3204
Sök

Volvo 145 eller 245 fördelar nackdelar

15 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej söker efter jobb bil ska jobba inom skogsbruk huggning bilen kommer vara min enda. Kollat mycket på 245 70 tal men sen började jag fundera på om 145 är ett bra alternativ. 145 vs 245 fördelar nackdelar? vilken av dem föredrar/rekommenderar ni?

Mitt första inlägg här på garaget så ursäktar om jag lagt det fel eller nått smile
Senast redigerat av Oklart (11 oktober 2023)

6 062 Inlägg
11 oktober 2023
#2
Det är rätt liten skillnad mellan 145 och tidiga 245, det var först senare som 245 förändrades. Men det är förstås lättare att hitta delar till en 240 än en 140, som börjar bli väldigt gammal nu. Framvagnen är helt olika på modellerna, 140 hade A-armar med de fördelar och nackdelar som det för med sig. 240 hade McPherson fjäderben, som många bilar fortfarande har. 240 fanns med dieselmotor, vilket skogshuggare brukar tycka om.

1 111 Inlägg
11 oktober 2023
#3
Det är ju i grunden nästan samma bil. Sjuttiotals-240 är i stort sett likadan som 140 73-74 från torpedväggen och bakåt, bara front, motor och framvagn som skiljer i princip. Äldre 140 ser lite annorlunda ut i bakänden och på insidan.

240in är nog bättre på alla väsentliga punkter, även om marginalen är liten.
Koncentrera dig istället på att hitta ett så fräscht exemplar som möjligt, oavsett om det är 145 eller 245.
Det är gamla bilar och dom rostar friskt, speciellt årsmodell 73-78.
Senast redigerat av Steff240 (11 oktober 2023)


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
11 oktober 2023
#4
låter mer som en lämplig caddy diesel mer rätt väg att gå.. betydligt mer praktisk. 
istället för att slita sönder en gammal fin volvo

Kör fort så hinner inget hända...

6 062 Inlägg
11 oktober 2023
#5
Growe skrev:
låter mer som en lämplig caddy diesel mer rätt väg att gå.. betydligt mer praktisk. 
istället för att slita sönder en gammal fin volvo

Ja, det är vd skogshuggare brukar åka omkring i, antingen en liten skåpbil eller en pickup

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
11 oktober 2023
#6
Utmarks-Loke skrev:
Growe skrev:
låter mer som en lämplig caddy diesel mer rätt väg att gå.. betydligt mer praktisk. 
istället för att slita sönder en gammal fin volvo

Ja, det är vd skogshuggare brukar åka omkring i, antingen en liten skåpbil eller en pickup

mm skönt att ha ettt skåp att bara kasta in allt skit man har med sig smile

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#7
Tack för svar folk:)

15 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#8
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Growe skrev:
låter mer som en lämplig caddy diesel mer rätt väg att gå.. betydligt mer praktisk. 
istället för att slita sönder en gammal fin volvo

Ja, det är vd skogshuggare brukar åka omkring i, antingen en liten skåpbil eller en pickup

mm skönt att ha ettt skåp att bara kasta in allt skit man har med sig smile

Grejjen är lite att jag vill kunna laga bilen själv och tanken är att den ska vårdas väl och få ett långt liv kommer användas till allt och blir ju nästan som en skåpbil när man fällt baksätet

6 062 Inlägg
11 oktober 2023
#9
Jag träffade på två svenska ventilationstekniker i norge för bara ett par veckor sedan som åkte omkring i en rostig 245. När jag frågade varför var det för att det var den enda bil där de fick plats med trappstegen inuti tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
11 oktober 2023
#10
Utmarks-Loke skrev:
Jag träffade på två svenska ventilationstekniker i norge för bara ett par veckor sedan som åkte omkring i en rostig 245. När jag frågade varför var det för att det var den enda bil där de fick plats med trappstegen inuti tongue

Mm dom är brutala invändigt.  En 90x200 madrass går rätt in och går att stänga skuffen.   Men tänker mest på att man ska inte slita på dom utan vara rädd om dom 😁

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#11
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Jag träffade på två svenska ventilationstekniker i norge för bara ett par veckor sedan som åkte omkring i en rostig 245. När jag frågade varför var det för att det var den enda bil där de fick plats med trappstegen inuti tongue

Mm dom är brutala invändigt.  En 90x200 madrass går rätt in och går att stänga skuffen.   Men tänker mest på att man ska inte slita på dom utan vara rädd om dom 😁

Rädd om den kommer jag allt vara är just en anledning till att jag vill ha en för att kunna bevara och vårda kommer inte busas med eller vara någon rallybil inte😌

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
12 oktober 2023
#12
Oklart skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Jag träffade på två svenska ventilationstekniker i norge för bara ett par veckor sedan som åkte omkring i en rostig 245. När jag frågade varför var det för att det var den enda bil där de fick plats med trappstegen inuti tongue

Mm dom är brutala invändigt.  En 90x200 madrass går rätt in och går att stänga skuffen.   Men tänker mest på att man ska inte slita på dom utan vara rädd om dom 😁

Rädd om den kommer jag allt vara är just en anledning till att jag vill ha en för att kunna bevara och vårda kommer inte busas med eller vara någon rallybil inte😌

problemet att det sliter på bilar att köra i skogen..    min erfarenhet av fordon i skogen går hårt åt dom..  det är stenar och skit som sticker upp och dåligt väglag är mer regel än undantag.    så igentligen är det ju en 4wd att föredra men en bakhjulsdriven bil är absolut det sista man vill ha i skogen om man vill ha framkomlighet.    vet inte hur många gånger man kört fast i skogen med volvosar man haft smile  en gång fick jag använda en stor 4hjulsdriven traktor för att få loss bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
#13
Growe skrev:
Oklart skrev:
Growe skrev:

Mm dom är brutala invändigt.  En 90x200 madrass går rätt in och går att stänga skuffen.   Men tänker mest på att man ska inte slita på dom utan vara rädd om dom 😁

Rädd om den kommer jag allt vara är just en anledning till att jag vill ha en för att kunna bevara och vårda kommer inte busas med eller vara någon rallybil inte😌

problemet att det sliter på bilar att köra i skogen..    min erfarenhet av fordon i skogen går hårt åt dom..  det är stenar och skit som sticker upp och dåligt väglag är mer regel än undantag.    så igentligen är det ju en 4wd att föredra men en bakhjulsdriven bil är absolut det sista man vill ha i skogen om man vill ha framkomlighet.    vet inte hur många gånger man kört fast i skogen med volvosar man haft smile  en gång fick jag använda en stor 4hjulsdriven traktor för att få loss bilen smile

Ja en 4 hjulsdriven pickup skulle ju vara det bästa och kommer nog bli det i framtiden så får Volvon bli familjebil men dom pengarna finns inte nu på ett tag varken till att köpa pickup eller tanka den. Då köper jag hellre en volvo jag har råd att vårda🙂

Lovar ska inte köpa en i utställningsskick och köra i skogen utan kommer bli en som inte är den vackraste i lacken sen är planen att få den i utställningsskick i slutändan när den får annan uppgift😊

3 120 Inlägg
12 oktober 2023
#14
Oklart skrev:
Growe skrev:
Oklart skrev:
Rädd om den kommer jag allt vara är just en anledning till att jag vill ha en för att kunna bevara och vårda kommer inte busas med eller vara någon rallybil inte😌

problemet att det sliter på bilar att köra i skogen..    min erfarenhet av fordon i skogen går hårt åt dom..  det är stenar och skit som sticker upp och dåligt väglag är mer regel än undantag.    så igentligen är det ju en 4wd att föredra men en bakhjulsdriven bil är absolut det sista man vill ha i skogen om man vill ha framkomlighet.    vet inte hur många gånger man kört fast i skogen med volvosar man haft smile  en gång fick jag använda en stor 4hjulsdriven traktor för att få loss bilen smile

Ja en 4 hjulsdriven pickup skulle ju vara det bästa och kommer nog bli det i framtiden så får Volvon bli familjebil men dom pengarna finns inte nu på ett tag varken till att köpa pickup eller tanka den. Då köper jag hellre en volvo jag har råd att vårda🙂

Lovar ska inte köpa en i utställningsskick och köra i skogen utan kommer bli en som inte är den vackraste i lacken sen är planen att få den i utställningsskick i slutändan när den får annan uppgift😊

Köp en 4-hjulsdriven Caddy som Growe föreslog. Den drar 30-40% mindre soppa än en 240/140, startar varje dag och kör inte fast i första lerpölen. En bra 140 är inte gratis mellan 50.000-100.000 kan du nog räkna. Caddyn kostar troligtvis samma pengar ungefär.
Här är en med låga mil och högre markfrigång än äldre komivolvos, 1 ägare, säljs på firma dvs rätt att reklamera fel i 3 år, går att köra på 0.55-0.6 liter per mil:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000419622
Senast redigerat av viccoA (12 oktober 2023)


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
12 oktober 2023
#15
viccoA skrev:
Oklart skrev:
Growe skrev:

problemet att det sliter på bilar att köra i skogen..    min erfarenhet av fordon i skogen går hårt åt dom..  det är stenar och skit som sticker upp och dåligt väglag är mer regel än undantag.    så igentligen är det ju en 4wd att föredra men en bakhjulsdriven bil är absolut det sista man vill ha i skogen om man vill ha framkomlighet.    vet inte hur många gånger man kört fast i skogen med volvosar man haft smile  en gång fick jag använda en stor 4hjulsdriven traktor för att få loss bilen smile

Ja en 4 hjulsdriven pickup skulle ju vara det bästa och kommer nog bli det i framtiden så får Volvon bli familjebil men dom pengarna finns inte nu på ett tag varken till att köpa pickup eller tanka den. Då köper jag hellre en volvo jag har råd att vårda🙂

Lovar ska inte köpa en i utställningsskick och köra i skogen utan kommer bli en som inte är den vackraste i lacken sen är planen att få den i utställningsskick i slutändan när den får annan uppgift😊

Köp en 4-hjulsdriven Caddy som Growe föreslog. Den drar 30-40% mindre soppa än en 240/140, startar varje dag och kör inte fast i första lerpölen. En bra 140 är inte gratis mellan 50.000-100.000 kan du nog räkna. Caddyn kostar troligtvis samma pengar ungefär.
Här är en med låga mil och högre markfrigång än äldre komivolvos, 1 ägare, säljs på firma dvs rätt att reklamera fel i 3 år, går att köra på 0.55-0.6 liter per mil:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000419622

ja en 4wd caddy är outstanding skulle jag tro..    sen finns det nackdelar med vw men en 2.0tdi är rätt säkra köp.   oavsätt om dom är manuella eller dsg.     så länge man håller sig borta för dom med 1.6tdi och tdi..     det enda som är dyrare än en gammal 145 eller 245 är skatten.  tror bränsleförbrukningen gör att det lönar sig om man kör över 1000mil  att välja en caddy.  just pga förbrukningen är väldigt låg

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
#16
viccoA skrev:
Oklart skrev:
Growe skrev:

problemet att det sliter på bilar att köra i skogen..    min erfarenhet av fordon i skogen går hårt åt dom..  det är stenar och skit som sticker upp och dåligt väglag är mer regel än undantag.    så igentligen är det ju en 4wd att föredra men en bakhjulsdriven bil är absolut det sista man vill ha i skogen om man vill ha framkomlighet.    vet inte hur många gånger man kört fast i skogen med volvosar man haft smile  en gång fick jag använda en stor 4hjulsdriven traktor för att få loss bilen smile

Ja en 4 hjulsdriven pickup skulle ju vara det bästa och kommer nog bli det i framtiden så får Volvon bli familjebil men dom pengarna finns inte nu på ett tag varken till att köpa pickup eller tanka den. Då köper jag hellre en volvo jag har råd att vårda🙂

Lovar ska inte köpa en i utställningsskick och köra i skogen utan kommer bli en som inte är den vackraste i lacken sen är planen att få den i utställningsskick i slutändan när den får annan uppgift😊

Köp en 4-hjulsdriven Caddy som Growe föreslog. Den drar 30-40% mindre soppa än en 240/140, startar varje dag och kör inte fast i första lerpölen. En bra 140 är inte gratis mellan 50.000-100.000 kan du nog räkna. Caddyn kostar troligtvis samma pengar ungefär.
Här är en med låga mil och högre markfrigång än äldre komivolvos, 1 ägare, säljs på firma dvs rätt att reklamera fel i 3 år, går att köra på 0.55-0.6 liter per mil:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000419622

Har inte mer än 30-35 tusen att köpa bil för då mitt jobb gick i konkurs och jag läser skogsbruk/skogsvård numera så har absolut inte råd med att bilen rasar eller något dyrt krångel man inte förstår sig på. Gillar de beprövade grejerna man kan utantill in efter ett tag sen ligger Volvo en kärt då det är det som funnits inom släkten sen liten 😁

15 Inlägg
12 oktober 2023
Trådstartare
#17
Kör min fars V70 generation 1 för tillfället och den krånglar på bra alltid grejer som behöver bytas och saker man inte begriper gällande all elektronik men bortsett ifrån krångel gillar jag den mycket men tror inte den lämpar sig för skogen och den hade även behövt ny växellåda så blir projekt någon gång den får vila sålänge och gå hemmavid 🙂

1 111 Inlägg
12 oktober 2023
#18
Nog för att gamla volvos har bra kvalitetsrykte men det är fortfarande 40-50 år gamla vi pratar om. Vadsomhelst kan gå sönder närsomhelst i princip.

Skulle jag haft en 240 som bruksbil hade jag satsat på en så sen modell som möjligt, efter 1988 är rostskyddet mycket bättre och motorerna med insprut är klart bättre än sura b20/b21 med förgasare... Mer effekt, lägre förbrukning och mindre servicekrävande.
Dessutom har de senare bilarna ofta "moderna" finesser som centrallås, elhissar, AC, ABS och annat trevligt.

För övrigt tror jag att du kan hitta många bättre bilar än 140/240 för 35000, men ibland är det roligt att inte göra det rimligaste valet smile Köp en gammal volvo om det gör dig glad cool


Ruter Knekt
721 Inlägg
12 oktober 2023
#19
Oklart skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Ja, det är vd skogshuggare brukar åka omkring i, antingen en liten skåpbil eller en pickup

mm skönt att ha ettt skåp att bara kasta in allt skit man har med sig smile

Grejjen är lite att jag vill kunna laga bilen själv och tanken är att den ska vårdas väl och få ett långt liv kommer användas till allt och blir ju nästan som en skåpbil när man fällt baksätet

vw t4 kan du sitta framåtulutad under, bara bärarmar som bestämmer markfrigång, och där har du cirka 25-30cm. Bättre det än 10 som 245 har.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=22165
Men en AGA-diffad volvo tar ju definitivt dig fram bättre än valfri skåpbil.
Senast redigerat av Duvetdet (12 oktober 2023)

Något sen på bollen

15 Inlägg
15 oktober 2023
Trådstartare
#20
Har en till fundering som jag inte riktigt hittat svar på med uppfällt säte vinner ju 245 i bagageutrymme men vad skiljer i cm mellan 245 och 145 i längd med fällt baksäte? smile


Sök