2590
Sök

gubbar över 60 ska fasen inte ha körkort

1 926 Inlägg
9 februari 2007
Rs_88 skrev:
du pung huve! du ska inte dra alla över en gräns! min fassa e 65 bast o kör budbil! han hade nog fan kört skiten av dig!

haha big_smile

Colaberoende
1 219 Inlägg
9 februari 2007
Problemet ligger nog i att det är svårt att ta ett kort från någon som är olämplig som bilförare pg.a hälsa och ålder. Läkarna får inte göra det.
Min Farfar ser ingenting. Fick sitt körkort förnyat ändå (Min farbror hjälpte honom med namnteckningen). Nu kör han absolut inte bil längre men att få honom att inse att han ser för dåligt (såg bättre förut men inte bra) och han började bli för gammal var lättare sagt än gjort.

Finns rötägg överallt. Både unga och äldre. Att sätta en åldring bakom ett prov tror jag inte på men att införa obligatorisk uppdatering är inte helt fel + att låta läkarna ta körkort från icke behöriga bilförare.

/Ena

57 Inlägg
9 februari 2007
Jag är bergis på att alla usla 60-åringar stavar bättre än vad genomsnitts"garaget-org-medlemmen" gör!!

:0)

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

Smålänning
7 883 Inlägg
9 februari 2007
Rs_88 skrev:
du pung huve! du ska inte dra alla över en gräns! min fassa e 65 bast o kör budbil! han hade nog fan kört skiten av dig!

Ska säga att jag tror dig wink Jag är vääldigt rädd om mitt körkort tongue

Min farfar körde skiten ur det mesta, han levde stort på att han kört rally...

Jag kör riktig fegt i närheten av andra trafikanter smile accar snabbt upp till hastighetsgränsen och ligger sen där.

Jag skriver faktiskt " en del ". En del ungdomar kan inte heller köra... Vet dessutom att ungdomar oftare råkar ut för olyckor. Nån gång måste man lära sig...

Jag skiter i vilket... Jag skiter i om folk överhuvudtaget har körkort! Bara dom beter sig trafiksäkert...

Sen om dom är 1 eller 101 bryr jag mig inte om. OK? Ingen idé att diskutera mera.

Sålänge som man vet vad man gör och har koll på medtrafikanterna och på sin egen bil så ska man ha körkort. Punkt!

(En släktig till mig som är ca 60 spöar mig i en passat med hennes automatväxlade merca)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

.......
2 655 Inlägg
9 februari 2007
ghost_boy83 skrev:
är så fruktansvärt less på alla gubbjävlar som trots inte borde köra i trafiken inte inser vilken fara dom gör och sätter sig bakom ratten.

kan ta flera exempel det jag blev mest upprörd va i dag när jag skule till jobbet då liger en gubbe å fiskör i 60 när det är 90 på e4an det är en lång kö bakom och jag komm försent till jobbe,sen när jag sitter på jobbetser jag en annan gubbjävel smälla upp dörren i min v70 genom fönstret när jag kommer dit är gubben borta och jag har en buckla i dörren blir så jäkla förbannad

håller me dej. så jävla leesamt

9 108 Inlägg
9 februari 2007
Rs_88 skrev:

Skitbra, då har han inga som helst problem att klara en uppkörning i så fall så vad gnäller du om cool Det är ju dom som inte  är i form för att köra som i alla fall jag vill åt.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
9 februari 2007
ghost_boy83 skrev:
är så fruktansvärt less på alla gubbjävlar som trots inte borde köra i trafiken inte inser vilken fara dom gör och sätter sig bakom ratten.

kan ta flera exempel det jag blev mest upprörd va i dag när jag skule till jobbet då liger en gubbe å fiskör i 60 när det är 90 på e4an det är en lång kö bakom och jag komm försent till jobbe,sen när jag sitter på jobbetser jag en annan gubbjävel smälla upp dörren i min v70 genom fönstret när jag kommer dit är gubben borta och jag har en buckla i dörren blir så jäkla förbannad

Så du menar att min 63-åriga far som pendlar över 100 mil i veckan och har "jag vet inte hur många tusen mil på nacken" och dessutom kör med insidan av pannbenet.. skall helt sonika fråntas sitt körkort, när man dagligen ser punghuvuden i 20-40-årsåldern som fan inte vet vad trafikvett är?! Tänk dig för innan du skriver nästa gång.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

jon
76 Inlägg
9 februari 2007
stelopererade tanter/gubbar i 85-årsåldern är väl inget man borde släppa ut i trafiken men 60-åringar är väl ingen fara

Chris

671 Inlägg
9 februari 2007
Borde vara som i USA att man måste förnya sitt körkort vart 10:onde år eller nått.....

Second is the first loser

498 Inlägg
9 februari 2007
jonesono skrev:
ghost_boy83 skrev:

Så du menar att min 63-åriga far som pendlar över 100 mil i veckan och har "jag vet inte hur många tusen mil på nacken" och dessutom kör med insidan av pannbenet.. skall helt sonika fråntas sitt körkort, när man dagligen ser punghuvuden i 20-40-årsåldern som fan inte vet vad trafikvett är?! Tänk dig för innan du skriver nästa gång.

Snälla någon, vad du tar åt dig smile
Ingen har sagt att personer som INTE är trafikfarliga ska bli av med kortet (60+) det är dem som ÄR trafikfarliga som skulle bli av med det!
Men sedan att de finns dåliga förare genom hela registret kommer man inte ifrån!
om inget annat är det lättare att hitta fel på andra än sig själv!

1 082 Inlägg
9 februari 2007
Shorty666 skrev:
Finns redan obligatorisk läkarkontroll för "äldre" körkortsinnehavare...
Visst.. Det innefattar bara de med hörge behörigheter, men hur ofta stöter ni på en 30-40-talist som inte har ABC-behörighet?   De fick man ju me "på köpet" på den tiden....

Ärligt talat...  Nu ska ja inte dra alla över samma kam, men folk som nyligen tagit kökort kör FAN så mycket sämre än 80% av de äldre... 
Bara för man har ett nytaget körkort i handen betyder de inte att man har automatisk erferenhet.....
Jag har vart Yrkesförare i snart tio år å ser bara en Jävla massa hets från nya kk-innehavare...   

Fan att ingen lär sej va som står i kk-böckerna om dom olika stadierna....
Ego-stadiet    18-25 år
Regel-stadiet   25-30,35 år
Gemensamhets-stadiet    30,35+ år
Behöver inte förklara stadierna för de ska ni kunna!
Och stadierna stämmer mer än va man tror...  äldre visar mer respekt i trafiken än yngre...
De finns ju dock en del av äldre som inte ska köra längre...

Drar ingen över samma kam än, men får man fatt på en nybliven adrenalin-kickad 18-årig kk-innehavare vill man ju bara spy....   
Fan lär er att ni inte ÄGER trafiken!
Ska de va så svårt att visa gemenskaphet???
Och om ni e så oroliga över dom äldre, så kommer det att införas fler och tätare lämplighetskontroller av äldre bilförare... 

Så om ni ser en gammal gubbjävel som kör som en kratta, ta regnumret å skriv ett berv till eran länsstyrelse så dom får lösa problemet....   
Att de ska va sånt gnäll på äldre??
Hur fan kommer ni att ta de när ni blir till åren???
Jo, ni kommer va som alla andra äldre å säga att "ingen ung-jävel ska ta mitt körkort" å köra minst lika värdelöst som ni tycker dom äldre gör nu....

Visa mer hänsyn i trafiken!!!

Tack! Riktigt bra inlägg!
Hur kommer det sig att det är fler och fler som kuggar på teorin?! Gör proven ännu svårare för fan.. jag vill inte ha nått pucko som kuggat femtielva ggr och när han/hon får kortet i hand, tror att han kan köra som vilken rallyförare som helst. Man ser dem varje dag.. de yngre som inte har vett nog att tänka på sin brist av erfarenhet. Jag är en av dem och därför kör jag inte över vad jag uppskattar att min förmåga är.. jätteenkelt.
Finns en anledning till att krockstatistiken ser ut som den gör... blir bara så förbannad av att jag själv räknas in bland dem som ska testa gränserna var och var annan dag.

1 893 Inlägg
9 februari 2007
ghost_boy83 skrev:

Den där fisåkaren kan vara vilken ålder som helst. Även 60. Råkar på dem jämt, de verkar bara bli fler. Jag tror inte det beror på en specifik ålder, utan på att folk tar kortet, sedan åker de komunalt i 20 år. Nu flyttar de ut och kommer på att de behöver bil. (Eller nått...) Går inte fort med nya bilen, när man inte kört på 20 år.
Angående folk som drämmer upp sin dör och gör ny design på din bilsida. det har INGENTING med ålder att göra! Det har att göra med dagens mentalitet. Ingen bryr sig om nått längre.
Har ni hört komentarerna "Jag skall bara / Jag skulle bara"
Betyder i klarspråk, "Jag älskar mig själv, vem fan är du?"

Gör väl inte gubben nått att "du" har en buckla på din bil..? Han älskar sig själv, vem fan är du? wink
(Han "skulle ju bara" kliva ur sin bil juh!!!)
Många är så korkade att de inte fattar det här med plåtskador förän möjligen den dagen säljaren säger att han måste dra av 25k för omlackering, när gubben skall byta. Antagligen fattar vederbörande inte ens då. - Måste vara saltet i luften eller nått?
Senast redigerat av Kristian_V (9 februari 2007)

1 082 Inlägg
9 februari 2007
andreas_940 skrev:
jonesono skrev:
ghost_boy83 skrev:

Snälla någon, vad du tar åt dig smile
Ingen har sagt att personer som INTE är trafikfarliga ska bli av med kortet (60+) det är dem som ÄR trafikfarliga som skulle bli av med det!
Men sedan att de finns dåliga förare genom hela registret kommer man inte ifrån!
om inget annat är det lättare att hitta fel på andra än sig själv!

Bara att läsa rubriken så förstår du vad jag menar. smile

498 Inlägg
9 februari 2007
Kristian_V skrev:
ghost_boy83 skrev:

Den där fisåkaren kan vara vilken ålder som helst. Även 60. Råkar på dem jämt, de verkar bara bli fler. Jag tror inte det beror på en specifik ålder, utan på att folk tar kortet, sedan åker de komunalt i 20 år. Nu flyttar de ut och kommer på att de behöver bil. (Eller nått...) Går inte fort med nya bilen, när man inte kört på 20 år.
Angående folk som drämmer upp sin dör och gör ny design på din bilsida. det har INGENTING med ålder att göra! Det har att göra med dagens mentalitet. Ingen bryr sig om nått längre.
Har ni hört komentarerna "Jag skall bara / Jag skulle bara"
Betyder i klarspråk, "Jag älskar mig själv, vem fan är du?"

Gör väl inte gubben nått att "du" har en buckla på din bil..? Han älskar sig själv, vem fan är du? wink
(Han "skulle ju bara" kliva ur sin bil juh!!!)
Många är så korkade att de inte fattar det här med plåtskador förän möjligen den dagen säljaren säger att han måste dra av 25k för omlackering, när gubben skall byta. Antagligen fattar vederbörande inte ens då. - Måste vara saltet i luften eller nått?

Ang att slå upp bildörrarna så har du delvis rätt. Ingen och då menar jag INGEN visar respekt för andras grejjer idag de slår upp dörren i bredvidstående bil,
-ojdå jaja de va inte så farligt!

MEN mina egna erfarenheter av situationen är att de som drämmer upp dörren brukar faktiskt vara de 60++ men då är det kanske inte i första hand gubben utan det är hans kärring!.
Jag ser det hur många ggr som helst om man är på ex ICA o handlar.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
9 februari 2007
Men de e rätt många här som verkar tro att en uppkörning går ut på att köra skiten ur den andra. . .  de kallas paralellrally eller dragracing.
Däremot så vore väl en läkarundersökning med syn o hörseltest samt kontroll av reflexer i kroppen, reaktionstid mm.
något att satsa på i kombination med en
"teoritest/information" på allmänna regler samt
nytillkommna regler för senaste 10års perioden. . .

Bara en tanke. .
Sen för att se vem av alla som kan köra snabbast,
så kan ni kontakta Svenska Bilsportsförbundet för licenser wink
Senast redigerat av jimmy1977 (9 februari 2007)

- V8 - 4 ever . . .

Egenföretagare
2 496 Inlägg
10 februari 2007
Hehe skriver uppsats i svenska om just detta smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

8 881 Inlägg
10 februari 2007
ghost_boy83 skrev:

Åk tidigare till jobbet nästa gång ;-), finns även folk i din ålder som kör som blinda höns och är direkt livsfarliga i trafiken.

Fotograf på tierpidag.se

FreddeK
10 februari 2007
Alla människor är olika, en del är friska och helt klara i huvudet på äldre dar och andra är det värre med. Synen och reaktionsförmågan minskar med åren, inget konstigt med det!
Varför nu gubbar och gummor är så irriterande för oss är nog att samhället har blivit ett stressamhälle, knappt så en annan hinner med ibland själv och då inte lätt för Gutta 78år att uppfatta allt som händer på en millisekund.
Ett fysiskt test var tionde år sedan kortet är taget tycker jag verkar rättvist. Alla åldras ju olika fort och synen kan ju bli dålig även på en ung/medelålders man/kvinna.

Jag själv har råkat ut för två krockar med två äldre herrar. En gång i en rondell..han körde in framför mig och jag satte min bil i hans dörr, den mannen var 83år och kunde inte prata så det fick hans fru göra.
Den andra gången stod jag still och skulle köra in i en rondell. Då kom det en herre och banga rätt in i min förardörr. Han ville ge mig en sprayburk och en list för det han hade orsakat, volvo var tvungna att byta hela dörren. Den gubben dregla och irra runt som en stucken gris. tyckte faktiskt synd om honom.

Alla ni som säger att Gubbjävlar och kärringar inte ska ha körkort kan ju ta en funderare. Vad jag menar nu är ju att blir ni 60år skulle ni lämna in körkortet då? knappast va! Det är en grym frihetsberövning att bli av med det, att inte få klara sig själv längre, känna att man snyltar på samhället.

Sen det här med topicen att du fått ett dörruppslag, det är bara att beklaga att det var en man som inte gjorde rätt för sig. Det finns även unga sådanna. det där har nog ingen roll med åldern osv utan hur den enskilde människan är funtad.

ja nu verkar jag ha skrivit en hel novell men kännde jag behövde lufta ur mig lite...

Puss å kram Fredde

BMW Power
2 362 Inlägg
10 februari 2007
Skitsamma i åldern anser jag, jag tycker mer att man borde ha hårdare och större koll på dom personerna som oftast är med i olyckor och annat.. både äldre och yngre, så får dom väl fasen visa att dom kan köra bil beroende på det.

Visst nu beror det väl på vad det är för "olyckor" som menas.

Fast sedan kan man ju komma på dom tankarna som ni säger, att det ska väl kanske inte behövas bli en olycka först innan man kollar upp personen som kör.

Men lite svårt och säga faktiskt hur man ska göra då det ändå är ett ganska stort "problem". För vissa personer man "träffar på" i trafiken, förstår man inte hur dom har fått körkortet, är verkligen bedrövligt ibland.
Senast redigerat av FugitivE (10 februari 2007)

BMW, bogsering med wire :/

519 Inlägg
10 februari 2007
andreas_940 skrev:
Ang att slå upp bildörrarna så har du delvis rätt. Ingen och då menar jag INGEN visar respekt för andras grejjer idag de slår upp dörren i bredvidstående bil,
-ojdå jaja de va inte så farligt!

MEN mina egna erfarenheter av situationen är att de som drämmer upp dörren brukar faktiskt vara de 60++ men då är det kanske inte i första hand gubben utan det är hans kärring!.
Jag ser det hur många ggr som helst om man är på ex ICA o handlar.

Bara för att du med flera har noll respekt för andras egendom så betyder inte det att ALLA har det!
Om jag skulle slå upp dörren på någonannans bil så kan du ge dig f*n på att jag hör av mig till den personen.

Sök