3446
Sök

Det är ljummet i bilen efter 30min körning på motorrvägen.

125 Inlägg
28 november 2023
Trådstartare
#1
Hej
Jag känner att jag inte får varm luft i bilen. Det är ljummet. Jag har en Audi A4 B6 2003 1.8T.
Jag märker att luften blir starkare och sedan svagare på en sekund och ibland är det på samma nivå. Men det är ljummet i bilen även om jag har kört långt.
Vad kan det vara?

Tack på förhand.

6 119 Inlägg
28 november 2023
#2
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.
Senast redigerat av jaka54 (28 november 2023)


125 Inlägg
28 november 2023
Trådstartare
#3
Abbe1234 skrev:
jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.


Fläkt? är det den som sitter framför motorn eller är det den som finns i kupén?
För att fläkten som sitter framför motorn snurrar aldrig även på sommaren.

6 060 Inlägg
28 november 2023
#4
Den där framme skall bara starta när motorn är riktigt varm. Den som blåser in luft i kupén sitter inne under instrumentbrädan. Prova att vrida fläktreglaget fram och tillbaka och se om det blir någon skillnad på luftströmmen, du skall även kunna höra fläkten när den blåser för fullt

125 Inlägg
28 november 2023
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

567 Inlägg
28 november 2023
#6
Abbe1234 skrev:
jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.


125 Inlägg
28 november 2023
Trådstartare
#7
Pininfarina406 skrev:
Abbe1234 skrev:
jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

567 Inlägg
28 november 2023
#8
Abbe1234 skrev:
Pininfarina406 skrev:
Abbe1234 skrev:

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Går fläkten i motorrummet hela tiden? Den ska bara gå igång när arbetstemperaturen har nåtts.


125 Inlägg
28 november 2023
Trådstartare
#9
Pininfarina406 skrev:
Abbe1234 skrev:
Pininfarina406 skrev:

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Går fläkten i motorrummet hela tiden? Den ska bara gå igång när arbetstemperaturen har nåtts.

Den går inte allts

* Voff voff *
10 588 Inlägg
28 november 2023
#10
Abbe1234 skrev:
Pininfarina406 skrev:
Abbe1234 skrev:

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Dags att byta motortermostaten då. Motorns temperatur ska ligga runt 90’ eller strax över hela tiden.

Den är bytt för en månad sedan med kylvätska och två temperaturssensorer.

Då är troligen den nya trasig eller möjligen felmonterad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 119 Inlägg
28 november 2023
#11
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.


7 439 Inlägg
29 november 2023
#12
Min gissning, eftersom värmen pulsar, är att det är luft i kylsystemet.
Kolla med att lufta kylsystemet innan du gör något annat.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 november 2023
#13
torsen skrev:
Min gissning, eftersom värmen pulsar, är att det är luft i kylsystemet.
Kolla med att lufta kylsystemet innan du gör något annat.

Luft i kylsystemet gör inte så att motortemperaturen går ner när man kör och upp på tomgång. Det brukar snarare bero på termostat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

jorå.
20 Inlägg
30 november 2023
#14
Abbe1234 skrev:
jaka54 skrev:
Det som skapar värme i våra förbränningsmotordrivna bilar är motorn!
Vattnet i kylaren kyler motorn men när det är kallt ute så vrider vi på värmen i bilen och då går det varma kylarvattnet igenom ett element  och en fläkt kan blåsa den varma luften in i bilen.
1. Antingen har du en fläkt som funkar dåligt eller så har du läckage i elementet...eller båda.

Om du misstänker läckage i elementet så kolla om du har vatten på mattor eller under mattor framtill. Har du det så läcker värmeelementet och måste bytas.

Om det är fläkten (som blåser in värmen från elementet) som inte funkar så märker du det genom att luftflödet inte är bra in i cupén och fläkten måste bytas.

När bilen är i tomgång börjar värmetemapraturs mätaren i instrumentet stiga upp mot 90grader och värmen blir jättevarm som man vill ha det men annars är den på 50grader hela tiden när jag kör även om bilen är varm.

Varför kör folk med ChatGPT istället för att svara själva? Har vi blivit så jävla slöa..? big_smile

Du får börja med att byta termostaten, den är paj. Då är den öppen hela tiden, och allt vatten går genom kylaren o kyls av fartvinden.
Senast redigerat av per (30 november 2023)

järnet.

505 Inlägg
30 november 2023
#15
eller rent av saknas det kylmedel i kylaren
kolla i expantionskärlet om det finns kylmedel

125 Inlägg
30 november 2023
Trådstartare
#16
jaka54 skrev:
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

Fläkten går inte allts.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 november 2023
#17
Abbe1234 skrev:
jaka54 skrev:
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

Fläkten går inte allts.

För att termostaten är trasig och bilen aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur (vilket ger ökad förbrukning och ökat slitage).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

125 Inlägg
1 december 2023
Trådstartare
#18
Brådhis skrev:
Abbe1234 skrev:
jaka54 skrev:
För att reda ut det här.
Går fläkten framför motorn (den fläkten som ska kyla motorn)?? Temperaturen ska ligga på ca +90 grader när motorn har nått driftstemperatur.
Fläkten som pytsar in luft i kupén sitter dold antingen inne i kupén bakom instrumenthuset eller bakom motorn.

Fläkten går inte allts.

För att termostaten är trasig och bilen aldrig kommer upp i rätt arbetstemperatur (vilket ger ökad förbrukning och ökat slitage).

Nu är det den andra gånger jag byter termostaten och problemet är kvar stående.

7 439 Inlägg
1 december 2023
#19
Jag framhärdar - efter erfarenhet liknande ditt problem.
Luftade du ordentligt?
Vet inte om just ditt motorkylsystem  är svårt att lufta.
Återkom och berätta om det hjälpte med förnyad luftning.

6 119 Inlägg
1 december 2023
#20
Men om fläkten (som pytsar in luft i kup´n) inte funkar så kommer ju ingen luft in! Då är det fläkten man först måste fixa.
Det verkar som flera här snackar om fläkten som kyler motorn...och det är ju inte det det handlar om primärt utan kupéfläkten.
Senast redigerat av jaka54 (1 december 2023)


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök