Köpråd: Peugeot 308 sw bensin 130hk

Blake
25 oktober 2023 · 46 Inlägg

Hej!

Har fått ögonen på peugeot 308 sw. Ni som har eller haft denna modell, är det en pålitlig bil?
Blev lite fundersam då det ligger många exemplar på blocket från 2016_2019 som rullat  mellan 6000-10000 mil. Är det en stor service eller kamrembyte som måste göras då?

Några kända fel som man bör kika efter? Service kostnader eller dyra reservdelar?

Tack på förhand!



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

victorimba1
25 oktober 2023 · 62 Inlägg

Kan skriva ungefär vad jag svarade i en köpråd-tråd för några dagar sedan.

Köpte modellen du nämner (år 2015), samma hk och allt, för lite över en vecka sedan och har använt den dagligen sedan dess. Under den korta tid jag haft den så har jag varit mycket nöjd. Drar lite mer än vad som är uppgett, men det gäller väl de flesta bensin/dieselbilar. Jag tycker mig ha blandad körning fram och tillbaka från jobbet och ligger på strax över 0,6 l/milen. Vad jag har läst mig till ska kamremsbyten göras vid 10 000 km eller 6 år men det står tametusan helt olika beroende på var man läser. Ska vara väldigt viktigt att service har skett enligt rätt intervaller och att oljan som använts är av rätt typ, tydligen har dem haft problem (precis som Ford) med sina "våta" kamremmar som löses upp av fel olja och täpper igen oljesilen. Så ha koll på det.

Jag gillar att dem vågar sticka ut lite med hur dem utformat kupén och alla instrument i fram samt positionen av ratten, men det är ju helt en smaksak. Vet att flera kommenterat på att fläktkontrollen är integrerad i touchscreenen och att det är krävande att justera den medan man kör, men jag håller inte alls med om det. Stort bagageutrymme, vilket är ett plus om man har en familj med sig på resan. Jag har panoramatak på min vilket är lite mysigt men det kompromissar också utrymmet för långa passagerare (~185 cm+) i baksätet, vilket är något man kanske behöver ta i beaktande.

Fråga om du undrar något mer.

Blake
25 oktober 2023 · 46 Inlägg

victorimba1 skrev:
Kan skriva ungefär vad jag svarade i en köpråd-tråd för några dagar sedan.

Köpte modellen du nämner (år 2015), samma hk och allt, för lite över en vecka sedan och har använt den dagligen sedan dess. Under den korta tid jag haft den så har jag varit mycket nöjd. Drar lite mer än vad som är uppgett, men det gäller väl de flesta bensin/dieselbilar. Jag tycker mig ha blandad körning fram och tillbaka från jobbet och ligger på strax över 0,6 l/milen. Vad jag har läst mig till ska kamremsbyten göras vid 10 000 km eller 6 år men det står tametusan helt olika beroende på var man läser. Ska vara väldigt viktigt att service har skett enligt rätt intervaller och att oljan som använts är av rätt typ, tydligen har dem haft problem (precis som Ford) med sina "våta" kamremmar som löses upp av fel olja och täpper igen oljesilen. Så ha koll på det.

Jag gillar att dem vågar sticka ut lite med hur dem utformat kupén och alla instrument i fram samt positionen av ratten, men det är ju helt en smaksak. Vet att flera kommenterat på att fläktkontrollen är integrerad i touchscreenen och att det är krävande att justera den medan man kör, men jag håller inte alls med om det. Stort bagageutrymme, vilket är ett plus om man har en familj med sig på resan. Jag har panoramatak på min vilket är lite mysigt men det kompromissar också utrymmet för långa passagerare (~185 cm+) i baksätet, vilket är något man kanske behöver ta i beaktande.

Fråga om du undrar något mer.

Tack för ditt svar och dina tips. smile

Så om man köper en 2016 som rullat 7-8000 så bör kamrembyte har skett i såna fall. Jag kan inte så mycket om bilar men antar att rätt olja har använts om bilen är serverad på auktoriserad verkstad.

Kan hålla med att det va lite knepigt med positionen av ratten och hur man styr fläkten när jag hyrde en peugeot från macken från nån vecka sedan.

Är det stor skillnad mellan vanliga och GT?

Är ute efter en pålitlig kombi för vardagsbruk. Har 15 km till jobbet och sen lite aktiviteter/handla på helgerna.

victorimba1
25 oktober 2023 · 62 Inlägg

Ja, eller ska ske inom närtid om inte annat. Men det är lite av en icke-fråga, är det på gränsen oavsett mil eller ålder så är det bara att skicka iväg en fråga om den bytts eller ej. Har den inte det så kan du räkna med att det behöver göras under tiden du har den.
Okej, men det var andra saker med bilen som du gillade så pass att du kan tänka dig köpa en?
Gällande utrustningsnivåer kan du googla lite, finns utförliga listor på vad som ingår i de olika paketen.

