ge oljud som ibland kommer och går, det hände mig, Det är tydligen vanligt att det sker, enligt Bilprovningen beror det på att den nedre delen ligger och rostar pga fukt, salt och smuts som samlas där och sedan snäpper den av. Det ger en två på besiktningen

Vart sitter skruvfjädern?

317 Inlägg
24 september 2023
Lyssnade på ljudet igen flera gånger och låter faktiskt som att det kanske är en led som låter. Sen funderade jag även om det skulle kunna vara inre drivknuten.

8 Inlägg
24 september 2023
Trådstartare
Bilproblemet skrev:
Lyssnade på ljudet igen flera gånger och låter faktiskt som att det kanske är en led som låter. Sen funderade jag även om det skulle kunna vara inre drivknuten.

Kan det fortfarande vara det i och med att det blir tyst när man bromsar?

506 Inlägg
25 september 2023

Du skojar va wink

Det är den stora fjädern som sitter runt dina stötdämpare. Kan vara svårt att se om den är av, om man vrider på ratten så hjulen vrids ut kan man lysa och känna efter med handen, jag hittade ett sådant på hustruns A3 vänster fram. Kostar ca 4500 att byta per sida, vi ska in i dag med den för reparation

8 Inlägg
25 september 2023
Trådstartare
krambriw skrev:

Du skojar va wink

Det är den stora fjädern som sitter runt dina stötdämpare. Kan vara svårt att se om den är av, om man vrider på ratten så hjulen vrids ut kan man lysa och känna efter med handen, jag hittade ett sådant på hustruns A3 vänster fram. Kostar ca 4500 att byta per sida, vi ska in i dag med den för reparation

Är inte det spiralfjädern?

Det känns också som en grej som inte skulle bli tyst av inbromsning.

506 Inlägg
26 september 2023
Jag tror faktiskt den korrekta benämningen är skruvfjäder. Åtminstone heter det tydligen så hos auktoriserad verkstad och på bilprovningen

Men vad snackar vi om, du får väl helt enkelt kolla dom. Är dom ok så är det ju bra

317 Inlägg
26 september 2023
Bilprovningen skriver bara t.ex. brusten fjäder vänster fram

506 Inlägg
26 september 2023
Kanske det men när dom berättade det för oss muntligen på plats så användes ordet skruvfjäder. Men det är väl verkligen hårklyveri och inte det viktigaste i den här debatten??

Sök