3406
Sök

Nissan x-trail T30 -04

1 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
Har ett problem att den startar men går ca 1 min. Har bytt tändspolar stift. Både impulssensor och kamaxelsensor. Då den felkoda på impulsgivaren.

Men som sagt den går ca 1 min. Sen dör den och vill inte starta mer. Väntar man ca 1 - 2 timmar går den att starta igen med samma utgång. Det är ej stock i filtret då de kommer soppa vid motorn.

Den har även ett rätt högt övertryck i tanken.

Har testat att starta den med tanklocket öppet. Och den gör samma sak.

Tacksam för alla tips och all hjälp. Mvh

3 225 Inlägg
11 oktober 2023
Får du felkoder när den stannat?

ÖVERtryck i tanken?
Kan inte se var övertrycket skulle komma ifrån.

Du menar inte UNDERtryck?
Det blir det när EVAP öppnar ventilen och drar i sig ångorna som fastnat i kolonistern.  Men EVAP ska också öppna en inluftventil så det inte blir FÖR högt undertryck i tanken.  Faktum är att tanken kan suga ihop och skadas, SAMT, att bränslepumpen får svårt att pumpa ut bränsle.  I så fall skulle den starta genast man öppnat tanklocket och det gör den ju inte.

Så felkoder!
Senast redigerat av Mossan1 (11 oktober 2023)

6 067 Inlägg
11 oktober 2023
Om den gav felkod på impulsgivaren men det inte hjälpte att byta kan du ha en sträckt kamkedja. Om inte signalerna från svänghjulsgivaren och kamaxelgivaren synkar med varandra blir motorstyrningen ledsen. Men det beror väl på vad exakt den där felkoden sa.

456 Inlägg
12 oktober 2023
Hade samma fel och fick felkod P0335. Byte  kamaxelgivare givare som sitter i motorn på vänster sida. Men bli samma fel sen byte jag vevaxelgivare som sitter i under motor nu går bilen perfekt.

5 119 Inlägg
12 oktober 2023
Dom där är väldigt kinkiga på givarna till kam och vevaxel. Inte alla pirat som funkar. Tyvärr tror jag original har utgått men ring en nissan återförsäljare och kolla.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök