Jobbigt att hamna på den där arenan om man är oskyldigt dömd...
Fanns en kille som alla kände till i staden han bodde i. På somrarna satt han på torget och söp och rökade på det ena eller det andra. I grunden en snäll pojk som hamnat helt fel, och ställde till oreda i största allmänhet utan att egentligen skada någon. Varje år såg han till att åka dit för något lagom så att han fick sitta inne över vintern. Sedan kom han ut nyklippt och tio kilo tyngre och stod inte att känna igen.
Då tycker jag nog att det är något fel med fångvården.
Men dödsstraff, nej, det är som så många redan påpekat nästan aldrig helt vattentätt vem som är skyldig och dessutom ska någon utföra det jobbet också. Och att dö kan ibland vara en befrielse - inte ett straff.
Och jag är väl egentligen för att man ska ha en chans att starta om och bli en bättre människa bakom murarna, för att ha en chans att fungera ute i samhället efteråt. Många av dem som hamnar där har missat något viktigt tidigare i livet, och det är väl bra om de har möjlighet att ta igen det.
Men det är en svår balansgång. Visst finns det brottslingar som inte förtjänar att leva. Visst vill man att det ska vara ett lidande och ett straff att sitta i fängelse. Men samtidigt hoppas man ju att människor ska kunna förändras. Och det blir ju omöjligt i ett system där folk sak pinas och dödas.
Kemisk kastrering - javisst, men om fången efter avtjänat straff slutar ta sina tabletter då?
Det händer ju dagligen att människor som har antabusbehandling struntar i den och super ändå?
Extremt svår balansgång, det finns så många sidor att se på detta med fångvård och straff, men jag är i alla fall inte för dödsstraff. Även om det finns brottslingar jag gärna skulle se döda. Åh, nu säger jag ju emot mig själv!? ÄH VAD BESVÄRLIGT?!?
Så svårt är det i alla fall för mig!
// Ellen