Så en originalmotor med 13c?
Ingen magnetventil som styr laddtrycket (det fanns väl på Turbo+)?
Går motorn bra förövrigt?
Ett vakuumläckage brukar ju oftast få motorn att gå lite konstigt på bilar med LMM.
Ett ställe där du kan tappa laddtryck är membrandosan på turbon.
M.a.o dumpventilen.
Tre skruv och kolla membranet.. går fort.

Dock så förklarar ju det inte varför den gick ifrån 0.0 till 0.9bar från ingenstans.
Antingen så är den nya wastegateklockan defekt, eller så är vakuumslangen mellan kompressorhus och WG kass.
Nya delar kan faktist vara trasiga.
Du kan även ha en spricka i avgashuset, dock så blir ju symptomen rätt så permanenta då.
Provat att koppla bort vakuumslangen ifrån WG-klockan och kontrollerat vad du har för fjädertryck?
Du bör väl ha 0,15-0,25bar iallafall, har noll koll på vad GLT är på dessa.
Har du 0,0 så bör WG-klockan kasseras.