Min pappa hade en SAAB -96:a ,årsmodell 1963-64 där han lagade hål i framskärmen med tidningspapper. Hur han fick det att hålla vete f.. Antagligen använde han även Plastic Padding. som förstärkning.
Så gör inte jag när jag lagar min och min brors gamla bilar. Brorsan har en Audi 100 Avant Turbo -91:a och jag en Audi 100 Avant 2,0E -89.
De här bilarna har naturligtvis rost lite varstans som alla bilar har men jag försöker fixa rosten så fort jag ser den.- Står inte ut att köra omkring i rostiga bilar!
Jag har inte behövt byta ut några delar på grund av rost men väl en framskärm på grund av en krock för ett femtontal år sedan och det är därför jag vill tipsa dig om att köpa begagnade skärmar på skroten , t.ex från Bildelsbasen, istället för att ta dem från Mekonomen , skruvat .se eller Autodoc (eller överhuvudtaget någon annan firma som säljer "nytillverkade skärmar". Anledningen till det är att piratdelar passar fruktansvärt dåligt. Att begagnade skärmar kanske inte har kulör spelar ju inte så stor roll, för de kan ju lätt lackas om, det viktigaste är att de passar bra.
När det gäller att ta bort rost så är det viktigt att alla rost tas bort innan man lägger på färg. Och när det gäller färg är det 2-komponent billack som gäller. All annan enkomponents färg du hittar på Biltema , Mekonomen eller hos vanliga färgaffärer är bara skräp!
Hur tar man då bort rost? Jo , antingen blästrar man bort rosten ,vilket kräver utrustning (Blästeraggregat och kompressor) samt plats. Man gör inte sånt innomhus då det dammar för j..kligt!
Man kan slipa , men glöm sandpapper! Vinkelslip med tillhörande "flapper disk" funkar bra eller om ytorna är små,tillhörande Dremel med kapskivor.
Nu får man inte bort alla rost genom att slipa...man måste även ta bort alla små svarta rostporer i plåten, och de är små, millimeterstora.
Sånt tar man som amatör (om man inte har bläster) med kemiska medel, som "Corroprotect" rostätare. Har använt det i flera år på min och brorsans Audi och visserligen tar det dagar innan alla rostporer är borta och då jag slipar även med stålbortste i både vinkelslip och handhållen , men det är vad som fordras om man vill ha ett bra resultat innan lackering.
När jag jobbar med bilarna är jag utomhus (inomhus renoverar jag en Camaro från -76...) vilket innebär att all rost laging och lackning sker på sommarhalvåret.
När det kommer till lack så använder jag 2-komp epoxy grundfärg och sedan Hagmans 2-komp sprutspackel och sedan 2-komp billack , nu senast spies Hecker då jag köper sån färg från närmsta billackerare.
Så allt handlar om hur nogrann du vill vara. Visst kan man laga rostiga skärmar med aluminiumnät och plastic Padding och spruta på lite färg , men snyggt lär det inte bli och hålla lär det inte göra.