Blake
25 oktober 2023 · 46 Inlägg

victorimba1 skrev:
Ja, eller ska ske inom närtid om inte annat. Men det är lite av en icke-fråga, är det på gränsen oavsett mil eller ålder så är det bara att skicka iväg en fråga om den bytts eller ej. Har den inte det så kan du räkna med att det behöver göras under tiden du har den.
Okej, men det var andra saker med bilen som du gillade så pass att du kan tänka dig köpa en?
Gällande utrustningsnivåer kan du googla lite, finns utförliga listor på vad som ingår i de olika paketen.

Bilen va ju sprillans ny så den va fin att köra, bekväm och tyst. Det enda negativa va stolarna som va lite hårda i mitt tycke men det är individuellt.

Hur mycket fick du betala för din? smile
Vad är ett rimligt pris i förhållande till miltalen? Vet ju att peugeot har sämre andra hanndsvärde. De är lite högt prissatta med tanken på räntan och att begagnade bilar att gått upp I pris.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2023 · 10 303 Inlägg

Ett par kompisar har haft sin nu i 3-4 år. Körs dagligen av dom till både dagis och jobb, inte ett enda problem. Dom var så nöjda att dom även leasat en 208 under tiden (även den problemfri) som andrabil och väntar nu på en 5008.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blake
26 oktober 2023 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:
Ett par kompisar har haft sin nu i 3-4 år. Körs dagligen av dom till både dagis och jobb, inte ett enda problem. Dom var så nöjda att dom även leasat en 208 under tiden (även den problemfri) som andrabil och väntar nu på en 5008.

Det som oroar mig mest är när läser på nätet och andra forum om att det är massa problem med franska bilar och el fel.
Av de som jag kollat upp från blocket så har alla dessa bilar blivit återkallade av peugeot vid flera tillfällen för att åtgärda massa problem enligt carinfo.
Står ju "troligtvis åtgärdade vid service" det är ändå bilar från 2016-2018 med få miltal. Jag är som sagt inte så bilkunnig men ser det som varningssignal.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2023 · 10 303 Inlägg

Blake skrev:

Brådhis skrev:
Ett par kompisar har haft sin nu i 3-4 år. Körs dagligen av dom till både dagis och jobb, inte ett enda problem. Dom var så nöjda att dom även leasat en 208 under tiden (även den problemfri) som andrabil och väntar nu på en 5008.

Det som oroar mig mest är när läser på nätet och andra forum om att det är massa problem med franska bilar och el fel.
Av de som jag kollat upp från blocket så har alla dessa bilar blivit återkallade av peugeot vid flera tillfällen för att åtgärda massa problem enligt carinfo.
Står ju "troligtvis åtgärdade vid service" det är ändå bilar från 2016-2018 med få miltal. Jag är som sagt inte så bilkunnig men ser det som varningssignal.

Dom som inte kör franskt brukar säga att det är skräp och dom som faktiskt kör franskt brukar vara trogna sitt märke. Tycker det är rätt talande. wink

Var hittar du info på Car.info om att dom blivit återkallade flera gånger? Jag gick in och tittade på kompisarnas 308 (en 2017) och jag kunde inte se någonting om det?

EDIT: Eller menar du den punkten där det står "Inlagd i EU´s riskdatabas"?

Hittar bara två punkter där på 308:an varav den ena inte rör Sverige och en den andra enbart rör ett motoralternativ?

Senast redigerat av Brådhis (26 oktober 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blake
26 oktober 2023 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

Blake skrev:

Brådhis skrev:
Ett par kompisar har haft sin nu i 3-4 år. Körs dagligen av dom till både dagis och jobb, inte ett enda problem. Dom var så nöjda att dom även leasat en 208 under tiden (även den problemfri) som andrabil och väntar nu på en 5008.

Det som oroar mig mest är när läser på nätet och andra forum om att det är massa problem med franska bilar och el fel.
Av de som jag kollat upp från blocket så har alla dessa bilar blivit återkallade av peugeot vid flera tillfällen för att åtgärda massa problem enligt carinfo.
Står ju "troligtvis åtgärdade vid service" det är ändå bilar från 2016-2018 med få miltal. Jag är som sagt inte så bilkunnig men ser det som varningssignal.

Dom som inte kör franskt brukar säga att det är skräp och dom som faktiskt kör franskt brukar vara trogna sitt märke. Tycker det är rätt talande. wink

Var hittar du info på Car.info om att dom blivit återkallade flera gånger? Jag gick in och tittade på kompisarnas 308 (en 2017) och jag kunde inte se någonting om det?

EDIT: Eller menar du den punkten där det står "Inlagd i EU´s riskdatabas"?

Hittar bara två punkter där på 308:an varav den ena inte rör Sverige och en den andra enbart rör ett motoralternativ?

Ja precis där det står " Inlagd i EU´s riskdatabas" jag går alltid in och kollar på historiken där och såg att majoriteten hade det vid flera tillfällen.  säkert jag som är nojig big_smile

Blake
6 november 2023 · 46 Inlägg

Hej,
Är det någon skillnad mellan Peugeot 308 sw och Renault megane sport tourer? Om båda bilarna har samma pris, vilken bör man välja då?
Tack på förhand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang