MrHyde skrev:
master_lars skrev:
Skall väl tilläggas att jag inte vill ha en för liten bil, av flera skäl, men utöver det uppenbara, platsen,
så är det krocksäkerheten som det handlar om. Vi hade som sagt en BMW I3, med lilla batteriet och REX, rejält trevlig och egen bil, men krocksäkerheten är ju rent av dålig på I3, och rymlig är den inte heller.
Nu kanske man inte skall krocka, men sett till hur folk generellt framför sina fordon i trafiken så vill jag ha en bil som är lite större än en småbil. Leaf, Golf-E är väl där jag vill vara i storlek. Model 3 ligger där med, men tycker nog de är lite dyra än så länge. Många är rätt dåligt skötta också.
Tycker du tänker helt rätt, en bil går att ersätta men det gör inte en människa!
Med tanke på hur stora dagens SUVar är så skulle jag resonerat precis likadant som dig. Japanerna är ju nuförtiden kända för bra krocksäkerhet så du gör ju heller inget "avkall" på det genom att köpa en japan.
Har provkört en Golf E, de är mycket trevligare än till exempel en ID3, känns mer som en riktig bil och ingen leksak. Sen är ju räckvidden en annan fråga, vet bara att dom tidiga gick 15-20 mil.
Det var exakt detta som fick mig att tillslut sälja min C3a från 2008 och köpa en model S.
Det blev dyrare månadskostnad med teslan men komfort och säkerhet fick sig ju ett enormt lyft.
Jag låg i vänsterfilen på E6an, det var ganska mycket trafik. Gick i 90 km/h.
Sen tog det helt plötsligt bara helt stopp, fick bromsa ganska kraftigt. Absen gick inte in men ganska nära. Fick stopp innan nästa bil med ganska god marginal.
Då tittade jag i backspegeln, föraren i Kian bakom sitter och tittar på sin telefon.
Som tur var så var det en ny kia med autobroms, det var det som räddade mig.
Vet inte hur illa det hade varit att bli påkörd bakifrån i 90 när man sitter i en C3a men jag skulle inte bli fövånad om jag hade fått skador för livet eller rent av kunnat dött.
Visst, gamla små bilar är billigast att köra, men har man råd med annat så tycker jag det finns ganska goda argument för att inte köra runt i en skokartong.
Det spelar ingen roll hur duktig man är som förare själv, det finns fullt av andra i trafiken som inte är duktiga.