Razvan skrev:
Det är många som säger att man ibland gör fel, att man inte kan vara säker på om mördaren är verkligen en mördare. Jag förstår det, men med dagens DNA teknik osv så har väl felmarginalerna minskat lite, eller? Dom flesta som dömts oskyldiga i USA blev inlåsta när denna teknik inte fanns tillgänglig.
Och för att bli ännu säkrare: Ta DNA prov på ALLA människor, det skall vara LAG på detta. Det har inget med kränkning att göra, det handlar om att kunna klara ut brott samt förhindra dessa. Det är många som känner sig "kränkta" när dessa skall lämna DNA prov, varför? Är du oskyldig så behöver du inte oroa dig. Jag menar, staten kommer inte att använda den här informationen för att få reda på om du säg: strular utanför äktenskapet osv (löjligt exempel, men ni kanske förstår vad jag menar)
Vad jag tänkte på var när det gäller "klara" fall. Polismördarna i Malexander, Stureplan killarna, Thomas Quick, samt andra fall där man VET vem mördaren är.
Och angående straff på pedofiler/våldtäksmän. Kastrering vore ett bra straff tycker jag, har man mer än en gång gjort sig skyldig till samma brott, ja då skall det inte gå att sitta av 2-4 år och sen ut i samhället igen. Hur många gånger läser man inte att: Dömd våldtäktsman slår till igen, dömd pedofil osv. Och för guds skull, häng ut alla pedofiler med namn, ifall en flyttar till min ort, ja då vill jag VETA det.
I USA har dom något som heter 3 strike rule (eller law). Det innebär att om du har gjort dig skyldig till 3 brott då döms du automatiskt till maxstraffet vilket innebär från 20 år och uppåt, även om det är för stöld, våldtäkt osv. Detta är perfekt tycker jag. Man har 3 chanser på sig, jag menar fuckar man upp dessa så är man ingen riktig hederlig människa.
Och en sak till. Här i Svrige får man inte pålägg på straffet om man försöker fly eller flyr från fängelset. Hur jäkla dumt är det? Och varför får inte personalen/vakterna i tornen på fängelser bära vapen? Finns det en någorlunda bra förklaring till detta? Då kanske man undviker pinsamma episoder som när Tony Ohlsson blev fritagen för några år sedan.