2865
Sök

Vad är grejjen med manuella växellådor?

671 Inlägg
5 april 2007
#81
lånar tråden lite och frågar varför folk har manuella lådor i dieselbilar?? rolighetsfaktor = 0

Second is the first loser

18 Inlägg
5 april 2007
#82
falloutboy skrev:
simpann skrev:
Sen hur lätt är det att rivstarta med en automat?

beror på vilken motor du har. Med Transen behöver jag knappt fundera på att gasa så släpper det. wink Så det är väldigt lätt att rivstarta med en automat.

Hur lätt är det att rivstarta med en manuell 83as Volvo 245a? Det går men är rätt plågsamt.

Nä jag kan tänka mig att rivstarter är lätt som en plätt med din trans-am men tänker man till lite så är det jäkligt lätt att bruna loss lite på IS med alla bilar *host* Luleå

Livet är bara en lek

684 Inlägg
5 april 2007
#83
Måste också slänga in, att det finns jhu möjligheten med både automat och manuell i samma låda, =sekventiell låda. Där alla kontroll freaks kan styra över varvtal o allt annat.
Dock ser jag på det så här då jag kört båda, (har båda om man räknar med mammas bil wink) att de e rätt skönt att sätta sig ner med en automat o köra,, men i längden rättså tråkigt om man inte drar på vill säga. En manuell låda känns mer naturlig, och svenska folket ska inet bli som jänkarna nu där 85% av befolkningen aldrig kört manuell låda. Där tar dom ffs körkort med automat. Inget ont om dom men skulel vilja se lite mer manuella lådor där. Men åter till sak, ni som vill kombinera manuell med automat, köp sekventiell låda/steptronic o allt vad det heter.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

1 171 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
#84
En nackdel med sekventiella (eller sekventiellwannabes som de flesta är) är att de växlar hårdare pga avsaknaden av såspump (momentomvandlare). En bra teknik som löser detta är de steglösa lådorna som går att sätta i 6 fasta förinställda lägen i manuellt läge. De växlar ju helt mjukt, utan minsta ryck i automatläge och har samtidigt ett snabbt sätt att ändra fasta växlar manuellt. Typ audis Multitronic.


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
5 april 2007
#85
kohler skrev:
lånar tråden lite och frågar varför folk har manuella lådor i dieselbilar?? rolighetsfaktor = 0

pröva köra nyare tyska högvarvade dieslar så får du se att de rätt roligt å

plus att man ska ha manuel när man drar tunga släp så fint me diesel då big_smile

ta man sig inte iväg kan man inte koppla helt enkelt


671 Inlägg
5 april 2007
#86
zoopåse skrev:
En nackdel med sekventiella (eller sekventiellwannabes som de flesta är) är att de växlar hårdare pga avsaknaden av såspump (momentomvandlare). En bra teknik som löser detta är de steglösa lådorna som går att sätta i 6 fasta förinställda lägen i manuellt läge. De växlar ju helt mjukt, utan minsta ryck i automatläge och har samtidigt ett snabbt sätt att ändra fasta växlar manuellt. Typ audis Multitronic.

multitronic är grymt bra! farsan har det i sin A6a.

Second is the first loser

671 Inlägg
5 april 2007
#87
Hertigen skrev:
kohler skrev:
lånar tråden lite och frågar varför folk har manuella lådor i dieselbilar?? rolighetsfaktor = 0

pröva köra nyare tyska högvarvade dieslar så får du se att de rätt roligt å

plus att man ska ha manuel när man drar tunga släp så fint me diesel då big_smile

ta man sig inte iväg kan man inte koppla helt enkelt

okej nyare dieslar kanske är lite roligare men ändå. I vardagsbruk kan se mej själv med en manuell diesel och ett leende på läpparna.

ska jag ha en sportig bil = manuell (eller nån rolig automat)
ska jag ha en komfortabel bil = automat (och gärna diesel)

Second is the first loser

47 Inlägg
5 april 2007
#88
Föredrar automat dels för bekvämligheten dels för att man i 9 fall av 10 piskar upp manuella bilar rätt så duktigt vid rödljusen:)


DFFL
9 020 Inlägg
5 april 2007
#89
Matzon skrev:
Föredrar automat dels för bekvämligheten dels för att man i 9 fall av 10 piskar upp manuella bilar rätt så duktigt vid rödljusen:)

Tillexempel som med min, fullt laddtryck hela tiden (Inte mycket till tryck, men ändå) eftersom att jag har [Kmmer inte ihåg]tronic.
Ligger på 6000v/min från 0-2XXkm/h

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 171 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
#90
Det är helt rätt. Jag vill ha!cool

Synd att inte A3:orna hade multitronic.


1 567 Inlägg
5 april 2007
#91
Jag tycker personligen om att köra manuell låda..Det ger mig olika val beroende på hur jag kör med bilen och känslan att växla ner vid race osv..Samtidigt så är det ju så att man inte tänker på att  man sitter och växlar det blir bara en grej som vilken som helst när man är ute och kör.Tänker inte alls på att jag växlar ibland det är som högerhanden blir en del av växlellådan utan att man märker av det.

Att åka långt med bilen är väl inga problem man ligger ju på högsta växeln för det mesta och det är väl inget jobbigt i det.

Sen är min bil  smått trimmad vilken gör att den är stark på höga växlar så att växla ner behövs inte  jämt.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 436 Inlägg
5 april 2007
#92
Jag är övertygad om att framtidens automatlådor kommer piska alla manuella alternativ i både bränsleekonomi och prestande...

På vissa bilar verkar det faktiskt som att vi redan är där.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 171 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
#93
Jag är övertygad om att framtidens automatlådor kommer piska alla manuella alternativ i både bränsleekonomi och prestande...

Ja det är bara totalekonomin som fattas (inköps och reparationskostnader) och för det krävs det att fler upptäcker hur bra dessa lådor verkligen är...


1 723 Inlägg
5 april 2007
#94
rayboy_9000 skrev:
falloutboy skrev:
simpann skrev:
Sen hur lätt är det att rivstarta med en automat?

beror på vilken motor du har. Med Transen behöver jag knappt fundera på att gasa så släpper det. wink Så det är väldigt lätt att rivstarta med en automat.

Hur lätt är det att rivstarta med en manuell 83as Volvo 245a? Det går men är rätt plågsamt.

Nä jag kan tänka mig att rivstarter är lätt som en plätt med din trans-am men tänker man till lite så är det jäkligt lätt att bruna loss lite på IS med alla bilar *host* Luleå

på is är det ju ingen sport. wink

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
5 april 2007
#95
tänk nu på de som verkligen piskar sin motsvarighet orginal är manuella med automatisk växling typ nya m5


671 Inlägg
5 april 2007
#96
Hertigen skrev:
tänk nu på de som verkligen piskar sin motsvarighet orginal är manuella med automatisk växling typ nya m5

vad menar du manuell med automatisk växling?? paddlar då eller?

Second is the first loser

Smålänning
7 883 Inlägg
5 april 2007
#97
Varför pratar alla om att man ska ha manuell låda när man drar släp? Så jäkla roligt är det inte att byta lameller! Kan jag inte hantera kopplingen? Okej.

Försök själva starta i en brant uppförsbacke med lagom tungt släp och manuell låda utan lågväxel. Den underbara doften av brända lameller... med automat är det bara att gasa.

Dessutom så rekommenderas automat om man kör terrängbil i skogen, då det inte sliter så mycket koppling och det är lättare att manövrera ilen på guppigt underlag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

88 Inlägg
5 april 2007
#98
Dom som inte tycker det är tråkigt med automat kan ju prova köra en riktig bil med V8. okej kan ju tänka mig att en fram hjuls krafsare inte är så spännade med automat men det blir inte direkt roligare med en manuel


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
6 april 2007
#99
m5an har ju koppling och allt och 'vanlig' växellåda men då styr en dator själva växlingen och ja man kan växla manuellt via paddlar.

har du en någorlunda stark diesel eller förkammar diesel så kliver man bara av koplingen lite försiktigt behöver inte slira nå 10 meter eller nå när man start i backe

bla har ni inte lärt er att starta i backe med krycka tex funkar skitfint


Teddan
2 495 Inlägg
6 april 2007
#100
jag kör automat och har alltid gillat bilar med automat.
okej att min gamla M5 var manuell ... men vanliga bilar hallå eller varför röra runt med växelspaken när det kan skötas med elektronik,magnetventiler och ventilpaket.

dom som tycker att automat lådor är sega och sliriga har nog inte kört någon nyare bmw,audi eller mb.
provkör en BMW 335d.... då kan ni ju prata slö eller ?? diesel kombi AUTOMAT som gör 0-100km/h på 6sekunder.... tror inte det finns nån chippad häftig manuell gammal sur häck här inne som kommer ner på  dom tiderna ..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar


Sök