3483
Sök

Rakställa M47 mot rakställd B230

48 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
#1
Om jag fattat det här rätt så tar man och byter till en koppling från en B20 och sätter den på en M47 så blir lådan rakställd?

Forummoderator
26 339 Inlägg
7 oktober 2023
#2
B230, som ju original sitter i Volvo 200/700/900-serien brukar väl vara rakställd från första början så jag förstår inte problemet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 327 Inlägg
7 oktober 2023
#3
Tror det kan handla om lutande motor kontra icke lutande motor.

Men att bara byta koppling fattar jag inte hur det ska ändra något? Menar du sprängkåpa?


5 686 Inlägg
7 oktober 2023
#4
Koppling gör ingen skillnad.

Sprängkåpan som behöver bytas.
Men en B20 M45 sprängkåpa är svår att få tag i och dom som har koll vet att folk betalar bra för den.

Varför ska du ställa motorn lodrätt och köra med M47-låda?
Oftast är det ju för att trimma som man "rakställer" och då håller ändå inte Volvos lådor.


48 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
#5
Mack skrev:
B230, som ju original sitter i Volvo 200/700/900-serien brukar väl vara rakställd från första början så jag förstår inte problemet?

Nej.

48 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
#6
Sorry, jag uttryckte mig slarvigt, jag menade sprängkåpan.
Finns det ingen adapterplatta? Annas får jag vetsa om den.
jag tänkte trimma max 250 hp och jag har inga ambitioner att köra race så det håller nog, annas återstår bara M90-lådan
Senast redigerat av Jbreitholtz (7 oktober 2023)

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
7 oktober 2023
#7
Kör M90, keep it simple.
Annars har jag ett M90 svep och en sexväxlad Getrag. lol

Up the RA

2 397 Inlägg
7 oktober 2023
#8
Mack skrev:
B230, som ju original sitter i Volvo 200/700/900-serien brukar väl vara rakställd från första början så jag förstår inte problemet?

Den lutar ca 20 grader faktiskt wink Rakställning i det här sammanhanget menas att få en lutning av 0 grader(eller nära inpå iaf), och inte som när man t ex rakställer en T5a från en framkraffsare(som, ironiskt nog, också kommer lutandes ca 20 grader med 960 fästen).

Varför gör man detta? Ptja, enda hyffsat vettiga förklaringen jag sett är att "man får plats med större turbo". Är det värt allt jobb att ändra lutningen? ptja... alla är vi olika, jag anser nej iaf tongue


Forummoderator
26 339 Inlägg
7 oktober 2023
#9
Lucif3r skrev:
Mack skrev:
B230, som ju original sitter i Volvo 200/700/900-serien brukar väl vara rakställd från första början så jag förstår inte problemet?

Den lutar ca 20 grader faktiskt wink Rakställning i det här sammanhanget menas att få en lutning av 0 grader(eller nära inpå iaf), och inte som när man t ex rakställer en T5a från en framkraffsare(som, ironiskt nog, också kommer lutandes ca 20 grader med 960 fästen).

Varför gör man detta? Ptja, enda hyffsat vettiga förklaringen jag sett är att "man får plats med större turbo". Är det värt allt jobb att ändra lutningen? ptja... alla är vi olika, jag anser nej iaf tongue

Där ser man.
Fast ska vi verkligen behöva gissa oss fram till vad TS egentligen åsyftar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 397 Inlägg
7 oktober 2023
#10
Mack skrev:
Fast ska vi verkligen behöva gissa oss fram till vad TS egentligen åsyftar?

Äsch då, han skrev ju åtminstonde vad det gällde för motor, så det kunde varit värre wink
(håller dock fullständigt med om att det är förvirrande med samma namn på 2 helt olika saker, men men...)


48 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#11
Mack skrev:
Lucif3r skrev:
Mack skrev:
B230, som ju original sitter i Volvo 200/700/900-serien brukar väl vara rakställd från första början så jag förstår inte problemet?

Den lutar ca 20 grader faktiskt wink Rakställning i det här sammanhanget menas att få en lutning av 0 grader(eller nära inpå iaf), och inte som när man t ex rakställer en T5a från en framkraffsare(som, ironiskt nog, också kommer lutandes ca 20 grader med 960 fästen).

Varför gör man detta? Ptja, enda hyffsat vettiga förklaringen jag sett är att "man får plats med större turbo". Är det värt allt jobb att ändra lutningen? ptja... alla är vi olika, jag anser nej iaf tongue

Där ser man.
Fast ska vi verkligen behöva gissa oss fram till vad TS egentligen åsyftar?

Vet man inte att en B230 lutar så blir det ju svårt, du kanske skall leka gissninglekar nån annanstan?

48 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#12
Aledningen till att jag envisas med M47 är att det int behövs kapas så mycket i en Amazon för att få plats med den. Skulle det int funka så får jag väl göra om, vilket ju egentligen inte gör något, det är ju när allt kommer omkring själva skapadeprocessen som är grejen
Anledningen till att jag, och många med mig, väljer att rakställa motorn i Amzonen, handlar ju såklart om hur m,ycket plats det finns, jag är ju lixom inte den förste som gör det här

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 oktober 2023
#13
Jbreitholtz skrev:
Mack skrev:
Lucif3r skrev:
Den lutar ca 20 grader faktiskt wink Rakställning i det här sammanhanget menas att få en lutning av 0 grader(eller nära inpå iaf), och inte som när man t ex rakställer en T5a från en framkraffsare(som, ironiskt nog, också kommer lutandes ca 20 grader med 960 fästen).

Varför gör man detta? Ptja, enda hyffsat vettiga förklaringen jag sett är att "man får plats med större turbo". Är det värt allt jobb att ändra lutningen? ptja... alla är vi olika, jag anser nej iaf tongue

Där ser man.
Fast ska vi verkligen behöva gissa oss fram till vad TS egentligen åsyftar?

Vet man inte att en B230 lutar så blir det ju svårt, du kanske skall leka gissninglekar nån annanstan?

Jag vet mycket väl att de lutar, men rakställa kan - precis som tidigare förklarat - betyda flera saker.

Mitt påstående kvarstår, att lite mer information, som till exempel syfte med det hela, hade underlättat.

Edit: Se där, där ramlade det in just lite mer information. Bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

505 Inlägg
8 oktober 2023
#14
sån spräng kåpa har jag, skulle lägga en t4 i min duett men det blev alldrig av
pm´a mej om du intr

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök