Senast jag var med om nått, krockade jag med en gubbe på 91 år.
Han kom från vänster (Jag kom alltså från höger.) och ifall det skulle varit oklart, så körde jag på huvudled, han kom från bakom en triangel. Jag ser att han irrar lite, men han är så långt bort att jag kan passera honom utan fara... Jag kör förbi krysset, då kör gubben in i sidan på min bakre kofångare, som river upp hans framskärm. Alltså om man kommer från bakom väljingsplikt och krockar med en bil som i princip redan hunnit förbi... Skall man inte frivilligt lägga lappen på hyllan?
Dessutom hoppar (hoppar och hoppar, kliver ur.
) gubbens fru på +70 ur bilen och går på om min körstil, jag kör minsan som en vett villing! (Gick i ca 30 på 50 väg, höll på att sakta in för rödljus 100m längre fram.)
Jag gjorde ingenting då, men ångrade senare att jag inte rapporterade in det till polis/länstyrelsen. så de kunde kollat upp gubbens syn/reflexer. Helt klart skulle gubben inte köra mer.
Ledsamt, men någon gång händer det oss alla om vi får bli nog gamla.
Min far lever på gränsen, han har diabetes och går på ögon kontroll en gång om året. Ett snäpp till ner på synen och frun blir den som får köra.
Han inser dock själv sin begränsning och kör bara när det är tort och ljust, fastän han inte har några lagliga begränsningar med vilkor i körkortet.